نسخه چاپی

مضرات مصرف نوشیدنی های گازدار

نوشابه، نوشیدنی گوارای خطرناك

واقعیت این است كه ایرانیان در مصرف غذاهای ناسالم و مضر بدن در جهان جزو صدر نشینان هستند، یكی از مواد غذایی بسیار گوارا و دلچسب اما مضر برای بدن نوشیدنی های گاز دار می باشد. مصرف سودا یا نوشابه های گازدار در ایران بسیار بالاتر از سایر كشورها می باشد.

به گزارش نما، مواد اصلی تشكیل دهنده یك نوشابه گازدار شامل اسید فسفریك، قند ، آسپارتام و کافئین می باشد. استاندارد قند موجود در نوشابه ها در بسیاری از کشورها زیر ٨درصد است، در حالی که در کشور ما حول و حوش ١٠ و حتی ١٢ درصد می باشد بدین معنا که در هر ١٠٠ سی سی نوشابه ١٠گرم قند وجود دارد.
قند موجود در یک بطری نوشابه، باعث ایجاد حدود ١۵٠ کیلوکالری انرژی در بدن می شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که روزانه حداقل یک بطری نوشابه مصرف می کنند، ٨٣ درصد بیشتر از افرادی که در طول ماه فقط یک بطری نوشابه مصرف می کنند به دیابت مبتلا می شوند. برای سوزاندن میزان قندی که با یک لیوان نوشابه وارد بدن می شود، یک ساعت راهپیمایی نیاز است.
اسید فسفریک موجود در نوشابه یکی از موادی است که باعث ایجاد عوارضی از جمله پوکی استخوان می شود. اسیدفسفریک علاوه بر ایجاد اختلال در گوارش غذا، باعث اسیدی شدن خون می شود که برای جلوگیری از پایین آمدن بیش از حد PH خون (اسیدی شدن) و خنثی سازی آن، بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان ها استفاده می کند.
در واقع اسیدفسفریک موجود در نوشابه باعث جدا شدن کلسیم از استخوان ها می شود؛ از سوی دیگر برای جذب کلسیم موجود در غذاها از طریق دستگاه گوارش نیز نیاز به برقراری نوعی تعادل میان میزان کلسیم و فسفر است. وقتی این تعادل براثر نوشیدن نوشابه گازدار حاوی اسید فسفریک به هم می خورد، جذب کلسیم از دستگاه گوارش نیز دچار اختلال می شود. بنابراین بدن از یک سو از کلسیم ذخیره شده در استخوان استفاده می کند و از سوی دیگر به راحتی نمی تواند کلسیم جذب کند، در نتیجه دچار نوعی فقر کلسیم و کاهش تراکم استخوانی و در نهایت پوکی بافت استخوانی خواهد شد.
متخصصین امور تغذیه بر این باورند که نوشابه های گازدار باعث چسبندگی خون می گردند و افزایش غلظت خون سبب کندشدن حرکت خون در رگ ها می شود. افزون بر این، این پدیده می تواند باعث لخته شدن خون و بروز مشکلات قلبی و مغزی گردد. براساس اظهارات این پژوهشگران نوشابه های خنک حس چشایی را نیز از بین می برند و در مصرف کننده اشتهای کاذب به غذای بیشتر ایجاد می شود و سبب چاق شدن او می گردد.
تحقیقات ثابت کرده است که مقدار زیادی از ویتامین ب بدن صرف مقابله با قند نوشابه می شود و در اثر کمبود ویتامین ب (B) خستگی و افسردگی به سراغ فرد می آید و تنش های عصبی گریبان این افراد را می گیرد. نوشابه گازدار هضم غذا را دشوار می کند و با نوشیدن آن در حین غذا، بزاق های دهان فرصت هضم غذا را نمی یابند.
با وجود تمام این مضرات باز هم نوشیدنی های گازدار جزو نوشیدنی های پرطرفدار در ایران می باشد که در رستوران ها و مهمانی های جزو لاینفک سفره های مردم است. آمارها نشان می دهد ایرانیان سالانه ٩/٢میلیارد لیتر نوشابه مصرف می کنند. بطورمتوسط هر نفر در ایران 42 لیتر نوشابه در سال مصرف می کند. میانگین مصرف نوشابه در دنیا 10 لیتر می باشد. در بیست سال اخیرمصرف نوشابه های گازدار درکشور نزدیک به 15 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که سرانه مصرف لبنیات در کشورهای اروپایی حدود ٣٠٠ کیلوگرم است، رقمی که در ایران تنها ٨٠ تا ٩٠ کیلوگرم می باشد. به عبارت دیگر ایران بالاترین سرانه مصرف نوشابه را در جهان دارد اما از نظر میزان مصرف لبنیات در انتهای جدول جهانی است.



۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...