نسخه چاپی

شمخانی در بغداد

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای دیدار رسمی از عراق و گفتگو با مقامات این كشور وارد بغداد شد و فالح فیاض مشاور نخست وزیر در امور امنیت ملی عراق از وی در فرودگاه استقبال كرد.

به گزارش نما به نقل از واحد مرکزی خبر، شمخانی پس از ورود به فرودگاه گفت: اشتراکات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و موقعیت جغرافیایی میان دو کشور دوست، برادر و همسایه، ضرورت بررسی بحران جاری در عراق و کمک به اتحاد و اتخاذ راهکارهای سیاسی کارآمد را برای مهار کردن تهدیداتی که زندگی مردم رنج‌کشیده این کشور را با چالش‌های نگران‌کننده مواجه کرده، اجتناب‌ناپذیر کرده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ظرفیت‌های اجتماعی و ملی موجود در جامعه عراق، توانمندی ملت و دولت این کشور را برای مدیریت بحران موجود کافی و تعیین‌کننده دانست و نقش مرجعیت را در آزادسازی این ظرفیت منحصربه‌فرد قابل توجه خواند.

شمخانی همچنین انتخاب سلیم جبوری را به عنوان رئیس پارلمان عراق تبریک گفت و از روند شکل‌گیری مجلس و انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر حمایت کرد و گفت: با ظرفیت بسیار مناسب قانون اساسی عراق، اقدامات سیاسی خیلی خوب و متناسب با نیاز مردم عراق صورت گرفته و گام‌های مهمی در زمینه شکل‌گیری مجلس و مراحل بعدی برداشته شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: امروز اقوام مختلف کرد، عرب و شیعیان و اهل سنت در کنار هم قرار دارند و اوضاع منطقه را خوب درک می‌کنند و در تلاشند بر مشکلاتی که فراداخلی است و از بیرون این کشور تحمیل شده است فایق آیند و ما مطمئن هستیم مردم و به‌ویژه جوانان عراق قادر خواهند بود این مشکلات را حل کنند.

شمخانی افزود: طبق معمول، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور پیشگام در مبارزه با تروریسم و از حامیان همیشگی عراق در این زمینه، در ادامه روند سیاسی در این کشور حمایت‌های لازم را برای حفظ امنیت و یکپارچگی عراق انجام می دهد.

فیاض نیز با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق اظهار داشت: دوستان عراق ازجمله ایران همواره در مبارزه با تروریسم در کنار مردم عراق بوده‌اند.

وی گسترش روابط با ایران را در همه زمینه‌ها خواستار شد.

دیدارهای دبیر شورای عالی امنیت ملی با آیات عظام

دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در بیوت مراجع عظام تقلید در شهر نجف اشرف، با حضرات آیات عظام سیدعلی سیستانی، سیدمحمدسعید حکیم، بشیر نجفی و اسحاق فیاض، جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدارها که در ایام سوگواری سالروز شهادت مظهر عدالت و رستگاری حضرت امام علی (ع) برگزار شد ، مراجع عظام تقلید ضرورت حفظ و افزایش انسجام و وحدت میان آحاد مردم در برابر فتنه تروریسم وابسته و جنایتکار را یادآور شدند.

مراجع عظام همچنین بر شکل‌گیری سریع ساختارهای سیاسی قانونی بر اساس خواست و اراده مردم این کشور به عنوان اقدامی لازم‌الاجرا برای مدیریت بحران‌های جاری در عراق و افزایش و بهبود روند خدمت‌رسانی به مردم تأکید کردند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در این دیدارها با تجلیل از نقش مهم و منحصر به ‌فرد مرجعیت در حفظ وحدت ملی و فتوای حضرت آیت‌الله سیستانی در شکل‌گیری و بسیج مردمی برضد تروریسم، دستیابی گروه‌های مختلف سیاسی را به اجماع برای تشکیل ساختارهای قانونی عراق موجب امیدواری و خوشنودی دانست.

شمخانی گفت: انتخاب رئیس مجلس عراق گامی مهم و تعیین‌کننده در مسیر توسعه تفاهم و اشتراک مساعی مجموعه جناح‌های سیاسی به منظور شکل‌دهی چارچوب‌های قانونی در اداره امور اجرایی این کشور است.

وی با اشاره به ضرورت مبارزه همه‌جانبه با تروریسم به عنوان تهدیدی جهانی علیه صلح و امنیت افزود: در صورت درخواست دولت عراق، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در چارچوب مقررات بین‌المللی و تعهدات دوجانبه، با دولت این کشور در حوزه مقابله با تهدید تروریسم همکاری کند.

۱۳۹۳/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...