نسخه چاپی

كاربر ‌‌ایرانی گوگل را تحریم كند

عکس خبري -کاربر ‌‌ايراني گوگل را تحريم کند

در پی حذف نام تاریخی خلیج فارس از سرویس نقشه موتور جستجوی گوگل معاون وزیر ارتباطات از اعتراض ایران به این اقدام در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی خبر داد و گفت: با دبیركل اتحادیه جهانی مخابرات دیدار داشته و خواستار تصحیح این اشتباه شده ایم.

به گزارش نما، علی حکیم جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تصحیح این اشتباه تاکید کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همسو و هماهنگ با وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی با تاکید براینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی اینترنت کشور حتی به صورت مستقل نیز در اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی که هفته گذشته در ژنو سوئیس برگزار شد و در دیدار با دبیرکل ITU مراتب اعتراض خود را به این اقدام گوگل اعلام کرده است، تصریح کرد: وزارت امور خارجه ایران نیز به عنوان معتبرترین سازمان در اینگونه مسائل تمهیداتی درنظر گرفته است و وزارت ارتباطات نیز هماهنگ با سیاستهای این وزارتخانه حرکت می کند.

کاربران ایرانی گوگل را تحریم کنند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مباحث حقوقی شکایت از گوگل برای حذف نام خلیج فارس به مهر گفت: گوگل مجموعه دولتی نیست و شکایت دولت ایران علیه بخش خصوصی نیازمند مسیر خاصی است که نمی تواند آنطور که باید به سرعت انجام شود اما به نظر می رسد که کاربران ایرانی اینترنت در چنین شرایطی می توانند بهترین عکس العمل را رقم زده و نسبت به این رفتار گوگل واکنش نشان دهند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ایران از جمله کشورهایی است که کاربران اینترنت آن بیشترین استفاده را از موتور جستجوی گوگل دارند، خاطرنشان کرد: این کاربران با مشاهده چنین رفتارهایی که نسبت به کشورشان می شود می توانند موضع گیریهای مشخصی داشته و حتی تشخیص دهند که از گوگل استفاده نکنند؛ گوگل به طور مرتب تمامی کاربرانش را رصد می کند و زمانی که متوجه شود کاربرانش در ایران، استفاده از این موتور جستجو را تحریم کرده اند به طور قطع متوجه می شود که نباید در مقابل یک کشور و یک ملت چنین رفتارهایی داشته باشد.

عادت به استفاده از گوگل بیشتر جنبه روانی دارد

حکیم جوادی در پاسخ به جامع بودن موتور جستجوی گوگل و نبود موتورهای جستجوی مشابه آن در کشور به مهر گفت: هم اکنون موتورهای جستجوی داخلی و خارجی مانند گوگل بسیار وجود دارد اما کاربران به لحاظ روانی به استفاده از گوگل عادت دارند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آمارهای جهانی نشان می دهد که 70 درصد بازدیدکنندگان موتورهای جستجو معمولا با وجودی که هر چند میلیون صفحه از یک جستجو به آنها پیشنهاد داده شود تنها همان 7 گزینه ابتدای صفحه نخست را انتخاب می کنند و 30 درصد کاربران نیز حداکثر تا دو صفحه بعد را انتخاب خواهند کرد و حتی از منظر معتبربودن موارد یافت شده نیز باید گفت که صفحات بعدی موتورهای جستجو دارای اطلاعات به روزی نیست؛ اما در نهایت به لحاظ روانی کاربر چون می بیند که در یک جستجو، موتور جستجو یک میلیون صفحه پیدا کرده است این تصور برایش به وجود می آید که این موتور جستجو بسیار کامل و جامع است.

وی افزود: ما نمی گوییم گوگل موتور جستجوی کاملی نیست اما به آن شکل هم نیست که ما نتوانیم نیازهای روزانه خودمان را با موتورهای دیگر تامین کنیم.

در جامعه اطلاعاتی موتور جستجو نباید تاریخ را تحریف کند

حکیم جوادی تاکید کرد: به هرحال یک سری از مسائل ملیتی برای همه مردم قطعا مهم خواهد بود و پیشینه تاریخ خلیج فارس به دیروز و امروز و یا دولت های خاصی برنمی گردد و جای تعجب است که در جامعه اطلاعاتی یک موتور جستجو که باید 100 درصد بیطرف باشد نسبت به این موضوعات اینگونه رفتار کرده و تاریخ را تحریف می کند.

وی به مهر گفت: این نشان می دهد که این کار با یک قصد و غرضی انجام شده و قطعا باید از سوی کاربران ایرانی پاسخ داده شود چرا که اگر کشور هم به لحاظ حقوقی بخواهد علیه این رفتار اقدامی صورت دهد اما کاربران همان رفتار قبلی را با این موتور جستجو داشته باشند به نوعی این رفتار گوگل را صحه گذاری کرده اند.

نامه ایران به مدیر اجرایی گوگل

هفته گذشته نیز محمد خزاعی نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به "لری پیج" مدیر اجرائی شرکت گوگل ، با ابراز ناخرسندی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از اقدام اخیر گوگل در حذف نام تاریخی خلیج فارس، خواستار تصحیح این اشتباه شد و تاکید کرد که سیاست جدید گوگل نتیجه ای جز تضعیف اعتبار و رویکرد حرفه ای این شرکت ندارد و این امر ناخرسندی یک ملت بزرگ و کسانی را که نگران سوءاستفاده های سیاسی از واقعیتهای تاریخی و جغرافیائی هستند در پی خواهد داشت.

وی افزود: از نهادها و موسسات حرفه ای انتظار می رود در کار خود بی طرف و غیر سیاسی بوده و در وارد شدن به مسائل سیاسی که ناشی از انگیزه های سیاسی طرف های مشخص و کمک کننده به اهداف تفرقه افکنانه آنها است، جانب احتیاط را از دست ندهند.

به گزارش مهر، در صورت جستجوی نام خلیج فارس به زبان های مختلف در نقشه گوگل، این برنامه کاربر را به محل خلیج فارس بر روی نقشه هدایت می کند بدون آنکه نام "خلیج فارس" بر روی صفحه وجود داشته باشد و این به این معنی است خلیج فارس تنها محل جغرافیایی جهان است که در شرایط کنونی هیچ نامی بر روی برنامه نقشه گوگل ندارد.

این درحالی است که خلیج فارس تنها نام تاریخی و مستند این آبها در جهان از 2500 سال پیش است که هم اکنون توسط نهادهای مرجع بین الملل مانند سازمان ملل متحد پذیرفته شده و در اسناد و مکاتبات رسمی بین المللی استفاده می شود.

۱۳۹۱/۳/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...