نسخه چاپی

تلاش واشنگتن برای طرح آتش‌بس‌جدید

همزمان با بی‌نتیجه بودن تلاش‌ها برای وادار كردن حماس به پذیرش طرح مصری‌ برای آتش بس، آمریكا و اسرائیل تلاش دارند تا طرح آتش بس جدیدی را ارائه دهند كه دیگر مصر میانجی آن نیست.

به گزارش نما، یک منبع آگاه به فلسطین آنلاین خبر داد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاشند تا طرح آتش بس جدیدی را بجای طرح آتش بس پیشنهادی مصر به نیروهای مقاومت ارائه دهند.

بنابراین گزارش، واشنگتن و تل‌آویو قصد دارند میانجی جدیدی را برای این طرح آتش بس بجای مصر معرفی کنند.

پایگاه خبری عربی 21 در لندن هم در گزارشی در این باره خبر داد که واشنگتن رایزنی‌های فشرده ای را با طرف‌های منطقه‌ای برای ارائه طرح آتش بسی که مورد قبول همه طرفین باشد، آغاز کرده است.

مسئولان بلندپایه آمریکایی به واسطه قطر و ترکیه درحال مذاکره غیر مستقیم با حماس هستند و در روزهای آینده مقامات آمریکایی به منطقه سفر خواهند کرد.

این اقدام آمریکا پس از آن انجام شد که حماس علی رغم فشارهای طرف‌های منطقه‌ای از جمله مصر طرح پیشنهادی این کشور برای آتش بس با رژیم صهیونیستی را قبول نکرد هرچند صهیونیست در همان ابتدا موافقت خود با طرح مصری‌ها را اعلام کردند چرا که اولین نتیجه این طرح تنها توقف شلیک موشک‌های مقاومت بدون تضمین درباره تکرار نشدن حملات اسرائیل به غزه است و خواست‌های مقاومت از جمله پایان محاصره غزه را مورد توجه قرار نداده و تنها به توقف تبادل آتش میان دو طرف اکتفا کرده است.

در مقابل مصری‌ها با تاکید بر اینکه طرح آتش بس پیشنهادی‌شان مرضی طرفین است تصریح می‌کنند که حماس به دلیل فشارهای ترکیه و قطر از پذیرفتن طرح آتش بس قاهره امتناع کرده است.

مصر پس از سرنگونی دولت اخوانی محمد مرسی در این کشور در سال گذشته روابط تنش آمیز با ترکیه، قطر و دولت حماس در غزه داشته است چرا که آنها اقدام نظامیان در سرنگونی دولت اخوان السملمین را کودتا می دانند.

در این میان محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان تلاش زیادی کرد تا بتواند حماس را متقاعد کند که طرح قاهره برای آتش بس را بپذیرد ولی تاکنون حماس پاسخی به این تلاش‌ها نداده است و حتی دیدار اخیر محمود عباس با معاون خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس هم نتیجه‌ای نداشته است.

در همین راستا محمود عباس پس از سفر به قاهره راهی آنکارا شد تا شاید با کمک دولت ترکیه بتواند حماس را وادار به پذیرش آتش بس پیشنهادی مصری‌ها کند و از سوی دیگر وی قرار است امروز در دوحه با خالد مشعل دیدار کند اما همچنان حماس تاکید دارد که طرح مصری‌ها برای آتش بس را قبول ندارد چرا که آنرا به مثابه هدر دادن خون شهدای غزه می‌داند.

از سوی دیگر جهاد اسلامی دیگر گروه مقاومت در غزه نیز هم مخالفت خود با هرگونه میانجی‌گری آمریکایی‌ها برای آتش بس با اسرائیل را رد کرده است.

همزمان امروز العربیه گزارش داد که حماس از طریق محمود عباس و ترکیه خواست‌های خود برای آتش بس را اعلام کرد که از آن جمله توقف حملات اسرائیل به غزه، باز شدن گذرگاه‌های مرزی، آزاد شدن ماهی‌گیری برای اهالی غزه تا 12 مایلی ساحل و آزادی زندانیانی که پس از پرونده گلعاد شالیت آزاد شدند و صهیونیست‌ها بار دیگر آنها را دستگیر کردند.

به هر حال باید منتظر ماند و دید که تلاش ها برای آتش بس در غزه به کجا می‌رسد درحالی که قرار است امروز خالد مشعل و محمود عباس در دوحه دیدار کنند و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هم به قطر می‌آید تا شاید بتواند حماس را متقاعد به پذیرش آتش بس کند اما آنچه واضح است این است که حماس طرح مصر را هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ اینکه دولت عبدالفتاح السیسی آنرا ارائه داده مورد قبول نمی‌داند و آنرا رد می‌کند و باید گفت که خالد مشعل رد دعوت نبیل العربی دبیر کل مصری اتحادیه عرب برای سفر به قاهره آخرین میخ را بر تابوت طرحی که از ابتدای مرده به دنیا آمده بود، زد.
منبع: فارس

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...