نسخه چاپی

«فواد معصوم » رئیس جمهور جدید عراق شد +زندگی‌نامه

نمایندگان پارلمان عراق امروز تكلیف دومین پست كلیدی این كشور را مشخص كردند و فواد معصوم نامزد كردها برای تصدی پست ریاست جمهوری را به عنوان رئیس جمهور این كشور انتخاب كردند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم از این تکلیف رئیس پارلمان عراق مشخص شده بود و نمایندگان سلیم الجبوری را به ریاست پارلمان این کشور انتخاب کردند.
فوادمعصوم توانست رای کسب کند و به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور انتخاب شود.
پارلمان عراق روز گذشته برای انتخاب رئیس جمهور این کشور تشکیل جلسه داده بود که بنا به درخواست کردها برای انتخاب نامزد خود و با تایید نمایندگان پارلمان جلسه انتخاب رئیس جمهور به امروز پنجشنبه موکول شد.
روز گذشته اتحادیه میهنی کردستان عراق به ریاست جلال طالبانی و حزب دمکراتیک کردستان به ریاست مسعود بارزانی باهم در شهر اربیل در منطقه اقلیم کردستان عراق برای تعیین نامزد واحدی برای سمت ریاست جمهوری آینده عراق گفت وگو کردند.کردهای بعد از این جلسه با نامزدی "فواد معصوم" برای ریاست جمهوری عراق به توافق رسیدند.


شناسنامه فواد معصوم
"محمد فواد معصوم خضر" سیاستمدار کرد عراقی در سال ۱۹۵۰ میلادی در شهر اربیل واقع در شمال عراق به دنیا آمد، وی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی به شمار می رود. اولین بار در اولین انتخابات پارلمانی پس از صدام معدوم در سال ۲۰۰۵ از حوزه انتخابیه بغداد در چارچوب فهرست اتحادیه میهنی کردستان به پارلمان عراق راه یافت.
معصوم به همراه طالبانی و عادل مراد پس از جدایی از حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی را تشکیل دادند. وی عضو یک خانواده مذهبی معروف و از مطرح ترین رهبران کردها به شمار می رود، او فارغ التحصیل دانشگاه الازهر است و تز دکترای وی هم مربوط به فلسفه اخوان الصفا بوده است.
وی با وجودی که از نسل دوم رهبران پیشمرگه به شمار می رود، با این حال وی همانند دوستش، جلال طالبانی روابط نزدیکی با رهبران و جنبش های رهایی بخش عربی به ویژه گروه های چپگرای آنها دارد.
اولین نخست وزیر دولت کردستان عراق در اوایل دهه نود، اولین رئیس شورای ملی عراق پس از سقوط رژیم صدام، رئیس کمیته تدوین قانون اساسی دائمی عراق، رئیس ائتلاف میهنی کردستان در داخل پارلمان عراق از سال ۲۰۰۶ از جمله مسئولیت های فواد معصوم به شمار می رود.
بسیاری از سیاستمداران کرد، فواد معصوم را سایه مام جلال طالبانی می‌خوانند، حتی اگر از دایره خانوادگی نزدیک به وی نباشد، ناظران می‌گویند رابطه گرم و بسیار نزدیک معصوم با طالبانی به حدی بوده است که وی نیز پس از بیمار شدن طالبانی، دچار مشکلات جسمانی شده است.
ناظران سیاسی به افول ستاره فواد معصوم با غیبت طولانی جلال طالبانی از صحنه سیاسی اشاره می‌کنند و البته از کاهش شانس وی برای تصدی جانشینی مام جلال سخن می گوفتند.
روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یکی از رهبران منطقه کردستان عراق اعلام کرده بود که فواد معصوم حتی با وجود برهم صالح از بیشترین شانس برای تصدی ریاست جمهوری برخوردار است.
این منبع گفت بود که نامزد کردها تا روز چهارشنبه، ممکن است فقط فواد معصوم باشد و در صورتی که رقابت باقی بماند، شانس وی در داخل فضای ملی عراق بیشتر از برهم صالح خواهد بود.
عبدالعزیز حسین عضو پارلمان عراق از ائتلاف کردستان هم به الشرق الاوسط گفته بود، اضافه شدن نام برهم صالح به روند رقابت چه بسا در چارچوب مقبولیت وی قرار داشته باشد، همچنین فواد معصوم هم از مقبولیت نزد گروه‌های عراقی برخوردار است، در نتیجه پیروزی هر یک از این دو رضایت گروه‌های کردستانی را به دنبال خواهد داشت.

۱۳۹۳/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...