نسخه چاپی

مسمومیت 230 نفر از اهالی روستا

حدود 230 نفر از ساكنان روستای قلعه خان از توابع مانه و سملقان كه از دوشنبه شب به دلیل نامعلومی دچار مسمومیت شده بودند، طی روز گذشته به مراكز درمانی قاضی و آشخانه منتقل شدند و حال تعدادی از آن ها وخیم گزارش شده است.

به گزارش نما به نقل از خراسان، خبرنگاران اعزامي با حضور در شهرهاي قاضي و آشخانه و نيز روستاي قلعه خان، با تعدادي از بيماران بستري شده و مسئولان گفت و گو کردند. گروه اعزامي پس از رسيدن به درمانگاه قاضي با بيماراني رو به رو شدند که به دليل نبود فضا در داخل درمانگاه، روي موکتي که در محوطه پهن شده بود، بستري شده بودند.

«رمضاني» يکي از اين بيماران اظهارداشت: يک شنبه شب در مراسم افطاري مسجد روستا شرکت کردم و صبح دوشنبه با علائم مسموميت به درمانگاه قاضي آمدم و احتمال مي دهم اين مسموميت ناشي از غذايي که خورده ام باشد.

اما «قديمي» يکي ديگر از بيماران که نظر ديگري دارد، گفت: خيلي ها مي گويند غذا باعث مسموميت اهالي شده است اما من هم با وجود اين که از غذاي افطاري شب حادثه نخوردم، مسموم شده ام و فکر مي کنم آب آلوده باعث وقوع اين اتفاق شده است.

يکي ديگر از بيماران تصريح کرد: با توجه به اين که در قلعه خان با کمبود آب مواجه هستيم و در ظرف ها آب ذخيره مي کنيم ممکن است ماندن آب در ظرف ها باعث آلودگي آن و در نتيجه مسموميت ما شده باشد.

«عطايي» از ساکنان قلعه خان هم گفت: با وجود اين که من هم از غذاي افطاري يکشنبه شب خوردم اما مسموم نشدم و اگر غذا مشکل داشت احتمالا من هم بيمار مي شدم.

يکي ديگر از اهالي بيان کرد: قبل از مراسم افطاري با يک تانکر براي شستن ظرف هاي مسجد آب آوردند و با آن آب ظرف ها را شستيم و در آن ها به مهمان ها غذا داديم و ممکن است آن آب آلوده بوده و باعث بيماري شده باشد.

دهيار قلعه خان هم در گفت و گو با گروه اعزامي گفت: حدود 2 ماه است که اين روستا با مشکل کم آبي مواجه است. «جعفر شادمهر» بيان کرد: طي 48 ساعت گذشته آب اين روستا به شکل کامل قطع شده بود و اهالي از آب چاه استفاده مي کردند. وي افزود: بررسي هاي اوليه نشان مي دهد که بيش از 90 درصد مسموميت ناشي از آب آلوده بوده است.

«کشوري» رئيس شوراي روستاي قلعه خان هم اظهارداشت: روستاي قلعه خان همه ساله در فصل تابستان با مشکل کم آبي مواجه مي شود که در اين باره نامه نگاري هاي فراواني انجام شده اما تاکنون اين مشکل برطرف نشده است.

وي تصريح کرد: در اين روستا بيش از550 خانوار با 2 هزار و 500 نفر جمعيت ساکن هستند اما متاسفانه در 24 ساعت شبانه روز فقط 2 تا 3 ساعت آب داريم و اهالي سمت شرقي روستا هم حدود 2 ماه است که اصلاً آب شرب ندارند و از چاه هاي آب غير بهداشتي براي شرب استفاده مي کنند.

«عطايي» يکي از اعضاي شوراي قلعه خان در اين رابطه گفت: لوله هاي انتقال آب فرسوده و زنگ زده است و چون در روز بيش از 2 ساعت آب نداريم آب در لوله ها باقي مي ماند و آلوده مي شود.

فرماندار مانه و سملقان در اين رابطه گفت: مجتمع آب رساني امام رضا(ع) که آب روستاي قلعه خان و 14 روستاي ديگر از آن تامين مي شود، با مشکل حاد کم آبي مواجه است اما در شبکه آب رساني هيچ مشکلي وجود ندارد.

«عوض زاده» افزود: از اين مجتمع به بيش از 20 هزار نفر جمعيت آب رساني مي شود که متاسفانه به دليل خشک شدن 4 چاه آبي که مجتمع از آن ها تغذيه مي کند، 15 روستا در اين بخش با مشکل کم آبي مواجه شده اند. وي افزود: براي مشکل پيش آمده نيز از آب مصرفي اهالي و غذايي که يکشنبه شب گذشته استفاده کرده اند نمونه برداري شده است و در مدت 48 ساعت آينده نتايج قطعي اعلام خواهد شد. وي گفت: براي مداواي بيماران هزينه اي از آن ها دريافت نمي شود.

طبق شنيده ها از افراد حاضر در صحنه، مسموميت افراد، ناشي از آب آلوده و غذايي بوده است که يکشنبه شب گذشته اهالي اين روستا مصرف کرده اند اما نتايج قطعي آن طبق گفته هاي فرماندار شهرستان طي 48 ساعت آينده اعلام خواهد شد.

«نوروزيان» معاون سياسي، امنيتي استاندار خراسان شمالي هم در اين باره بيان کرد: با توجه به اين که اهالي اين روستا پس از صرف افطاري در يک مراسم دچار مسموميت شده اند، احتمال آلوده بودن آب مصرفي کمتر و ممکن است اين اتفاق به دليل فاسد بودن مواد غذايي رخ داده باشد که علت آن از طريق مرکز بهداشت شهرستان آشخانه پس از نمونه برداري از آب و مواد غذايي استفاده شده در شب حادثه، در حال بررسي است و تا مشخص نشدن نتايج قطعي آزمايش ها نمي توان در اين باره اظهارنظر کرد. هنگام خروج گروه اعزامي از قاضي و آشخانه همچنان افرادي مشاهده مي شدند که در حال مراجعه به مراکز درماني بودند.

۱۳۹۳/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...