نسخه چاپی

رییس سازمان مدیریت بحران كشور:

سه استان كشور در اوج خشكسالی هستند

رییس سازمان مدیریت بحران كشور با بیان اینكه 17 سال است كه ایران با خشكسالی مواجه است، گفت: سه استان كشور از جمله خراسان جنوبی، رضوی و سمنان در اوج خشكسالی قرار دارند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، «اسماعیل نجار» روز سه شنبه در حاشیه دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور در جمع خبرنگاران افزود: میزان خسارت خشکسالی در برخی استان ها بیشتر و در برخی استان ها کمتر است اما این سه استان از شدت خشکسالی بیشتری رنج می برند.

وی تصریح کرد: عمده مناطق کشور با توجه به تغییر اقلیم دچار خشکسالی شده است اما امسال به دلیل بارش باران در برخی استان های کشور از جمله کرمان این پدیده کمتر مشاهده می شود که امیدواریم با افزایش میزان بارندگی ها، این پدیده روز به روز در کشور کاهش یابد.

نجار با بیان اینکه زمان بارش، پراکنش و نوع بارش در خشکسالی تاثیرگذار است، افزود: با بارش باران نمی تواند گفت که میزان خشکسالی کمتر می شود اما در صورتی که این سه موضوع به خوبی صورت گیرد، می توان شاهد کاهش میزان خشکسالی در سطح استان های کشور باشیم.

وی با بیان اینکه باید آب را مدیریت کنیم، اظهار داشت: در صورت مدیریت بهتر آب، می توان بهره وری لازم از آن را انجام داد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بحث خشکسالی در قانون برنامه پنجم توسعه کشور مطرح شده است، افزود: این پدیده به عنوان یک بحران در مدیریت بحران مطرح شده است و باید با مدیریت موثر در کاهش این پدیده نقش آفرینی داشته باشیم.

***بیمه محصولات کشاورزی یک ضرورت است

نجار در ادامه با بیان اینکه بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یک ضرورت برای بخش کشاورزی است، اضافه کرد: باید بیمه محصولات کشاورزی را توسعه داد تا بتوان از خسارات بیشتر در این بخش جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت: برای پیشگیری و مقابله با حوادث در بخش کشاورزی نیز دو ماده 10 و 12 قانون وجود دارد تا بتوانیم با استفاده از این ماده های قانونی، برای مقابله با حوادث تلاش بیشتری داشته باشیم.

نجار با بیان اینکه موضوع بیمه محصولات کشاورزی از بودجه بخش کشاورزی جدا نیست، افزود: در صورت وقوع حوادث از این اعتبارات با تصویب دولت هزینه می شود.

***اعتبارات سازمان مدیریت بحران مناسب است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره اعتبارات این سازمان گفت: اعتبارات سازمان مدیریت بحران مناسب است و در مجموع سه درصد از اعتبارات کل کشور مربوط به ماده 10 و دو درصد دیگر از اعتبارات کل کشور نیز مربوط به ماده 12 برای بحث پیشگیری و مقابله با حوادث احتمالی است.

وی هزینه شدن اعتبارات در بخش پیشگیری و مقابله را بسیار تاثیر گذار دانست و گفت: در صورتی که 100 تومان در ارتباط با پیشگیری هزینه شود به طور یقین یک هزار تومان از خسارات جلوگیری می شود.

***مهمترین دغدغه سازمان مدیریت بحران موضوع زلزله است

نجار مهمترین دغدغه سازمان مدیریت بحران را موضوع زلزله دانست و گفت: در دنیا 46 تا 47 حادثه طبیعی وجود دارد که کشور ایران 34 حادثه را تجربه کرده و احتمال وقوع این حوادث در کشورمان وجود دارد.

وی زلزله در کشور را حادثه ای گسترده با مشکلات فراوان بیان کرد و اظهار داشت: امروز در کشوری نظیر ژاپن دانش، خرد و اندیشه توانسته بر پدیده زلزله فائق آید به طوری که این کشور در برابر زلزله های هفت و هشت ریشتری نیز مقاوم است.

وی بر نظارت بیشتر نظام مهندسی کشور بر ساخت و سازها در کشور تاکید کرد و گفت: مردم نیز باید بر کیفیت ساخت و استحکام بیشتر واحدهای مسکونی آگاهی داشته باشند تا خانه به عنوان محل آسایش و آرامش آنان باشد.

***سیل دومین دغدغه سازمان مدیریت بحران کشور

نجار با بیان اینکه سیل به عنوان یکی دیگر از دغدغه های سازمان مدیریت بحران به شمار می رود، گفت: سیل قابل پیش بینی و پیشگیری است.

وی با انتقاد از ساخت و سازها در بستر رودخانه ها گفت: ما مسیر آب رودخانه ها را با ساخت و ساز مسدود کرده ایم که باید از این موضوع نیز جلوگیری شود.

۱۳۹۳/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...