نسخه چاپی

شهریه 6میلیونی برای پیش‌دبستانی

«لطفا به مدارس برای ثبت نام پول ندهید، گرفتن پول و وجه نقد از والدین هنگام ثبت نام ممنوع است، با دریافت كنندگان پول –بجز وجه كتاب و بیمه- در مدارس برخورد قانونی می‌شود، برای مجازات مدیران متخلف اقدام می‌كنیم».

به گزارش نما به نقل از قدس، عبارتهای بالا شعارهایی هستند که مسؤولان نظام آموزشی در فصل ثبت نام مدارس و در پاسخ به اعتراض والدین و رسانه‌ها می دهند، اما کار‌شناسان می‌گویند این عبارات تنها برای رفع مسؤولیت است و در واقع مدیران مدارس با چراغ سبز آموزش و پرورش از والدین پول دریافت می‌کنند. کمک مالی به هزینه‌های مدرسه، قرار داشتن در محدوده جغرافیایی و سکونتی، اعلام دیر هنگام نتایج آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی و برخی بهانه‌تراشی‌ها از مسایل پیش‌روی نام‌نویسی در مدارس است.

نبود ابزار بازرسی و کنترلی در مدارس

در همین حال برخی والدین از ادامه مشکلات سالهای گذشته و پدیده پول گرفتن غیرقانونی مدیران مدارس گلایه دارند و خواستار اعزام بازرس و پیگیری مشکلاتشان هستند. خانم س.

برهانی مادر یکی از دانش آموزان پیش دبستانی اظهار می‌دارد: برای اینکه بتوانم فرزندم را در مدرسه ثبت نام کنم تاکنون به سه آموزشگاه و اداره مراجعه کرده‌ام، اما همه مدیران شرط پرداخت پول و انتخاب کلاسهای فوق برنامه را در این فرآیند دخیل می‌دانند.

وی با اشاره به اجباری بودن انتخاب کلاسهای فوق برنامه می‌افزاید: اصلاً ما نیازی به این کلاسها نداریم و هنوز هم نتوانسته‌ایم مبلغ مورد نظر را تهیه کنیم، اما با توجه به نزدیک شدن آغاز سال تحصیلی و پر شدن ظرفیتهای ثبت نام مجبوریم مبلغ مورد نظر مدیران را با قرض و وام فراهم کنیم.

ثبت نام خارج از محدوده‌ای

مسعود حیدری معینی، کار‌شناس آموزشی و عضو انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس می‌گوید: بحث ثبت نام خارج از محدوده به معضل بزرگی برای والدین تبدیل شده، برای همین هم بیشتر خانواده‌ها با تهیه قولنامه‌های صوری و استفاده از روشهای غیرقانونی برای ثبت نام فرزندانشان تلاش می‌کنند.

وی می‌افزاید: کمیسیونهایی در ادارات آموزش و پرورش برای دادن مجوز ثبت نام تشکیل می‌شود، ولی ما همه ساله شاهد افزایش مشکلات مردم در حوزه‌های ثبت نام هستیم، ولی کسی به آفات این فرآیند توجه نمی‌کند. والدین دانش آموزان برای ادامه تحصیل فرزندشان با استرسهای زیاد و مشکلات ریز و درشت مواجه هستند.

حیدری با اشاره به اینکه کمتر دیده می‌شود مسؤولی از نظام آموزشی، فرزندش را در محدوده جغرافیایی خودش ثبت نام کند، خاطرنشان می‌کند: شعار «بهترین مدرسه = نزدیک‌ترین مدرسه» به فراموشی سپرده شده و با توجه به فرم «امتیاز بندی متقاضیان خارج از محدوده ثبت نام» که ادارات در اختیار والدین قرار می‌دهند در ‌‌نهایت مدیر مدرسه است که با توجه به وضع مالی و کمکهای دانش آموزان به آموزشگاه تصمیم می‌گیرد عضو جدید مدرسه را بپذیرد یا نه و این موضوع باعث حق کشی و بی‌عدالتی آموزشی می‌شود و باید پایان یابد.

غیر انتفاعی برای از ما بهتران

احمد رضا کریمیان پدر یک دانش‌آموز دبیرستانی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: مراکز غیرانتفاعی که مال از ما بهترانند، اما به هر دبیرستان دولتی که مراجعه می‌کنیم اول می‌گویند چقدر به مدرسه کمک مالی می‌کنید و درآمدتان چقدر است؟ اگر مبلغ پیشنهادی را بپذیریم محدوده جغرافیایی نیز حل می‌شود!

وی می‌افزاید: دبیرستان ب. ص. در یکی از مناطق متوسط شهر برای نام‌نویسی دوره پیش دانشگاهی مبلغ ۲میلیون تومان از من برای ورود دخترم به این آموزشگاه درخواست کرده‌است. مگر چه خبر است و ما چقدر ثروتمندیم؟

کریمیان با اعتراض به پرداخت شهریه‌ها می‌گوید: تا کی باید مردم بار گرانی‌ها را بر‌دوش بکشند، ما مستأجر هستیم و با داشتن ۵ فرزند دانش‌آموز و دانشجو براستی از پس پرداخت چنین مبالغی برنمی‌آییم. هزینه‌های یک دانش‌آموز در شرایط فعلی کمرشکن است چه رسد به تعداد بیشتر.

شهریه پیش‌دبستانی مانند دانشگاه

دکتر منصور بیاری استاد دانشگاه تربیت معلم که برای ثبت نام فرزندش در یکی از مدارس غیر انتفاعی حضور یافته به خبرنگار ما می‌گوید: برای ثبت نام فرزندم مبلغ ۴میلیون تومان درخواست کرده‌اند و این یعنی بیشتر از شهریه دانشگاه.

وی می‌افزاید: در حال حاضر افزایش بی‌رویه شهریه دوره پیش‌دبستانی برای سال جدید باعث شده برخی خانواده‌ها از فرستادن فرزندانشان به این دوره منصرف شوند و به آموزشهای غیراستاندارد مهدهای کودک‌ بسنده نمایند.

این عضو نظام آموزشی و کار‌شناس تعلیم و تربیت با اشاره به عدم رعایت نشدن تعرفه‌های مدارس از سوی این آموزشگاه‌های متخلف خاطرنشان می‌کند: هرچند شهریه مراکز پیش‌دبستانی ۸۰درصد شهریه دبستانهای غیردولتی تعیین شده، اما کمتر مدرسه‌ای این بخشنامه را رعایت می‌کند.

سرانه مدارس و مشکلات خانواده‌ها

وی با اشاره به مشکلات مالی مدارس می‌گوید: مشکل سرانه مدارس دولتی و اینکه از والدین دانش‌آموزان به اجبار پول دریافت می‌شود و الزاما و براساس بخشنامه، درصدی از این وجوه را مدیران مدارس باید به‌حساب مناطق آموزش و پرورش واریز کنند، باعث افزایش مشکلات خانواده‌ها در فصل ثبت نام شده است.

این کار‌شناس تعلیم و تربیت یادآور می‌شود: براساس اصل ۳۰قانون اساسی تحصیل در مدارس دولتی رایگان است و نباید از مردم شهریه دریافت شود، ولی در مقطع کنونی مدیران مدارس با چراغ سبز مسؤولان آموزش و پرورش کمبود‌هایشان را از مردم تأمین می‌کنند.

به گفته دکتر بیاری، این مراکز به بهانه کلاس زبان، ناهار، ‌لباس فرم، اردوهای علمی و آموزش رایانه مبالغ دریافتی را افزایش می‌دهند و شهریه‌های نجومی رقم می‌خورد که حتی گاهی این شهریه‌ها بیشتر از ۸میلیون تومان برای خانواده‌ها محاسبه شده است.

شهریه ۶میلیونی برای پیش‌دبستانی

مرضیه قویدل، مادر دانش آموز دیگری نیز که به ستاد ثبت نام آموزش و پرورش برای اعتراض آمده به خبرنگار ما می‌گوید: برای پیش‌دبستانی ۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان شهریه خواسته‌اند. شهریه پیش دبستانی در مناطق بالای شهر با کلاسهای جانبی و فوق برنامه و برگزاری اردو‌ها حتی بیشتر از ۸میلیون تومان می‌شود!

وی می‌افزاید: من کجا می‌توانم کودکم را ثبت نام کنم با این مبالغ نجومی و شهریه‌های گزاف و با درآمد اندک همسرم که یک کارمند ساده است؟ وی همچنین باگلایه از واگذاری دوره پیش دبستانی به مدارس غیردولتی می‌گوید: ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که یک پیش‌دبستانی نورچشمی شهریه‌اش را برای یک سال ۸میلیون تومان اعلام کرده است و گرچه نزدیک منزلمان است، اما امکان استفاده از آن را نداریم.

به گفته این مادر متقاضی ثبت نام در این منطقه، ثبت نام زیر ۴میلیون تومان انجام نمی‌شود و کمترین شهریه اعلامی در نقاط معمولی نیز یک‌میلیون تومان است و با توجه به همین قیمتها رؤسای دانشگاه‌های غیردولتی در توجیه افزایش شهریه‌شان، شهریه دانشجویان را با شهریه مدارس غیردولتی و همین پیش‌دبستانی‌ها مقایسه می‌کنند.

مردم حتما شکایت کنند

عقیل دادیارکیایی، پدر یکی از دانش آموزان پشت صف ثبت نام نیز به خبرنگار ما می‌گوید: امسال فرزندم به کلاس سوم می‌رود و با توجه به تغییر مکان استیجاری منزلمان باید او را به مدرسه دیگری ببرم.

مسؤول مدرسه جدید نیز اعلام کرده باید مبلغی بیش از۳میلیون تومان را برای کمک به مدرسه پرداخت کنیم. وی می‌افزاید: باید به مدرسه فرزند دیگرم نیز کمک مالی به‌اصطلاح داوطلبانه بکنم. آیا مسؤولان شرایط مردم را درک نمی‌کنند؟

محسن حاج علی یوسف‌زاده، عضو ستاد رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش نیز به خبرنگار ما می‌گوید: تا زمانی که بودجه دولت نتواند به صورت کامل هزینه‌های مدارس را تامین کند، مدیر مدرسه مجبور است از کمکهای مردمی استفاده کند و اگر مردم تخلفی دیدند حتما برای پیگیری شکایت کنند.

این مسؤول آموزشی همچنین می‌گوید: مدارس دولتی اجازه اعمال شرایط خاص همچون شرط معدل یا آزمون ورودی را ندارند و باید بر اساس ضوابط اعلام شده خدمت رسانی کنند و دریافت وجه از والدین در مدارس دولتی ممنوع است.

ثقفی رئیس رسیدگی به تخلفات آموزش و پرورش تهران نیز در نشستی خبری گفته است: مدارس دولتی پنج نوع هستند که برخی از آنها از جمله مدارس سمپاد و نمونه دولتی‌ها برای انجام امور آموزشی و تربیتی و فوق برنامه‌شان می‌توانند از مردم پول بگیرند. وی تصریح می‌کند: البته طی روزهای اخیر ۱۱۰۰مدرسه مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و برخی مدیران متخلف نیز جریمه، توبیخ و حتی از کار برکنار شده‌اند.

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...