نسخه چاپی

تولید گاز طبیعی ایران افزایش می‌یابد

اداره اطلاعات انرژی آمریكا در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران پیش‌بینی كرد كه تولید گاز طبیعی ایران در سالهای آتی افزایش پیدا می‌كند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش سالانه خود درباره انرژی ایران اعلام کرد که تولید گاز طبیعی ایران در سال 2020 میلادی به 10 تریلیون و 600 میلیارد فوت مکعب می‌رسد.

این سازمان همچنین در عین حال خاطرنشان کرد که این رشد به روند توسعه میدان گازی پارس جنوبی بستگی دارد. بزرگترین میدان گازی ایران در پارس جنوبی واقع شده است.

این میدان گازی بخشی از یک ساختار گازی وسیع‌تر بین مرزهای آبی ایران و قطر است. ذخایرگازی پارس جنوبی حدود 40 درصد مجموع ذخایر گازی ایران را تشکیل می‌دهد و این میدان همچنین حدود 17 میلیون بشکه میعانات گازی دارد.

دیگر میادین گازی مهم در ایران شامل کیش، پارس شمالی، تابناک، فروز و کنگان هستند.

اگر چه تاخیرهای مکرر در توسعه میادین و تحریم‌ها علیه ایران تاثیر منفی روی بخش گاز کشور داشته، اما تولید گاز طبیعی ایران در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است.

تولید گاز طبیعی ایران در سال 2012 میلادی به هشت تریلیون و 200 میلیارد فوت مکعب رسید که نسبت به سال قبل‌تر سه درصد افزایش یافت.

از این مقدار گاز تولید شده بخش عمده آن(شش تریلیون و 540 میلیارد فوت مکعب) گاز فروخته شده و مابقی گاز تزریق شده به چاههای نفتی برای افزایش استخراج نفت (یک تریلیون فوت مکعب) بوده است و حدود 620 میلیارد فوت مکعب نیز در سر چاه‌ها سوخته است.

تزریق گاز طبیعی نقش قابل توجهی در استخراج نفت در میادین ایران ایفا می کند و در نتیجه انتظار می‌رود تزریق گاز طبیعی درسال‌های آینده افزایش یابد.

برخی برآوردها حاکی از این است که شرکت ملی نفت ایران برای تزریق گاز به میادین نفتی در یک دهه آینده به هفت تا هشت میلیارد متر مکعب گاز احتیاج خواهد داشت. در سال 2012 حدود 40 درصد تولید گاز طبیعی ایران از پارس جنوبی تامین شد.

تولید گاز طبیعی خشک یکی از زیر مجموعه‌های تولید شده است. تولید شده شامل گاز طبیعی خشک، هیدروکربن‌های مایع و گاز طبیعی مورد استفاده در میادین و گاز فرآوری شده کارخانه‌ای هستند.

ایران بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی خشک در جهان پس از آمریکا و روسیه است و در سال 2012 حدود پنج درصد تولید گاز طبیعی خشک جهان را به خود اختصاص داد.

بخش عمده گاز تولیدی ایران در داخل کشور مصرف می‌شود. مصرف داخلی ایران همزمان با تولید افزایش یافته و در سال 2012 میلادی به 5.5 تریلیون فوت مکعب رسید. ایران دومین ذخایر گاز طبیعی اثبات شده جهان را در اختیار دارد. براساس گزارش نشریه نفت و گاز تا ژانویه 2014 ذخایر گاز طبیعی اثبات شده ایران در حدود 1193 تریلیون فوت مکعب بوده که پس از روسیه در جایگاه دوم قرار می‌گیرد.

ایران 17 درصد ذخایر گاز اثبات شده جهان و بیش از یک سوم از ذخایر اوپک را در اختیار دارد.

ایران آمار بالایی از اکتشافات موفق گاز طبیعی در بخش حفاری‌ دارد و در شرایطی که متوسط حفاریهای موفق جهانی 30 تا 35 درصد است، متوسط حفاری‌های موفق ایران 79 درصد است.

از آنجا که بخش زیادی از ذخایر کنونی ایران هنوز توسعه نیافته است، پیدا کردن ذخایر گاز طبیعی جدید در اولویت برنامه های ایران قرار ندارد اما اکتشافات گازی قابل توجهی در سال‌های اخیر در ایران صورت گرفته است. به علاوه صادرات فرآورده‌های پتروشیمی ایران نیز اخیرا افزایش یافته است.

محمد حسن پیوندی رییس شرکت پتروشیمی ایران اخیرا اعلام کرد که صادرات پتروشیمی ایران در سه ماهه اول امسال شش درصد افزایش یافته است.

وی افزود: فروش فرآورده‌های پتروشیمی در داخل کشور همچنین در سه ماهه اول امسال در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 6.6 درصد افزایش یافته است.

ایران در سال گذشته 40 میلیون تن فرآورده پتروشیمی تولید و 9 میلیارد دلار فرآورده پتروشیمی صادر کرده است. ایران قصد دارد در سال جاری صادرات پتروشیمی خود را به 12 میلیارد دلار برساند.

۱۳۹۳/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...