نسخه چاپی

مقامات چینی شهر طاعون‌زده را محصور می‌كنند

شهری در چین پس از آنكه یكی از ساكنان ان به علت طاعون خیاركی مرده است، محصور شده است، اما به كار بستن این شیوه برای مقابله با این بیماری باعث حیرت كارشناسان بیماری عفونی شده كه می‌گویند با توجه به اطلاعات منتشر شده، چنین اقدامی افراطی است.

به گزارش نما به نوشته لایوساینس گزارش‌های خبری حاکی از آن است که مقامات چینی بخش‌هایی از یومن، شهری در شمال غرب چین، را محصور کرده‌ و جلوی ترک شهر بوسیله ساکنان ۳۰ هزار نفری آن را گرفته‌آند.

مردی در این شهر پس از اینکه یک مارموت (یک جونده وحشی بزرگ) مرده دست زده بود بیمار شد و هفته گذشته به علت طاعون خیارکی درگذشت.تا به حال مورد دیگری از طاعون از این شهر گزارش نشده است. حدود ۱۵۰ نفر از ساکنان شهر که با فرد فوت‌کرده به علت طاعون در تماس بودند، قرنطینه‌ شده‌اند.

طاعون بیماری عفونی است که به علت باکتری «یرسینیا پستیس» بوجود می‌آید که جوندگان حامل آن هستند و می‌تواند از طریق گزش کک‌ها یا با تماس مستقیم با بافت‌ها یا مایعات بدنی حیوان مبتلا به طاعون منتقل شود. این بیماری در قرون وسطی در دهه ۱۳۰۰ در همه‌گیری که مرگ سیاه خوانده شد، باعث مرگ میلیون‌ها نفر در اروپا شد.

امروزه این بیماری با آنتی‌بیوتیک‌ها قابل درمان است. در حال حاضر سالانه در سراسر جهان کمتر از ۵۰۰۰ مورد طاعون عمدتا از آفریقا گزارش می‌شود.

طاعون اشکال متعددی دارد. طاعون خیارکی که مرد ساکن شهر یومن به آن مبتلا شده بود، باعث تورم گره‌های لنفاوی می‌شود، و از فردی به فرد دیگر قابل انتقال نیست. اما اگر بیماری به ریه‌ها منتشر شود، ممکن است شخص دچار طاعون ریوی شود که می‌تواند از طریق استنشاق قطرک‌ها تنفسی پراکنده شده بوسیله سرفه‌های فرد بیمار به سایر افراد سرایت کند. اما انتقال شخص به شخص در طاعون نادر است و معمولا برای چنین انتقالی تماس نزدیک با فرد بیمار لازم است.

دکتر ویلیام شافنر، استاد پزشکی پیشگیری و بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت در تنسی آمریکا می‌گوید محصور کردن یک شهر به عنوان یک اقدام احتیاطی در مقابل یک مورد منفرد طاعون خیارکی، اقدامی نسبتا افراطی است. او گفت: «به نظر من احتمال چیزهایی وجود دارد که ما از آن خبر نداری.، زیرا چنین اقدامی برای مقابله با فقط یک مورد طاعون بسیار پرهزینه است.»

به گفته شافنر در موارد بروز طاعون خیارکی در آمریکا پاسخ بهداشت عمومی بسیار موضعی است- بیمار درمان می‌شود، مقامات بهداشتی سعی می‌کنند منبع عفونت را پیدا کنند و به مردم هشدار می‌دهند که از این منبع دوری کنند.

او گفت در موارد طاعون ریوی نیز مقامات بهداشتی به افرادی که در تماس نزدیک با بیمار هستند، هشدار می‌دهند و اطمینان حاصل می‌کنند که موارد بیشتر احتمالی به سرعت درمان شوند. افراد دچار طاعون ریوی در طول درمان از سایر بیماران ایزوله می‌شوند. به گفته او این اقدامات در مواجهه با موارد طاعون کافی است.

شافنر گفت شاید در این مورد مقامات بهداشت عمومی چین همه اطلاعات برای مثال احتمال وجود موارد بیشتر را منتشر نکرده باشند.

۱۳۹۳/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...