نسخه چاپی

به بهانه افتتاح موزه دائمی عروسك و اسباب بازی در كاشان

عروسك ایرانی برای كودك ایرانی

عکس خبري -عروسک ايراني براي کودک ايراني

كار فرهنگی برای آشتی مردم ایرانی با فرهنگ ایرانی، كاری است بس دشوار اما ماندگار، كاری كه طی آن ضمن حفظ غنای فرهنگی كشور، نسل آینده را به نسلی پویا و تاثیرگذار در عرصه جهانی بدل خواهد كرد.

سمیه عظیمی- به گزارش نما ،"نخستین موزه دائمی عروسک و اسباب بازی در خانه علامه فیضی کاشان افتتاح شد". این خبر و توضیحات تکمیلی امیر سهرابی به عنوان طراح این طرح، مبنی بر اینکه عروسک ها و اسباب بازی های ایرانی و خیمه شب بازی را مورد بررسی قرار داده و تا به حال 110 عروسک و 100 اسباب بازی را  برای نمایش در این موزه جمع آوری کرده است مسرت بخش بود.
امیر سهرابی این را هم گفته که قدیمی ترین اشیای این موزه عروسک های خیمه شب بازی مربوط به اواسط دوره قاجاریه است و اسباب بازی هایی از سراسر ایران در این موزه گردآوری خواهد شد.
اینکه کسی تصمیم گرفته تا پس از مدت ها از بیان دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به بحث وسایل بازی ایرانی برای کودکان ایرانی کاری انجام دهد و البته سازمان میراث فرهنگی هم با آن موافقت کرده جای خوشحالی دارد.
کاری که به نظر می رسد بعد از اجرای طرح های بعضا ناموفق در ساخت عروسک ها و اسباب بازی های جدید ایرانی بتواند شروع یک اتفاق مبارک باشد.
اتفاقی که طی آن هم تاریخ گذشته این سرزمین کهن در تولید وسایل سرگرمی به رخ کشیده شود و هم غنای فرهنگی کشور در زمینه آموزش همراه با بازی معلوم.
فرهنگی کامل که همزمان هم برای کودکان برنامه داشته و هم بزرگسالان، نه چون امروز که کودکان تبلت به دست و خیره به رایانه تنها مشغول بازی آن هم بازی های نامانوس با فرهنگ ایرانی هستند و از محیط خانواده جدا؛ آن وقت ها اعضای خانواده همگی در برنامه های سرکرمی و بازی مشارکت می کردند.
اینکه اجرای چنین طرح هایی چقدر موفق خواهد بود و تا چه میزان دغدغه های فرهنگی رهبری معظم را التیام خواهد بخشید بستگی دارد به نوع تفکر مسئولان و البته همراهی مردم.
اقدام سازمان میراث فرهنگی در دادن مجوز موزه دائمی جای تشکر دارد اما اطلاع رسانی برای چنین اقدامی نیز قطعا تاثیر گذار خواهد بود.
در این میان فرهنگسازی شاید همان حلقه مفقوده ای باشد که می تواند خانواده های ایرانی را به سوی فرهنگ غنی خود سوق دهد و رنگ پرغبار زندگی شهرنشینی غربی را از چهره جامعه ایرانی بزداید.

۱۳۹۳/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...