نسخه چاپی

روحانی: اگر ضروری باشد زمان مذاكرات را تمدید خواهیم كرد

رئیس‌جمهور گفت: اگر ضروری باشد زمان مذاكرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ را تمدید خواهیم كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور طی سخنانی در ضیافت افطاری با اصحاب رسانه و جمعی از اساتید دانشگاه با اشاره به تعبیری از حضرت علی (ع) درباره لحظات خطیر اشاره کرد و افزود: کسی که در لحظه خطیر آن هم با شمشیر زهرآلود بر فرق مبارکش قرار می‌گیرد نه هدف را فراموش می‌کند، نه راه را و نه یار را.

وی افزود: ما نباید اسلام را از یاد ببریم، سرزمینمان را از یاد نبریم، وحد ملی که اساس قدرت ملی است را فراموش نکنیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه فرصت بازی نیاز است تا از سخنان و بیانات اصحاب رسانه بهره بیشتری را ببرم و انشاءالله در فرصت مناسب از این نظرات و سخنان بهره خواهیم برد، گفت: به صراحت می‌گویم که دولت نیازمند به حمایت همه رسانه‌ها و اصحاب رسانه است نه برای خود به عنوان دولت یازدهم بلکه برای اهدافی که آن اهداف، اهداف ملی است.

روحانی ادامه داد: آنچه را که می‌نویسیم و تیتر می‌زنیم و ترویج می‌دهیم دقت کنیم که خواست ملت باشد؛ امروز جوانان ایرانی اشتغال می‌خواهند، در روزگاری که این همه جوان تحصیلکرده بیکار در جامعه داریم باید فکر خود را به اشتغال معطوف کنیم. مردم پایان رکود تورمی را می‌خواهند و در روزگاری که در طول 40 سال گذشته بیکاری به این وضع نبوده و تورم و رکود هم اینگونه نبوده است.

وی با بیان اینکه مردم حل مشکلات اجتماعی را می‌خواهند، وحدت و اتحاد را باید در جامعه حاکم کنیم، تصریح کرد: نگذاریم دیگران ما را از هم جدا کنند، ما برادریم؛ مولایمان با آنهایی که با او به جنگ برخواستند آنها را برادران و اهل قبیله خواند و آنهایی که در صفین روبروی علی شمشیر کشیدند از به کار بردن کلمه برادر دریغ نکرد و این درس بزرگی برای همه ماست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌هر کس را به نفع نظام و حکومت سخن گفته او را وابسته قدرت و رسانه ندانیم و هر آنکه را نیز نقدی را با صدای بلند ادا کرد او را به عنوان وابسته بیگانه نیز لقب ندهیم.

روحانی با بیان اینکه آستانه تحمل‌ها را بالا ببریم و همدیگر را تحمل کنیم گفت: همه ما باید به این انقلاب، نظام، کشور و فرهنگی اسلامی ایرانی‌مان افتخار کنیم سلیقه‌ها مختلف را بپذیریم چرا که دنیای امروز دنیای یکدستی است دنیای تکثر عقاید و افکار است.

وی با اشاره به الزامات قانون اساسی برای آزادی مطبوعات، گفت: راجع به رسانه ملی و صداوسیما قانون اساسی وظیفه را از آنجا شروع کرده که آزادی بیان را با رعایت موازین اسلامی و مسائل کشور مجاز شمرده است. مصالح کشور نه مصالح قبیله و جناح و این از امتیازات قانون اساسی که آغاز رسانه را با مهمترین وظیفه آزادی بیان همراه کرده است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت حمایت و خواهان همراه با نقد سازنده است و از نقد استقبال می‌کند؛ کار ما را نقد کنید اما با نقد دلسوزانه و صادقانه و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند نه برای مچ‌گیری.

روحانی تصریح کرد: بگذارید مسئولین کشور چه اجرایی و چه غیراجرایی با راحتی فکر و ذهن وظایف خود را انجام دهند؛ امروز نیاز داریم که همه رسانه‌ها دولت را حمایت کنند و در کنار حمایت هم نقد کنند که چه نقد در زمینه سیاست داخلی، چه نقد در زمینه سیاست خارجی و چه نقد در زمینه سیاست فرهنگی.

به گفته وی دولت به انسجام و وحدت ملی نیازمند است و بر همین اساس با تمامی گروه‌ها و جناح‌ها مشورت می‌کند و نظر همه را اخذ می‌کند و با این جناح و آن جناح جلسه گذاشته و می‌گذارد و از نظرات آنها استفاده کرده و استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش به شرایط منطقه و بین‌الملل اشاره کرد و افزود: امروز شرایط خاص و حساسی را در منطقه و بین‌الملل شاهدیم و همه باید دست به دست هم دهیم و نگذاریم تفرقه و اختلافی را دشمنان در جهان اسلام اجرایی کنند همه تلاش کنیم تا ایرانی صلح‌خواه و نظامی مداراجو را به جهانیان معرفی کنیم.

"نه از اول انقلاب بلکه از همان 2 قرن پیش نه با کسی جنگ داشته نه داریم و امروز هم قصد جنگ با هیچکس را نداریم؛ امروز هم به دنبال صلح هستیم".

روحانی سیاست خارجی دولت را مورد توجه قرار داد و ادامه داد: دولت در سیاست خارجی به عهد خود که به مردم وعده داده بود وفا کرد؛ با منطق و استدلال با دنیا سخن گفت و ملت ایران را به عنوان ملتی آشتی‌جو معرفی کرد و در کنار همه اینها از حقوق حقه ملت دفاع خواهد کرد.

وی ادامه داد: سربازان خط مقدم دیپلماسی ملت در مذاکرات هسته‌ای این واقعیت را به جهانیان نشان داد که دولت ایران اهل منطق وگفت‌وگو است و برای ایجاد اعتماد و شفافیت بیشتر از خود نرمش نشان داده و خواهد داد اما برای حقوق ملت ایران و خواست و مطالبه آنها ذره‌ای از این حقوق کوتاه نیامده و نخواهد آمد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با حوصله کار مذاکره را انجام می‌دهد و برای این دولت سخت بود که وزیرخارجه‌اش مدت مدیدی را در خارج از کشور به کار مذاکره مشغول باشد، گفت: ما این کار را کردیم تا نشان دهیم تا اهل منطق و مذاکره هستیم. اگر برای ما روشن شود که طرف مقابل ما در برابر حقوق ملت و نظرات ملت در چارچوب و موازین بین‌المللی احترام خود را می‌گذارد ما هم به مذاکره ادامه می‌دهیم و خواهیم داد و اگر ضروری باشد زمان را تمدید خواهیم کرد اما آنچه می‌خواهیم همان بازی برد برد است و این به نفع همه است؛ به نفع جهان منطقه و همه ملتها خواهد بود.

روحانی خطاب به طرف‌های مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: برای همه روشن شود که ما مذاکره می‌کنیم به خاطر ثبات منطقه و امنیت منطقه و هیچگاه برای عبور از مشکلات به فکر نتیجه این مذاکره نخواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: هیچگاه از تحریم نترسیده و نمی‌ترسیم و برنامه‌های دولت بدون در نظر گرفتن حاصل مذاکرات بوده و به راه خودمان ادامه خواهیم داد و امیدواریم طرف مقابلمان این واقعیت را لمس کرده که اگر پیروزی در این مذاکرات حاصل شود به نفع همه ملت‌ها خواهد بود.

۱۳۹۳/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...