نسخه چاپی

ساخت دوچرخه مخصوص معلولان در كشور

محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی موفق به طراحی و ساخت دوچرخه ای با كاركرد تحریك الكتریكی عملكردی برای افراد معلول شدند. با این دستگاه معلولان قادر به حركت محدود با عضلات خود می شوند.

به گزارش نما به نقل از دانشگاه علوم بهزیستی: این دستگاه برای جلوگیری از آتروفی اندام های تحتانی معلولین با دوچرخه ساخت محققان کشور ساخته شده است.

دکتر فرهاد طباطبایی قمشه، مدیر مرکز رشد فناوری و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در مورد این دستگاه گفت: دوچرخه مذکور برای افراد مبتلا به معلولیت در اندام تحتانی، امکان استفاده از دوچرخه ثابت را با عضلات خودشان فراهم می کند.

به گفته وی با کنترل و تحریک حساب شده عضلات اندام تحتانی، فرد معلول بر روی دوچرخه ثابت ورزش می کند و به این ترتیب از آتروفی (تحلیل رفتن عضلات اندامهای تحتانی و مرکزی بدن) جلوگیری می شود، ضمن آنکه به گردش خون و سایر فعالیتهای فیزیولوژیک بدن معلول نیز کمک خواهد کرد.

این دوچرخه، با همکاری صندوق حمایت از پژوهشگران کشور و زیر نظر استادان علوم اعصاب مانند دکتر محمدتقی جغتایی از گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دکتر امیرمسعود عرب لودریچه ساخته شده است.

طبق این گزارش این طرح اکنون در مرحله تجاری سازی و تولید نیمه صنعتی قرار دارد.

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...