نسخه چاپی

پیشنهاد به روحانی برای دیدار با اوباما

یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینكه دولت روحانی اگر قادر به گلزنی نیست لااقل خوب بازی كند، گفت: الان فرصت مناسبی است تا دولت روحانی در داخل كشور برای اجرای حقوق شهروندی اولویت قائل شود.

به گزارش نما به نقل از فارس ، ابراهیم‌ اصغرزاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با روزنامه آرمان در مورد ارزیابی خود درباره دولت یازدهم اظهار داشت: به نظر من دولت روحانی پتانسیل این را دارد که آشفته‌بازار هشت ساله احمدی‌نژاد را جمع و جور کند بنابراین اولین قدم دولت بازسازی یا تأسیس مجدد دستگاه دیپلماسی بر مبانی عقلانی و منطقی بود که تاحدودی موفق شده است.

وی افزود:‌ اگرچه متأسفانه به دلیل بی‌برنامگی‌،دستگاه دیپلماسی کشور یکسره گروگان پرونده هسته‌ای شده است و کمتر به دیگر روندهای بین‌المللی می‌پردازد اما مأموریت اصلی دستگاه دیپلماسی باید این باشد که ایران را به کشوری پیش‌بینی پذیر و قابل اتکاء‌ در‌ معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای تبدیل کند.

نماینده سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر تیم دولت بخواهد مثل تیم‌های فوتبالی بازی کند و به رغم بهره‌گیری از ستاره‌های زیاد بر ترکیب خود و یا وجود نیمکت ذخیره‌های پر و پیمان قادر به گلزنی نیست چه سود؛ همه امیدها و آرزوهای مردم برای تغییر وضع موجود از دست خواهد رفت و ستاره چنین دولتی حتی زودتر از دولت توپولیستی و کم‌ستاره احمدی‌نژاد که بارها گل به خودی می‌زد، افول خواهد کرد.

اصغرزاده با تأکید بر اینکه دولت روحانی اگر قادر به گلزنی نیست لااقل خوب بازی کند، گفت: الان فرصت مناسبی است تا دولت روحانی در داخل کشور برای اجرای حقوق شهروندی اولویت قائل شود و بر اساس سوگندی که خورده است در مقابل هر اقدام فراوانی و مغایر حاکمیت ملی واکنش نشان دهد و طبیعتا با دست پر خواهد توانست پرچم صلح‌طلبی و دموکراسی ‌خواهی در منطقه را به دست گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حجم خشونت‌ها در منطقه آیا انجام چنین کاری از سوی دولت تدبیر و امید کمی دشوار به نظر نمی آید، خاطرنشان کرد: قبلا وقتی اتفاقی در فلسطین می‌افتاد افکار عمومی جهانیان جریحه‌دار می‌شد و تظاهرات ضد خشونت سراسر دنیا را می‌گرفت اما اکنون وضعیت فعلی به قدری آشفته و از هم‌گسیخته شده که حتی از دست سازمان ملل و قطعنامه‌هایش هم کاری بر نمی‌آید چرا که صهیونیست‌ها بیشتر از دیپلماسی عمومی و تحریک افکار عمومی سود بردند.

به عقیده این فعال سیاسی اصلاح‌طلب برداشتن پرچم صلح‌طلبی در مناقشات و منادی گفت‌وگو شدن میان طرفین مناظره در منطقه، می‌تواند برای کشور ایران و ایرانیان اعتبار کسب کند و ما می‌بینیم که امروز مصر به دنبال آتش‌بس میان طرفین درگیری در غزه و ترکیه پرچم‌‌دار دفاع از مردم غزه شده است و یا مثلا در جریان مداخله‌جویی روس‌ها در کریمه و اوکراین ایران نفیا یا اثباتا ایده‌ای برای فرونشاندن مناقشه نداشت.

اصغرزاده با بیان اینکه ایران در تحولات عراق، سوریه و افغانستان هزینه سنگینی پرداخته است، گفت:‌ علیرغم این هزینه‌های سنگین نتوانسته‌ایم دستاورد بین‌المللی مورد انتظار را کسب کنیم امروز نیز تندروهای داخلی کاسه داغتر از آش شده‌اند در حالی که باید متوجه حساسی اوضاع بشوند و درک کنند که توان نظامی و تسلیحاتی تا آنجا که متکی به صنعت و تخصص ایرانی باشد ارزشمند است اما با توجه به توان نامحدود نظامی و تسلیحات آمریکا تصور بازدارنده نظامی ساده‌‌انگاری خطرناک است و منجر به هدر رفتن فرصت‌های پیش رو می‌شود.

به اعتقاد وی بازدارندگی تنها در چارچوب سیاسی، دیپلماسی عمومی و جلوگیری از اجماع جهانی ممکن است و نظامی شدن چهره کشور به نفع ما نیست چرا که حضور نظامیان در عرصه تصمیم‌گیری به ویژه سیاست کشور با هر توجیه و عنوانی که صورت پذیرد دست دیگران را برای متهم کردن ما باز می‌گذارد و موجب رکود حوزه سیاسی و تضعیف جامعه مدنی می شود.

نماینده سابق شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه فرصت‌های زیادی در اختیار روحانی قرار دارد، گفت: یکی از این فرصت‌ها حمایت کلی اجتماعات اصلاح‌طلب از دولت روحانی است و حتی انتظار ملی و مردمی از دولت برای تعامل با دنیا بهترین فرصت را در اختیارش قرار می‌دهد.

اصغرزاده در مورد سفر آینده حجت‌الاسلام روحانی به نیویورک و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل نیز، گفت:‌ آقای روحانی در سفر آینده خود به نیویورک و مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند با دنیا از در آشتی‌جویی و نیاز به صلح دموکراتیک در منطقه سخن بگوید و مخصوصا در دیدار تاریخی با اوباما و گفت‌وگو بر سر تأسیس دولت فلسطین می‌تواند تأثیر شگرفی در آینده منطقه بگذارد اما اگر بخواهند این فرصت را از دست بدهند جایشان در میان تیم‌های پایین جدول لیگ باقی خواهد ماند.

وی ملاقات روحانی با اوباما در سازمان ملل را اتفاقی مهم برای منطقه خاورمیانه دانست و به گفته وی دیدار روحانی و اوباما اگر صورت بگیرد در نتیجه مذاکرات وین نیز تأثیرگذار خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد‌: همانقدر که گفت‌وگو و تعامل با آمریکا از موضع ضعف موجب شکست ملی می‌شود گفت‌وگو در موضع برابر و حتی در معامله دوجانبه با آمریکا برای ایران پیروزی محسوب شده و باعث ارتقای منزلت و موقعیت ما در سطح جهانی می‌شود.

۱۳۹۳/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...