نسخه چاپی

فشار فمنیستی تمام عیار به وزارت ارشاد

نگاهی علمی و دقیق به عملكرد انتشارات روشنگران در چنددهه فعالیت آن رویكردهای سوسیال-فمینیستی چپگرای آن كه تقریبا در بیشتر آثار آن مشهود و با اهداف نظام نیز مغایرت دارد كاملا مشهود می باشد.

به گزارش نما به نقل از عصر امروز، بی بی سی فارسی با استناد به مصاحبه ایلنا گفت که شهلا لاهیجی، مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، سانسور در ایران را «سلیقه‌ای، غیر‌قانونی و غیر‌شفاف» عنوان کرد و گفت شرایط کنونی عامل وضعیت بد نشر در کشور است!

بنا بر این گزارش شهلا لاهیجی ضمن طرح نکته یادشده افزوده است که: «این روزها صنعت نشر وضع خوبی ندارد... ممیزی‌های بی‌دلیل و بررسی‌های طولانی را یکی از عوامل مهم وضع بد نشر کتاب می‌دانم».وی افزود: «وضعیت نشر کلاً شفاف نیست و همه چیز در پستو و فراقانونی و خارج قاعده عمل انجام می‌شود. این نشان می‌دهد که آقایان چیزی می‌بینند که دیگران نمی‌بینند».

لاهیجی تغییر متن در بررسی کتاب‌ها را که از سوی وزارت ارشاد صورت می‌گیرد شبیه به «دستبرد» دانست و گفت این تغییرات «خواننده را نسبت به متن بی‌اعتماد می‌کند». همچنین وی بهترین راهکار برای حل این موضوع را عدم بررسی کتاب‌ها قبل از چاپ دانست.

به گزارش خبرنگار ما نگاهی علمی و دقیق به عملکرد انتشارات روشنگران در چنددهه فعالیت آن رویکردهای سوسیال-فمینیستی چپگرای آن که تقریبا در بیشتر آثار آن مشهود و با اهداف نظام نیز مغایرت دارد کاملا مشهود می باشد.

به گزارش عصر امروز برخی از فعالیت‌های غیر قانونی و جنبی این انتشاراتی و مدیر مسئول آن به شرح ذیل می‌باشد:

الف: راه‌اندازی پاتوق فرهنگی تهران که این مرکز پس از مدتی به علت برگزاری جلساتی مغایر با سیاست‌های فرهنگی نظام و خارج از عرف و شرع از سوی مراجع قانونی تعطیل شد.
ب: از امضاکنندگان و فعالان تجمع غیرقانونی دوم خرداد زنان در سال ۸۵.
ج: از حامیان اولین کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین به اصطلاح تبعیض آمیز علیه زنان.

همچنین از جمله محورهای مورد تاکید انتشارات روشنگران که به دنبال تفرقه و مخالفت با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی می باشد به شرح زیر می باشد:

۱. طرح مسائل جنسیتی و فمنیستی
۲. انتقاد از سیاست های نظام در حوزه فرهنگ
۳. تاکید بر وجود تبعیض علیه زنان در قانون اساسی

نکته دیگر در پرونده این ناشر، چاپ کتاب «جامعه مدنی، مبارزه مدنی» از «جین شارپ» و «رابرت هلوی» است. این کتاب در واقع دستورالعمل‌های رسمی ایالات متحده برای ساقط کردن حکومت‌های مخالف خود است و بدون شک چاپ این کتاب را می‌توان مهم‌ترین دلیل برای معارضه و مخالفت این بنگاه نشر با حاکمیت نظام اسلامی دانست.

لازم به ذکر است که در چند روز گذشته در اقدامی هماهنگ و به جهت منفعل سازی ارشاد، مصاحبه هایی با این مضمون که ارشاد بلااختیار است، ارشاد دروغ می گوید، ارشاد ناتوان است یا زیر فشار است و... توسط رسانه های معاند و فتنه گر انجام شده است.

به نظر می رسد این مصاحبه ها علی رغم هماهنگی بیرونی اطلاعات و سرنخ هایی را نیز از درون وزارتخانه می گیرند. لازم است بخشهای قانونگرا و متعهد ارشاد مراقب باشند تا مقهور چنین جوسازی هایی نشوند.

۱۳۹۳/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...