نسخه چاپی

امشب تقدیرمان امضا می‌شود

امشب شب دوباره متولد شدن است حواسمان را جمع كنیم اگر شب‌های 19 و 21 را به هر دلیلی از دست داده‌ایم قدر این شب بزرگ را بدانیم و از خدای خود بهترین‌ها را بخواهیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در طول سال، ساعات، روزها، شب‌ها و ماه‌ها و اساساً زمان‌های متفاوتی وجود دارد. اما در میان همگی این زمان‌ها، بعضی به واسطه عنایت و توجه خداوند و اثراتی که بر این زمان‌ها مقرر شده یا اتفاقاتی که در آنها روی داده یا می‌دهد، دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای هستند. یکی از این زمان‌ها شب قدر است. در آیین اسلام، این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است. اهمیت این شب تا حدی است که نه تنها آیات مختلفی از سوره‌های قرآن کریم درمورد خصوصیات این شب نازل شده، بلکه سوره‌ای مستقل (سوره قدر) نیز به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد.

در احادیث دینی به اینکه در باره اهمیت شب قدر و اینکه شب قدر شب بیست‌و‌سوم ماه رمضان است تاکید زیادی شده است.

امام صادق(ع) درباره اعمال شب قدر فرمودند: شب نوزدهم و بیست و یکم و بیست و سوم از ماه رمضان را غسل کن و در احیای این شب‌ها کوشش کن. در ادامه فرمودند: «شب بیست و سوم شبی است که در آن هر امری بر اساس حکمت الهی تدبیر و جدا می‌شود و در آن هیأت اعزامی به حج و آن چه از سال تا به سال آینده است، نوشته می‌شود. مستحب است در آن شب 100 رکعت نماز گزارده شود و در هر رکعت سوره توحید (قل هو الله احد) قرائت شود.» (بحارالانوار، ج 97، ص 9)

همچنین امام باقر(ع) فرموده‌اند: «در شب بیست و سوم امید می‌رود شب قدر باشد.» (بحارالانوار، ج 97، ص 10 و 11)

توجه عملی اهل بیت(ع) به شب بیست و سوم نیز یادآور اعتبار بالای این شب است. به گفته امام علی(ع) پیامبر خدا شب بیست و سوم ماه رمضان تا صبح نماز گزارد، به گونه‌ای که در صورت او خاک و گل دیده می‌شد. (بحار الانوار، ج 97، ص 7)

در احادیثی که مرتبط با شب بیست و سوم ماه رمضان است، چیزهایی که در شب قدر روی می‌دهد به این شب نسبت داده شده است.

در احادیث معصومین(ع) اجر و پاداش و فضایل استثنایی برای شب بیست و سوم وجود دارد و این پاداش شگفت‌انگیز راهنمای خردمندان و کنجکاوان به سوی درک زمان لیلةالقدر است.

ابوبصیر گفته است امام صادق(ع) فرمودند: «هر کس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، به خدا سوگند او اهل بهشت است و در آن هیچ کس استثنا نشده است.» (بحار الانوار، ج 97، ص 19)

گروهی از دانشمندان شیعه تصریح کرده‌اند که شب بیست و سوم، شب قدر است. مرحوم شیخ صدوق ادعای اجماع مشایخ شیعه را نموده و نوشته است: «مشایخ ما رضی‌الله عنهم اتفاق دارند بر اینکه شب قدر شب بیست و سوم ماه رمضان است.» (الخصال؛ ج 2، ص 519).

علامه مجلسی همین ادعای اتفاق مشایخ را نقل کرده و پذیرفته است (بحارالانوار، ج 97، ص 16).

بنابراین نباید از شب بیست و سوم غفلت کرد. احیای این شب به امید درک شب قدر در میان این سه شب، مهمتر است.

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...