نسخه چاپی

بازی خطرناك وزارت‌جهاد‌كشاورزی با سلامت مردم

حداقل ۵ هزار هكتار از مزارع سبزی در كشور با فاضلاب تغذیه می شوند / درحالی كه آمار این مزارع، در دولت قبل از 3000 هكتار به 128 هكتار رسیده بود؛ اكنون و در پی توجهی مسئولین در حال افزایش چشمگیر است/ مواد سرطان زای موجود در این سبزی‌ها با شست شو یا حتی پختن از بین نمیرود.

به گزارش نما، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس از آبیاری زمین‌های کشاورزی جنوب تهران با فاضلاب خبر داد. عباس رجایی با انتقاد از آلودگی آب مورد استفاده کشاورزان جنوب تهران گفت: طی نکردن مراحل لازم برای تصفیه آب شرایط زیست‌محیطی نامناسبی را برای محصولات کشاورزی این مناطق رقم زده است.

در حال حاضر بر اساس آمارهای اعلام شده حداقل ۵ هزار هکتار از مزارع سبزی در کشور با فاضلاب تغذیه می شوند و مهمترین عامل زمینه‌ ساز این پدیده هم در دسترس و ارزان بودن آب فاضلاب برای کشاورزان است.

از دیگر علت های این کار آلوده شدن آب چاه ها با نفوذ فاضلاب از طریق کانال‌های سطحی زمین‌های اطراف چاه است. معضل آبیاری با فاضلاب مخصوصا در مزارع سبزیجات پدیده ای تازه ای نیست. اما آنچه نگران کننده است، رواج دوباره این سیستم غلط آب یاری است. درحالی که آمار این مزارع، در دولت قبل از 3000 هکتار به 128 هکتار رسیده بود؛ اکنون و در پی توجهی مسئولین در حال افزایش چشمگیر می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از آبیاری فاضلابی بیش از ۲۱۴ هکتار از کشتزارها فقط در جنوب پایتخت خبر داد. موسوی، کشاورزان را به استفاده بی علت از فاضلاب متهم کرد "کشاورزان و صیفی کارانی که حقابه و آب سالم دارند، بازهم از فاضلاب استفاده میکنند، اینگونه کشاورزان به شبکه بهداشت و درمان معرفی می‌شوند و با شکایت شبکه بهداشت، دستگاه قضایی حکم به قلع و قمع محصول می‌دهد".

کارشناسان با هشدار درباره محصولاتی که با فاضلاب آبیاری شده اند مصرف این محصولات را بسیار خطرناک میدانند. دکتر حسین خدمت فوق تخصص گوارش و کبد در این باره می‌گوید: اگر سبزیجات با فاضلاب آبیاری می‌شود، به هیچ وجه نباید از آن استفاده کرد. در فاضلاب‌های شهری و انسانی نیترات زیادی وجود دارد که سرطان زا است و شست و شو یا پختن نیز نمیتواند آن را از بین ببرد.

نیترات و نیتریت درکودهای حیوانی و انسانی از عوامل اصلی سرطان هستند، سرطان معده شایع ترین سرطانی است که ناشی از آبیاری مزارع با آب فاضلاب است. طبق آمار رسمی هر ساله سرطان معده جان 8 هزار ایرانی را میگیرد، يعني روزانه ۲۲ نفر و هر يك ساعت و ۱۰ دقيقه يك نفر.

بر اساس آمار علی‌اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت نزدیک به 42 درصد از سبریجات به فلزات سنگین نظیر سرب، کادیوم و نیترات آلوده اند. سیاری به همین خاطر در بخشنامه ای به دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور مینویسد "با توجه به اهمیت حفظ و تامین سلامت آحاد جامعه و پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های واگیر ، ضرورت دارد دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور با استفاده از همه توان کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانها و بهره گیری از توان بین بخشی دستگاههای اجرایی مسئول ، برنامه ریزی مناسب و دقیقی برای جلوگیری از آبیاری مزارع با فاضلاب انجام دهند" .

اما باید گفت که مشکل سلامت مردم با بخشنامه حل نمی شود و نیاز به اقدام عملی و تصمیمات اصولی در این زمینه وجود دارد.

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...