نسخه چاپی

واكنش اعضای شورای شهر به یك بدعت جدید:

شورای عالی شهرسازی؛ بدنبال سیاسی كاری یا موازی كاری؟!

اگر برخی بر این باور باشند كه با بروز هر گونه مشكلی باید پای نهادهای فرادستی‌ای مانند كمیسیون اصل ۹۰ و یا شورای عالی شهرسازی و معماری به مسائل جزئی تهران باز شود، راه را به درستی رفته اند؛ سخت در اشتباه هستند.

به گزارش نما ورود مستقیم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و متعاقب ان شورای عالی شهرسازی و معماری به مساله "یک قطعه زمین در منطقه ۵ شهرداری" واکنش اعضای شورای شهر تهران را در پی داشت. اعضای شورای شهر تهران بر این باورند که ورود مستقیم این نهادهای بالادستی به مسائلی که امکان حل و فصل ان در شورای شهر تهران وجود دارد، اتفاق خوبی نیست.
چرا که این ورود مستقیم ماهیت شوراها را نه تنها زیر سوال می برد بلکه باعث تداخل کار و موازی کاری این نهادها با ماهیت قانونی شورای شهر تهران خواهد شد.


اقبال شاکری؛ ورود نهادهای بالادستی در مسائل جزئی تهران اتلاف وقت و موازی کاری است

به گزارش افکار نیور؛ دکتر اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران حمل و نقل شورای شهر تهران یکی از مخالفان ورود مستقیم کمیسیون اصل ۹۰ و شواری عالی شهرسازی و معماری به مساله بوستان مادران است.
وی با اشاره به ماهیت نهادهای بالادستی درحل مسائل و مشکلات کلان بیان می کند: واقعیت این است که یکسری نهادهای فرادستی مانند شورای عالی شهرسازی و یا مجلس به ویژه کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که وظیفه این نهادها رسیدگی به مسائل کلان شهرسازی و یا عدم اجرای قوانین در بعد عمومی است.
شاکری با بیان اینکه اعضای شورای شهر تهران نیز در شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یک عضو حضور دارند می‌گوید: مساله اینجاست که طرح مسائل ابتدایی تهران در این نهادهای فرادستی کار درستی نیست که متاسفانه از سوی برخی از اعضای شورای شهر تهران انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که شورای شهر تهران بهترین مرکز برای طرح این مشکلات و پیگیری آن است. از سوی دیگر شورای عالی شهرسازی و یا کمیسیون اصل نود نمی توانند بدون نظر شورای شهر تهران به این مسائل ورود پیدا کنند مگر آنکه مشکلات بسیار عمومی‌ای در تهران مطرح باشد که در آن صورت نیاز به ورود این نهادهای فرادستی برای حل این مشکلات است.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران می‌افزاید: باید به این مساله توجه کرد که تهران برای حل مشکلات خود نهاد فرادستی ای به نام شورای شهر دارد که مسائلی از این دست نیز باید در همین شورای شهرتهران بررسی شود.

دکتر اقبال شاکری با تاکید بر اینکه اگر برخی بر این باور باشند که با بروز هر گونه مشکلی باید پای نهادهای فرادستی‌ای مانند کمیسیون اصل ۹۰ و یا شورای عالی شهرسازی و معماری به مسائل جزئی تهران باز شود، راه را به درستی رفته اند؛ سخت در اشتباه هستند، بیان می کند: در حالی که شورای شهر تهران می تواند با تمام جزئیات مشکلات تهران را بررسی و برای نظارت قانونی نیز نهادهای نظارتی مانند قوه قضائیه و دیوان عالی کشور نیز می تواند در خصوص تصمیم گیری های قانونی شورای شهر را کمک کنند. روندی که تا قبل از این نیز انجام می شده است.

دکتر اقبال شاکری در ادامه با بیان اینکه متاسفانه مشکل پیش آمده به صورت کاملا غیر حرفه ای به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس کشیده شد، یادآور می شود: با توجه به اینکه وظیفه ذاتی کمیسیون اصل ۹۰ نیز رسیدگی به نحوی اجرای قوانین بالادستی درکشور است به شکلی کاملا احساسی به این مساله ورود کردند. این در حالی بود که در جلسه ای که با اعضای کمیسیون اصل ۹۰ داشتیم اعضای این کمیسیون به دلیل اطلاعات ناقصی که در اختیارشان قرار گرفته بود به شیوه ای کاملا احساسی و شتاب زده به این مساله ورود پیدا کردند.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: به این مساله تاکید می کنم که ورود دستگاه های مختلف به مسائل این چنینی تنها باعث اتلاف وقت خواهد شد. موازی کاری در حل مسائل شهر تهران از سوی دستگاه های مختلف آن هم در شرایطی که این شهر شورای شهر دارد، کار درستی نیست.

قناعتی ؛ ماهیت قانونی شورای شهر تهران نادیده گرفته شد

ابوالفضل قناعتی، عضو دیگر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با ورود مستقیم کمیسیون اصل ۹۰ و شورای عالی شهرسازی و معماری به مساله "یک قطعه زمین در منطقه ۵ شهرداری" به شدت مخالف است.
به گزارش افکار نیوز؛ ابوالفضل قناعتی با بیان اینکه ورود به مسائل شهرسازی و عدم اجرای قوانین در مجموع جزء وظایف قانونی شورای عالی شهرسازی و معماری وهمچنین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس است تاکید می‌کند: اما ورود این نهادهای فرداستی به مسائل جزئی شهری درست نیست.

وی ادامه می‌دهد: باید به این مساله توجه داشت که کلانشهری همچون تهران شورای شهر دارد که وظایف آن نیز رسیدگی به کارهای محلی و شهری است. اگر شورای عالی شهرسازی و یا کمیسیون اصل ۹۰ بخواهد که به جای تمرکز روی سیاستگذاری های کلان کشوری و شهری به مسائل جزئی ورود پیدا کند از مسائل کلی کشور دور خواهد ماند و به جای حل مشکلات بزرگتر به مشکلات کوچک ورود پیدا خواهد کرد.

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بدعت این رویه باعث می شودکه نهادهای فرادستی از وظایف کلی خود بازبمانند می‌افزاید: به شورای عالی شهرسازی و کمیسیون اصل ۹۰ پیشنهاد می کنیم که وقت خود را صرف این کارهای جزئی نکند و بیشتر تمرکز خود را به سیاستگذاری های کلان متمرکز کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهر تهران دارای نهاد فرادستی‌ای به نام شورای شهر است که وظیفه ذاتی این نهاد نیز رسیدگی دقیق و موشکافانه به مسائل و مشکلات شهری است، بیان می‌کند: مطمئن باشید اگر در جایی شهرداری برخلاف قوانین عمل کند با این کار برخورد قانونی خواهد کرد.

ابوالفضل قناعتی با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی باید کارهای مهم را پیگیری کند و بهتر است که کارهای شهری و منطقه ای را به متولیان شهری که همان شورای شهر تهران است، واگذار کنند تا موضوعات بهتر حل شود، یادآور می‌شود: در حال حاضر اعضای شورای شهر تهران ۳۱ نفر با رفتارها و جریانات مختلف که افرادی تحصیل کرده و علمی هستند. بهتر است که کارهای شهری در شورای شهر رسیدگی شود تا شورای عالی شهرسازی و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به کارهای مهمتر خود بپردازند.

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...