نسخه چاپی

درسی كه آلمانی‌ها به فوتبال ایران دادند

جام جهانی برزیل درس‌های زیادی داشت، اما شاید مهم‌ترین درسی كه می‌شود از این جام گرفت، نقش پررنگ تكنولوژی در موفقیت تیم‌ها است؛ علم، همان سلاحی است كه آلمان با استفاده از آن چهارمین ستاره‌اش را كسب كرد.

به گزارش نما، پس از پایان یافتن جام جهانی 2014 برزیل ، تحلیل ها و گزارش‌های مختلفی درباره این جام، تیم‌های حاضر در آن، استعدادها و پدیده‌های جام جهانی و نتایج کسب شده، منتشر شد، اما بخش مهمی از این تحلیل‌ها به بررسی عملکرد تیم‌ها از نظر استفاده از تکنولوژی‌های روز و علم فوتبال اختصاص داشت.

بر این اساس ، تحلیل بسیار جالبی در سایت (Sport techie) منتشر شد که از روش‌های علمی مورد استفاده تیم ملی آلمان پرده بر می‌داشت.

در این گزارش که در ایسنا هم باز نشر داده شد آمده است که آلمانی‌ها برای آمادگی بدنی تیم خود در برزیل به جای اقامت در یکی از هتل‌های این کشور، کمپ اختصاصی برای خود ساخته و در آن اقامت گزیده بودند.

" در کمپ آلمان، 56 واحد برای استقرار و یک ساختمان مرکزی وجود داشت. محیط کمپ آرام و به دور از تنش بود. در این کمپ، محلی برای تمرین بازیکنان و مرکزی برای بالا بردن آمادگی جسمانی آنها در اختیار بازیکنان بود." این‌ها را اولیور بیرهوف، مدیر تیم ملی آلمان گفته است.

بنابر گزارش این سایت معتبر و گفته‌های بیرهوف، آلمانی‌ها برای آماده سازی خود برای جام جهانی 2014 برزیل از تکنولوژی‌های مدرنی همچون تکنولوژی (Micoach) و (SAP) استفاده کردند. این تکنولوژی‌ها به کادر فنی تیم ملی آلمان کمک می‌کردند که ضربان قلب، سرعت، شتاب و قدرت بازیکنان خود را لحظه به لحظه بسنجد و اطلاعات به دست آمده را آنالیز کنند.

آن طور که بیرهوف ادعا کرده تکنولوژی (SAP) می‌تواند در 10 دقیقه‌ از 10 بازیکن با سه توپ، بیش از هفت میلیون نکته بیرون بکشد! تصور این که کادر فنی یک تیم چنین آمار، اطلاعات و نکاتی در اختیارش باشد و نتواند از آنها به خوبی استفاده کند، دشوار است.

آلمانی‌ها – که همیشه به داشتن یک فوتبال ماشینی معروف هستند – با بهره گیری از تکنولوژی‌های روز توانستند جام جهانی را برای چهارمین بار فتح کنند و یک ستاره به پیراهن خود اضافه کنند. با دانستن این مساله حالا بهتر می‌توان هفت گل آلمان به برزیل را هضم کرد. قهرمانی آلمان در جام بیستم، در واقع قهرمانی علم و تکنولوژی بود و این مساله نوید فوتبال تکنیکی و علمی را در آینده می‌دهد. فوتبال آینده – اصطلاحی که چندی است از سوی برخی کارشناسان ایرانی فوتبال مطرح می‌شود – بدون شک فوتبالی مبتنی بر علم و تکنولوژی است.

حالا که جام جهانی 2014 برزیل تمام شده و فدراسیون فوتبال تمام فکر و ذکرش تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش یا استخدام یک مربی خوب دیگر است، بهتر است کمیته‌ای تخصصی و متشکل از افراد علمی و کارشناس تشکیل دهد تا درباره تکنولوژی‌های روز دنیای فوتبال کنکاش کنند و آنچه برای رشد فوتبال مورد نیاز است را به ایران بیاورند.

چه خوب می‌شد اگر در ایران نهادی تخصصی وجود داشت که تکنیک‌های جدید مربیگری و تکنولوژی‌های روز را بررسی کند. البته فوتبال ایران یک کانون مربیان دارد که فعلا تنها هنرش را در بیانیه‌نویسی نشان داده است. شاید در آینده این کانون تصمیم بگیرد کمی هم درباره علم فوتبال و شیوه‌های استخراج اطلاعات از تکنولوژی‌های روز کار کند.

۱۳۹۳/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...