نسخه چاپی

قطعنامه شورای امنیت درباره هواپیمای MH17 مالزی

شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را تصویب كرد كه طبق آن باید دسترسی بین‌المللی به محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزی فراهم شود و درگیری نظامی در اطراف آن پایان یابد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این قطعنامه آمده است که تحقیقاتی کامل، مستقل، بین‌المللی و فراگیر باید درباره هواپیمای MH17 مالزی که روز پنجشنبه هفته گذشته با 298 سرنشین در شرق اوکراین ساقط شد، انجام شود.

طبق این قطعنامه جدایی‌طلبان روس‌گرا باید اجازه دهند که بارزسان به محل سقوط این هواپیمای مسافربری که از آمستردام هلند عازم کوآلالامپور مالزی بود، دسترسی داشته باشند. همچنین شبه‌نظامیان این منطقه که خود متهم اصلی در شلیک موشک به این هواپیما هستند، نباید لاشه هواپیما را جا به جا کرده و به وسایل مسافران دست بزنند.

با توافق پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری مالزی و نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی با رهبر جدایی‌طلبان، منطقه غیرنظامی به وسعت 20 کیلومتر اعلام شده و جنازه مسافران نیز در حال انتقال به هلند است. همچنین گفته شده است که جعبه سیاه این هواپیما تحویل مقام‌ها شده است.

تمام 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل با پیشنهاد استرالیا درباره این قطعنامه رای مثبت دادند و 9 کشور دیگری که اتباعشان در آن هواپیما بودند، از این قطعنامه حمایت کردند. وزرای امور خارجه استرالیا و هلند به همراه سفیر آمریکا و سایر دیپلمات‌ها از روسیه درخواست کردند تا از نفوذ خود بر روی شبه‌نظامیان استفاده کرده و آن‌ها را به اجرای این قطعنامه ترغیب کند.

فرانس تیمرمانس، وزیر امور خارجه هلند در جلسه شورای امنیت در نیویورک گفت: امیدوارم هم‌اکنون روسیه مسئولیتی که بر دوش دارد، احساس کند و مسوولانه برخورد کند. چنانچه این امر محقق نشود، روسیه از سوی جامعه جهانی منزوی خواهد شد.

این رای گیری پس از یک هفته مذاکرات برای حل مخالفت روسیه با متن این قطعنامه و گفت و گوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا انجام شد. اتباع 13 کشور از جمله مسافران این هواپیما بودند که گفته می‌شود با شلیک موشک زمین به هوای شورشیان اوکراینی ساقط شده است.

ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که سازمان بین‌المللی هوانوردی مدنی (ICAO) باید نقش اصلی هدایت تحقیقات را بر عهده داشته باشد.

۱۳۹۳/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...