نسخه چاپی

سخنگوی دولت: فرجی‌دانا باید دقت بیشتری داشته باشد

سخنگوی دولت با اشاره به تأكید رئیس جمهور برای رفع مشكل پرداخت وام های ازدواج، از پرداخت وام های ازدواج بعد از تعطیلات عید فطر خبر داد.

به گزارش نما، محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که از نوبت دریافت وام ازدواج نزدیک به یک میلیون نفر گذشته بود و رئیس جمهور برای رفع این مشکل تأکید فراوان داشتند اظهار کرد: در هماهنگی و همکاری مشترک بانک مرکزی نظارت امور اقتصاد و دارایی و نظام بانکی مقرر شد بعد از تعطیلی عید فطر پرداخت وام های ازدواج انجام شود که در این ارتباط از همکاری آقایان سیف و طیبنیا تشکر می کنم.

نوبخت در جواب سوالی در رابطه با تفاوت آمارهای اعلام شده در مورد وسعت خاک ایران از سوی سازمان جغرافیایی و مرکز آمار ایران، توضیح داد: اختلافاتی در مبانی محاسباتی وجود دارد که آیا فقط خشکی‌ها را در نظر بگیریم یا مقداری از حریم آبی‌مان را نیز در وسعت کشور در نظر داشته باشیم، پس البته حتی یک وجب از خاک میهن‌مان را نمی‌توانیم نادیده بگیریم که برای آن خون‌ها داده شده و من بررسی‌های لازم را در مورد اختلافات آماری مطرح شده انجام خواهم داد.

سخنگوی دولت در جواب سوالی در مورد برداشت دولت از صندوق توسعه ملی نیز تصریح کرد: مگر می‌شود 4/1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداریم و شش وزیر ما استیضاح نشود. حتما در این رابطه با آقای نادران که اظهاراتی داشته‌اند صحبت می‌کنم.

وی در رابطه با تامین منابع وام‌های ازدواج تصریح کرد: منابع وام‌های ازدواج از سپرده‌های قرض‌الحسنه تامین می‌شود که اولویت‌بندی‌های لازم در این رابطه در نظر گرفته می‌شود.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد دیدار اخیر اعضای دولت با مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان بر مسائل فرهنگی و برنامه‌های دولت برای تحقق آنها، گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار بر موضوعات فرهنگی تاکید داشتند و فرهنگ را تنها مربوط به دولت‌ها ندانستند؛ چرا که به اعتقاد ایشان فرهنگ از موضوعات مهم نظام است، بنابراین در این رابطه توصیه‌هایی را نیز مطرح کرده‌اند که دستگاه‌های مربوطه به نحو شایسته آن را دنبال می‌کنند.

سخنگوی دولت در رابطه با رسیدگی به مساله عفاف و حجاب نیز خاطرنشان کرد: دو شب گذشته وزیر کشور برنامه‌هایشان برای پاسداشت عفاف و حجاب را به صورت مشروح توضیح دادند و در همین ارتباط می‌گویم برای دولت مسائل ارزشی دارای اهمیت ویژه است که پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام می‌دهند، البته گاهی در بین ارباب سلایق تفاوت نظرهایی در مورد چگونگی اثربخشی واکنش‌ها وجود دارد.

وی همچنین در مورد طرح مربوط به احزاب که این روزها در مجلس مطرح شده است، تصریح کرد: روال کار رسیدگی در مجلس به این صورت است که در خصوص هر یک از مواد و تبصره‌ها مخالفان و موافقان اظهارنظر می‌کنند، پس اگرچه دولت با کلیات یک طرح می‌تواند موافق باشد اما هر جا در مورد قانون مربوط به احزاب ببینیم که با حقوق شهروندی مباینت دارد با آن مخالفت خواهد شد.

نوبخت همچنین در مورد حذف شدن اضافه کارها از حقوق بازنشستگان، گفت: از آقای عسگری آزاد می‌خواهم که به تفسیر در این رابطه گزارش دهند و دولت بر این نکته تاکید دارد که حقوق هیچ یک از کارکنان آن ضایع شود و البته اجرای قانون را نیز مدنظر دارند.

سخنگوی دولت همچنین در جواب سوالی در مورد سفر حسین فریدون به وین برای این دوره از مذاکرات و بازگشت وی به ایران جهت ارائه گزارش به رییس‌جمهور و احتمال بازگشتش به وین جهت انتقال پیامی از سوی رییس‌جمهور به تیم مذاکره‌کننده، گفت: تیم مذاکره‌کننده با توجه به مباحثی که مطرح می‌شود، در پاره‌ای از موارد لازم دارد که از مرکز استعلام کند؛ چرا که نمی‌توانند با نظر شخصی خودشان پیش روند. همان‌طور که وزرای امور خارجه شش کشور هم بعد از صحبت‌هایشان اعلام کردند که می‌روند تا با دولت‌هایشان هماهنگی لازم را انجام دهند، چون در پاره‌ای از موارد لازم است سوالی مطرح کنند یا از اینجا نکته‌ای به آنها گفته شود.

وی همچنین در جواب سوالی در مورد لایحه دولت در رابطه با مطبوعات، گفت: هنوز این موضوع در جلسه عمومی هیات وزیران مطرح نشده است و در صورتی که مطرح شود اعلام خواهند کرد.

نوبخت همچنین در جواب سوالی در مورد سهم تولید توضیح داد: در حال حاضر دو منبع برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها داریم و چند محل برای مصرف آن نیز در نظر گرفته شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: یکی از این منابع از محل افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی است که در تبصره 21 سقف این عدد 48 هزار میلیارد تومان بوده است که البته ما به اندازه 48 هزار میلیارد تومان منبع اقدام به افزایش قیمت‌های حامل انرژی نکرده‌ایم و منبع دیگری که برای این کار استفاده می‌کنیم، بودجه عمومی است و 11 هزار و 300 میلیارد تومان از منابع بودجه عمومی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کمک می‌شود که در مجموع 59 هزار و 300 میلیارد تومان منبع در نظر گرفته شده است و مصارف آن نیز در حوزه‌های بهداشت و درمان، تولید و اشتغال و حمایت از خانواده‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد است.

نوبخت در جواب سوالی در مورد نابسامانی نظام اداری کشور و گزارش‌هایی مبنی بر جذب نیروهای غیردولتی در دولت گذشته نیز گفت: در حال حاضر فشار بر این است که ما بیکای را از راه استخدام حل کنیم، در حالیکه ما به دنبال حل مساله بیکاری از طریق اشتغال و ایجاد فرصت شغلی در واحدهای تولیدی و صنعتی هستیم و این کار در حال انجام است پس اینکه این اقدامات با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مباینت داشته باشد، باید بگویم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر جا راجع به منابع انسانی برنامه‌ریزی می‌کنند، منابع مالی هم دیده می‌شود و چه سازمان مدیریت و چه سازمان برنامه و بودجه در آینده تشکیل خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با اقدامات دولت در حوزه قیمت‌گذاری، گفت: درست است که ما برای خروج از رکود سیاست‌هایی داریم و کارهای اساسی انجام می‌دهیم اما نباید به بهانه رسیدگی به این کارهای اساسی عده‌ای محدود از بنگاه‌های کسبه به بهانه افزایش قیمت حامل‌های انرژی، قیمت‌هایشان را به مردم تحمیل کنند و در همین ارتباط لازم است بگویم شورای رقابت دولتی نیست و استقلال نظر دارد.

سخنگوی دولت همچنین در جواب سوال دیگری در مورد استیضاح وزیر علوم، گفت: حتما دولت از آقای فرجی‌دانا حمایت می‌کند و البته ایشان هم در مواردی که گفته شده است، باید دقت نظر بیشتر داشته باشند اقدامات لازم را انجام خواهند داد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...