نسخه چاپی

میزان تاثیر مذاكرات بغداد از دید جلیلی

عکس خبري -ميزان تاثير مذاکرات بغداد از ديد جليلي

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در گفت‌وگویی پس از پایان مذاكرات 1+5 و ایران در عراق گفت كه مذاكراتی كه در بغداد صورت گرفت در تعدیل مواضع غرب در قبال ایران تاثیر زیادی داشت.


به گزارش نما به نقل از فارس، "سعید جلیلی" دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پس از پایان نشست 1+5 و ایران در بغداد در پاسخ به سوالی درباره چرخش مواضع غرب در روز دوم مذاکرات گفت که "طبیعتا مذاکرات بغداد در تعدیل مواضع 1+5 تاثیر زیادی داشت."

در روز نخست مذاکرات بغداد، گروه 1+5 با پشت کردن به تعهداتی که در نشست استانبول داده بودند، موضوعات دیگری را مطرح کردند و تعهدات خود بر اساس طرح گام به گام را نادیده گرفتند. این گروه همچنین در مقابل بسته پیشنهادی که ایران ارائه کرده بود قادر به تصمیم گیری نبود و اعلام کردند که باید موضوعات مطرح شده توسط ایران را با مقامات کشورهای خود مطرح و بررسی کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه این گفت‌وگو در خصوص نگرانی آمریکا از اورانیوم 20 درصد غنی شده ایران گفت: آیا آمریکا نباید نگران ناپدید شدن 120 کیلوگرم مواد هسته‌ای با غنای بالا در داخل خاک کشورش باشد؟

بیش از نزدیک به 40 سال است که 120 کیلوگرم مواد هسته‌ای در داخل آمریکا گم شده است اما دولت آمریکا تا کنون تحقیقی در این باره انجام نداده است و مردم آمریکا نیز همچنان از سرنوشت این مواد بی خبر هستند.

هنوز مشخص نیست که چه ارتباطی میان ناپدید شدن این حجم از مواد هسته‌ای و تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی وجود دارد.

طبق گزارشی که خود آمریکا منتشر کرده است، این مواد هسته‌ای گم شده قابلیت ساخت سلاح هسته‌ای را دارد.

موضوع تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی یکی از موضوعات حساسی است که کشورهای منطقه خاورمیانه همواره از آن با نگرانی یاد می‌کنند.

سعید جلیلی در کنفرانس خبری که پس از نشست 1+5 و ایران در بغداد برگزار شد در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در این مذاکرات، تسلیحات اتمی اسرائیل هم مورد بحث قرار گرفت یا نه، گفت: آنچه که در گفت‌وگوهای دو روزه ما مطرح شد، این بود که ما در زمینه همکاری‌های هسته‌ای یک فرایند را دنبال کنیم. همانطور که گفتیم، یکی از موضوعات اساسی در خصوص همکاری‌های هسته‌ای بحث مبارزه با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و تلاش برای خلع سلاح است.

۱۳۹۱/۳/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...