نسخه چاپی

آب شرب پایتخت سرطان زا نیست

درماه های اخیر‌ هر روز اخبار جدیدی مبنی بر بحران كمبود آب شرب و یا آلودگی آب مصرفی تهران منتشر می‌شود. روز گذشته معاون سازمان محیط زیست اعلام كرد كه در سال جاری میزان نزولات جوی بسیار كم بوده و در كشور و به ویژه در پایتخت با مشكل كمبود آب روبه‌رو هستیم.

به گزارش نما، سعید متصدی راه رهایی از این معضل را صرفه جویی خواند و افزود: اگر مردم در مصرف آب صرفه جویی نکنند وزارت نیرو برای جبران کمبودها ناچار است از آب چاه برای مصارف شرب استفاده کند که به دلیل بالا بودن مقدار عناصری مانند نیترات و کادمیوم در منابع زیرزمینی، احتمال ابتلا به سرطان وجوددارد.

انتشار خبر احتمال شیوع سرطان در تهران به سبب نوشیدن آب،‌ موجی از نگرانی به راه انداخت اما مدیر دفتر کنترل کیفیت و بهداشت شرکت آب و فاضلاب استان تهران این شایعات را تکذیب کرد.

احمد مشیری گفت: زمانی که از آب چاه صحبت به میان می‌آید تصاویری گوناگون در اذهان مردم شکل می‌گیرد اما باید دانست که گاهی عمق چاه ده متر است و گاهی به 60 تا 70 متر می‌رسد. چاه های زیر زمینی در تهران حداقل 70 متر عمق دارند. یعنی این آب‌ها کاملا مصون و ایمن هستند. همچنین در سطح زمین نیز دور این لوله‌ها را سیمان کشی کرده‌ایم تا آب استخراجی کاملا محفوظ باشد.

وی به فرآیند استفاده از آب چاه های زیرزمینی در تهران اشاره کرد و گفت: در شهر تهران ما هیچ گاه آب چاه‌ها را مستقیما به مصرف کننده نمی‌دهیم بلکه طی فرآیندی داخل مخازن می‌آوریم. در این فرآیند، تصفیه خانه‌های آب تهران نزدیک به 75 درصد از آب سد را با 25 درصد آب چاه مخلوط می‌کنند و حاصل این آب را در داخل مخازن تولید برده و به شبکه توزیع تزریق می‌کنند.

مشیری امکان آلوده بودن آب در سایر نقاط کشور را ناممکن ندانست و گفت: ممکن است آنچه درباره آلودگی آب مصرفی گفته می‌شود در نقاطی از کشور صدق کند اما اصلا این گفته‌ها با فرآیند تصفیه آب در تهران منطبق نیست چون ما آب سطحی از رودخانه‌ها در سدها و 25 درصد همان چاه های زیر زمینی را ترکیب و تصفیه می‌کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت صرفه جویی نکردن مردم در مصرف آب چه اتفاقی خواهد افتاد؟ گفت: اتفاقی که می‌افتد آن است که میزان 75 درصدی آب سطحی در شبکه توزیع کمتر می‌شود و ممکن است به 55 درصد و یا کمتر برسد.

حال این 45 درصد باقیمانده را که قبلا تنها 25 درصد آن را از ذخایر زیرزمینی استفاده می‌کردیم ناچاریم تا از چاه‌های جدیدی که حفاری می‌کنیم به دست آوریم.

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت بروز چنین اتفاقی نه تنها از نظر کیفی که از بعد کمی نیز مشکلاتی برای ما ایجاد می‌شود. اگر ما به همین شیوه از آب‌های زیر زمینی هم استفاده کنیم دیگر برای نسل‌های بعدی مخازن زیرزمینی آب را نیز باقی نخواهیم گذاشت. باید این فرض را در نظر بگیریم که بارندگی در سال آینده کمتر از امسال باشد بنابراین آب پشت دریچه‌های سد را از دست می‌دهیم و الزاما ناچار می‌شویم تا از مخازن زیرزمینی آب را استخراج کنیم. پس بهترین کار آن است که همه با هم دست به دست هم دهیم و در این شرایط بحرانی بارندگی که نه تنها در ایران بلکه در کره زمین و بویژه منطقه خاورمیانه به وجود آمده است صرفه جویی کنیم.

او به راه‌های ساده در استفاده بهینه از آب اشاره کرد و گفت: همان‌گونه که امروز استفاده از لامپ کم مصرف در میان هم‌وطنان رواج پیدا کرده است باید استفاده از سامانه‌های کاهنده را در وسایل مصرفی آب نیز رواج دهیم مثلا سیفون‌های توالت را دو حجمه کنیم تا 15 لیتر آب گوارای تصفیه شده را از طریق فلاش تانک دور نریزیم و همچنین در شست‌وشوی ظروف و استحمام دقت کنیم. مردم می‌توانند از شیرهای اهرم داری استفاده کنند که درصدی از هوا را با آب مخلوط می‌کند تا حجم آب بالا رود.

صرفه جویی نیازمند فرهنگ سازی است

مشیری در پاسخ به این پرسش که ارگان‌های دولتی و سیاست گذاران چگونه می‌توانند به مردم در این شیوه صرفه جویی کمک کنند؟ گفت: نظام مهندسی می‌تواند به استفاده بهینه از آب کمک کند بدین صورت که همان‌گونه که پیمانکاران باید پروانه ساخت و ساز یک خانه را بگیرند موظف شوند تا شیر آلاتی که نصب می‌کنند نیز شیرآلات کاهنده باشد و روش‌های جدید و دستگاه‌های اتصالات کاهنده را در ساختمان‌های نوساز به کار برند. همچنین بر بازار نظارت شود تا لوله‌ها و اتصالات نامرغوب در بازار وارد نشود و همگی با یک عرق ملی میهنی و متحد به سمت و سویی پیش رویم تا هم تولید کننده و هم مصرف کننده در رفع مشکل کمبود آب بکوشند که این امر بیش از هر چیز نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی با اشاره به این نکته که هم اکنون جمعیت روزبه روز افزایش می‌یابد و همه این افراد نیازمند آب هستند، افزود: باید تعریف درستی از میزان ذخایر آب،‌ میزان افزایش جمعیت و میزان مصرف کشور داشته باشیم و تدابیر لازم را بیاندیشیم.

به شبکه ملی آب بپیوندید

وی در مورد شایعه‌ای که گفته می‌شود دو نوع توزیع آب در تهران وجود دارد که بخشی از آنها قبض آب دریافت نمی‌کنند و شرکت‌های خصوصی آب مناطق را تأمین می‌کنند، گفت: ما پیگیر این موضوع هستیم و اطلاع داریم که وزارت بهداشت نیز شکایتی را در این خصوص ارایه کرده است. ما معتقدیم شهرک‌هایی که به این شیوه تأمین آب می‌شوند باید به شبکه سراسری آب تهران وصل شوند تا بتوانیم آب بهداشتی و سالم را در اختیارشان بگذاریم.

وی افزود: قبل از هر راهکار قانونی خود مردم به راحتی می‌توانند به شبکه آب ملی وصل شوند. اگر شهرک‌هایی هستند که تابع بخش خصوصی هستند حتما خود شهروندان تقاضا کنند تا به اشتراک ما در بیایند.

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه های آب و فاضلاب تهران، ساده‌ترین راه رسیدگی به وضع شهرک‌نشینان مصرف کننده از شبکه آب خصوصی را اقدام خود شهروندان دانست و تصریح کرد: باید هر شخصی که از طریق بخش خصوصی آب مصرفی خود را تأمین می‌کند درخواست دهد و از ما اشتراک بگیرد و آب سالم دریافت کند. مردم باید شکایت کنند و به شرکت آب و فاضلاب درخواست دهند تا اشتراکشان را وصل کنیم. متأسفانه چون این امر برای افراد هزینه بر است عده ای در گرفتن اشتراک آب تعلل می‌کنند اما در صورت دریافت درخواست ، استقبال کرده و به سرعت اقدام می‌کنیم و آب خوب در اختیارشان می‌گذاریم.

منبع:حمایت

۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...