نسخه چاپی

قالیباف: ساده زیستی باید بر مسئولان واجب باشد

شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: در بعد عدالت فردی باید ساده‌زیستی مدنظر قرار گیرد درحقیقت باید برای مسئولان و مدیران این امر واجب باشد؛ همچنین توجه به عام‌گرایی همه است به این شكل كه هر چیزی كه برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسندی و آن‌ چیزی كه برای ما حق است برای دیگران نیز حق باشد.

به گزارش نما به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف شهردار تهران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: ماه رمضان جشنواره بزرگ الهی برای رشد و تعالی انسانهاست و در این ماه خداوند فرصتی به همه انسانها عطا کرده تا در مسیر الهی گام بردارند.

شهردار تهران با بیان اینکه اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم که ماه رمضان بعد اجتماعی نیز دارد که می‌توان مسئولیت‌پذیری و افزایش خدمت و توجه به هم‌نوع را در این ماه مشاهده کرد ادامه داد: باید در بعد اجتماعی از نگاه فرهنگ رمضان به آن توجه کنیم چرا که شهید این ماه حضرت علی (ع) است که تبلور عینی عدالت و اخلاق در جامعه را می‌توان در شیوه زندگی حضرت علی (ع) مشاهده کرد و آن را در زندگی به کار بست.

وی با اشاره به اینکه شناخت ارزشهای رمضان باعث می‌شود به 3 موضوع معرفت، عدالت و عطوفت در ابعاد فردی و اجتماعی توجه کنیم، گفت:‌ معرفت، شناخت و خودسازی را در جنبه فردی به همراه دارد و در بعد اجتماعی موجب توجه به هویت ملی می‌شود؛ طبیعی است که این معرفت و شناخت که همراه با فرهنگ قرآنی است مبدأ آگاهی در جامعه بوده و تأکید می‌کنم که توجه به کرامت انسانی در هر فرقه،‌ دین و قبیله‌‌ای وظیفه همه ماست.

شهردار تهران در ادامه به جنایتهای رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و گفت: صبح امروز با حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه مواجه شدیم، جنایات صهیونیست ها در غزه نشان می‌دهد که آنها هیچ معرفت و حرمتی برای انسانیت قائل نیستند و بویی از انسانیت نبرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید به تعامل و همکاری با مدیران و دولت توجه شود، اظهارداشت: فتوت به معنای انسانیت است و انسان‌دوستی است که امروز اتفاقی که در غزه و سوریه افتاده است به معنای این بوده که آنها هیچ نام و نشانی از فتوت و جوانمردی ندارند و زندگی‌شان پست است.

شهردار تهران با بیان اینکه ماه رمضان، ماه شهادت امام علی(ع) تبلور عینی عدالت در این جهان است افزود: در بعد عدالت فردی باید ساده‌زیستی مدنظر قرار گیرد درحقیقت باید برای مسئولان و مدیران این امر واجب باشد؛ همچنین توجه به عام‌گرایی همه است به این شکل که هر چیزی که برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسندی و آن‌ چیزی که برای ما حق است برای دیگران نیز حق باشد.

قالیباف ادامه داد: در بخش عدالت باید اجازه ندهیم که انسانیت و آزادگی انسان را در زیرسوال ببرند. امروز در دنیا کسانی هستند که انسانیت انسان را لگدمال کرده و آزادگی انسان را گرفته‌اند و باید بگویم در رأس آن امریکا است که باید در مقابل آنها ایستاد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حوادث سال 88 گفت: در حوادث سال 88 که در تهران شاهد بودیم شعارهایی به گوش می‌رسید که می‌گفتند " نه غزه نه لبنان" بنابراین آنها بر اساس نداشتن شناخت و معرفت، بدون شک ایادی دشمن بودند؛ وقتی فرهنگ قرآنی نباشد و به هویت و غیرت اسلامی توجه نشود این شعارها سرداده می‌شود که تکفیری‌ها و صهیونیست‌ها در جامعه اسلامی از جمله سوریه، عراق و فلسطین جنایاتی مرتکب می‌شوند و در این جنایات و ریخته شدن خون افراد سهیم هستند.

قالیباف افزود: در بحث مدیریت جهادی و عزم ملی باید بگویم که با تاکید بر موضوعات فرهنگی باید گام برداشته و همچنین در بحث معرفت و فتوت اگر می‌خواهیم گامی برداریم لازمه اش داشتن فرهنگ است.

وی با بیان اینکه مسئولان نظام قبل از اینکه حرفی بزنند، ابتدا به آن عمل کنند، گفت: از مذهب هزینه نکنیم بلکه بر اساس مسئولیت که امانت الهی است کارهای کارآمد را انجام داده و دین خود را به جامعه ادا کنیم؛ مدیریت جهادی را باید در حیطه اجرایی به شکلی اعمال کنیم که به دنبال تحقق آرمان‌ها و ارزش‌ها در بعد مادی و معنوی باشد در حقیقت باید در همه حوزه‌ها به مسئولیت خود توجه کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه در ابعاد مختلف باید روحیه تلاش داشته و با خرد جمعی کاری را انجام دهیم،‌عنوان کرد: گره گشایی از کار مردم کرده و کار به زمین افتاده را برداریم و منابع را هدر ندهیم.

قالیباف با بیان اینکه ما در شهرداری دو بخش داریم گفت: بخش مربوط به درون سازمان شهرداری که در آن بر مبارزه با فساد در درون شهرداری مصمم هستیم و تلاش می‌کنیم در این راستا گام برداریم چرا که این امر توقع به حق مردم بوده و ما تاکنون در این خصوص گام‌های جدی برداشته‌ایم.

وی افزود: بر اساس آمار دستگاه‌های نظارتی ما در مجموعه شهرداری مفاسدمان رشد نداشته است در واقع با مدیریت جهادی و با مبارزه با فساد گام‌های موثری برداشتیم که باید با این امور شیب قابل قبولی به سمت کاهش مفاسد شاهد باشیم که این امر وظیفه ماست.

شهردار تهران با بیان اینکه همین جا قول می‌‌دهم صادقانه با فرهنگ دوران دفاع مقدس گام برداریم، افزود: توجه به معیشت کارکنان در شهرداری از برنامه‌ها ماست؛‌ کارگران و کارمندان شهرداری شبانه روز تلاش می‌کنند در واقع این شهر لحظه‌ای بدون تلاش همکاران بنده اداره نخواهد شد.

قالیباف ادامه داد: از سوی رسانه‌های غرب و با همراهی برخی رسانه‌ها در داخل کشور موضوع تفکیک جنسیتی در شهرداری مطرح شد که گفتند زن و مرد را در مجموعه شهرداری جدا می‌کنند، بنده متاسف شدم؛ ما غیرت دینی داریم و در مقابل نوامیس مردم مسئول هستم.

وی به برخی جنجالها در سالهای گذشته به خاطر احداث پارکهای بانوان اشاره کرد و گفت: چند سال گذشته پارک‌هایی را ویژه بانوان ایجاد کردیم که برخی جوسازی کردند تفکیک جنسیتی را اعمال می‌کنند و بانوان را به برخی از مکان‌ها راه نمی‌دهند،‌ این حرف قابل قبول نیست؛‌ بانوان برای ما ارزشمند هستند و از تمام حقوق بهره‌مند هستند پس این حرف جایی ندارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه پنج پارک بزرگ بانوان احداث کرده‌ایم که با استقبال مواجه شد و حتی رسانه‌های خارجی خفه خون گرفتند، افزود: زنان ما عفیف بوده و حجاب دارند و ما برای آنها حرمت قائل هستیم.

قالیباف گفت: در شهر تهران،‌ پارک شهربانون را برای خانواده‌ها احداث کردیم بنابراین برای خانواده‌ها نیز احترام خاص قائلیم که باید بگویم در مقایسه با دیگر دستگاه‌ها 10 درصد مدیران شهرداری را بانوان تشکیل می‌دهند و حجاب بانوان در شهرداری جزء بهترین‌ها بوده و این سازمان در حیا و عفاف برتر است که این صلابت بانوان را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: اعلام شد در شهرداری تهران،‌ اتاق بانوان از مردان مجزاست، باید بگویم این غیرت همه مردان ماست و خواسته بانوان بوده که هویت آنها حفظ شود؛‌ وقتی می‌شود دو اتاق کنار هم به صورت مجزا در مجموعه کار کنند چرا این اتفاق رخ ندهد؟

شهردار تهران عنوان کرد: یک زن در ساعات اداری حدودا 7 تا 8 ساعت با مردان نامحرم معاشرت دارد که گاه این ساعات ارتباط با نامحرم بیشتر از ارتباط با خانواده می‌شود که این موضوع به کانون خانواده لطمه می‌زند و آن را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد؛ غیرت ما کجاست؟ حالا هر چقدر بی بی سی می‌خواهد حرف بزند.

قالیباف با اشاره به اینکه بیشترین استخدام در شهرداری مربوط به بانوان است،‌ اظهار داشت:‌چندین معاون و اداره کل از بانوان داریم که باید بگویم 10 درصد استخدام ما در شهرداری مربوط به بانوان است و حتی اداره کل بانوان نیز داریم.

وی افزود: توجه به مسائل عمرانی در چند سال گذشته زیاد بوده و شاهد احداث بزرگراه‌‌ها بودیم که امروز با همان شتاب گذشته کارهای عمرانی ادامه دارد ولی شتاب عملیات عمرانی،‌ زیر زمین بوده و کمتر مشهود است.

شهردار تهران ادامه داد:‌ برخی افراد مطرح کردند چون انتخابات تمام شد کار ما در شهرداری تمام شد و اقدامی انجام نمی‌دهیم که باید بگویم این صحبت‌ها کم لطفی بوده و از آنها می‌خواهم که تهمت نزنند.

وی درخصوص احداث مترو بیان کرد: مهمترین بحث در راستای مترو این است که مترو را به 220 کیلومتر در شهر تهران خواهیم رساند که در طول چهار سال 100 کیلومتر مترو احداث خواهیم کرد و به صورت شبانه روزی در این زمینه تلاش می‌کنیم به طور مثال خط 3 از جاده ساوه تا شهید محلاتی و خط 6 از دولت آباد تا جنت آباد و خط 7 طی چهارسال آینده باید احداث شوند که خط 3 را تا پایان سال راه اندازی خواهیم کرد در واقع این اقدامات زیرزمینی است.

قالیباف با اشاره به اینکه در مسائل فرهنگی و اجتماعی با نخبگان، علما و اساتید دانشگاه و با مردم به خصوص مادران و خانواده‌ها اقداماتی انجام خواهیم داد که مانند هر سال شهر تهران فضای سبز و کالبدی مناسب داشته باشد، گفت: در واقع در 4 سال آینده در این زمینه شاهد وضعیت خوبی خواهیم بود که با روحیه جهادی در تهران که مرکز سیاست جهان تشییع است،‌ هر فردی وارد این شهر شد، تهران را شهری دین دار، اخلاق مدار، و آرام مشاهده کند که همه در آن مهربان زندگی می‌کنند.

شهردار تهران ادامه داد: باید به سبک زندگی، هویت دینی و انقلابی و محلی توجه کنیم که بیشترین وقت خود را متمرکز به این موضوع کرده‌ایم و امیدواریم خدمات صادقانه و بی منت با ادامه دادن به راه امام و شهدا پیش بگیریم.

۱۳۹۳/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...