نسخه چاپی

"از كبدت مراقبت كن و به فكر هپاتیت باش"

مدیركل انتقال خون استان قزوین با اعلام اینكه شعار روز جهانی هپاتیت" از كبد خود مراقبت كن و به فكر هپاتیت باش" انتخاب شده است، افزود: هپاتیت ویروسی است كه به واسطه التهاب كبد با عوامل ویروسی اتفاق می‌افتد.

به گزارش نما، علی اکبر کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: از طرف سازمان بهداشت جهانی، هر ساله روز 6 مردادماه به عنوان روز جهانی هپاتیت و یا مبارزه با هپاتیت تعیین شده است که هدف آن آگاه‌سازی انسان‌ها نسبت به راه‌های انتقال و کنترل این بیماری رو به رشد در جهان است.

وی ادمه داد: به این بهانه از دولت‌ها، مراکز علمی، رسانه‌ها و همه بخش‌های تاثیرگذار تقاضا می‌شود تا با اطلاع‌رسانی مناسب، سطح آگاهی مردم را درباره بیماری هپاتیت افزایش دهند.

وی با بیان اینکه بیماری نوع C بسیار خطرناک‌تر از بیماری نوع B است، افزود: با وجود آن که 0.5 درصد از جمعیت عادی کشور به ویروس هپاتیت C آلوده هستند، اما به دلیل نداشتن واکسن و وجود رفتارهای پرخطر و درمان‌های هزینه بر پیشگیری از ابتلا به آن بسیار حائز اهمیت است.

کیانی با بیان اینکه شیوع هپاتیت در میان اهدا‌کنندگان خون کاهش بسیار محسوسی داشته است، خاطرنشان کرد: ارتقاء فرآیندهای انتخاب اهداکننده، برخورد صادقانه اهداکننده خون در پاسخ به سئوالات پزشک اهداکنندگان، اهمیت به سلامت اهدا کننده، افزایش آگاهی عمومی جامعه و واکسیناسیون هپاتیت از عوامل کاهش این بیماری است.

وی با اشاره به نحوه اهداء خون گفت: در مرحله اول باید با به همراه داشتن کارت ملی‌خود ثبت‌نام کند، پس از ثبت‌نام افراد، پزشکان واحد اهداکنندگان به انجام مشاوره و مصاحبه با اهداکننده می‌پردازند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اضافه کرد: اگر پاسخ به پرسش‌ها قانع‌کننده باشد و فرد مشکلی از نظر موانع اهداء خون نداشته باشد می‌تواند خون را اهدا کند، البته همه این اقدامات و پرسش‌های مطرح شده برای افزایش ضریب امنیت در سلامت خون خواهد بود.

این مسئول با اشاره به مرحله "اهدای خود حذفی محرمانه" تصریح کرد: علت برقراری خود حذفی محرمانه این است که شاید بسیاری افراد در مصاحبه به سئوالات مطرح شده پاسخ روشنی ندهند، چون معمولا افراد به شکل گروهی به همراه دوستان یا همکاران خود برای اهداء خون مراجعه می‌کنند و از اینکه از اهداء خون معاف شوند، احساس خجالت‌زدگی می‌کنند.

به گفته کیانی، حسن خود حذفی محرمانه این است که اگر فرد پس از اتمام مشاوره و مصاحبه پزشک چنانچه نتواند خون اهدا کند پزشک عدم موافقت خود را با مصرف خون به طور محرمانه اعلام می‌کند.

این مسئول در ادامه با اشاره به بیماری‌هایی که از طریق خون منتقل می‌شوند، افزود: از زمانی که ویروس بیماری‌زا وارد بدن می‌شود تا زمانی که بیماری توسط آزمایش خون قابل شناسایی شود باید مدت زمانی طول سپری شود که این زمان را " دوره پنجره " می‌نامند.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین با بیان اینکه اهداکننده مستمر شخصی است که حداقل سالانه دو بار خون اهدا می‌کند، گفت: ضریب امنیت خون اهداکنندگان مستمر بیشتر از افرادی است که برای نخستین بار برای اهداء خون مراجعه می‌کنند.

وی اعلام کرد: هر اهداکننده مرد چهار بار در سال و هر اهداکننده زن سه بار در سال می‌تواند خون اهدا کند، به شرط آنکه فاصله هر دو اهداء خون کمتر از دو ماه نباشد.

کیانی در ادامه اظهار کرد: انجام بعضی از رفتارهای پرخطر فرد را در معرض خطر انتقال بیماری منتقل شده از طریق خون منتقل قرار می‌دهد.

وی مصرف موادمخدر تزریقی، تماس جنسی نامطمئن، طب سوزنی، خالکوبی، سوراخ کردن گوش با وسایل غیراستریل و استفاده مشترک از سرنگ آلوده را از رفتارهای پرخطر برشمرد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین در پایان اظهار کرد:هپاتیت ویروسی یک مشکل بزرگ برای بهداشت جهانی است و روز جهانی هپاتیت فرصتی را برای درک این بیماری و بررسی راه‌های پیشگیری و کنترل آن فراهم می‌کند.

۱۳۹۳/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...