نسخه چاپی

اقرار اندیشكده زوریخ به توان موشكی ایران

یك اندیشكده اروپایی طی گزارشی به توانایی‌های نظامی ـ دفاعی ارتش ایران پرداخت و به ویژه بخش موشكی آن ‌را در خاورمیانه، «بی‌نظیر» دانست.

به گزارش نما به نقل از مشرق ، «اندیشکده مطالعات بین الملل زوریخ» مستقر در سوئیس،‌طی گزارشی به توان نظامی ایران پرداخته و می‌نویسد: ایران دارای حجم قابل توجه قوای زمینی است. ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای 350000 هزار نیروی آماده و همین تعداد نفر نیروهای ذخیره دارد. علاوه بر این تعداد سپاه پاسداران ایران نیز دارای 100000 هزار نفر رزمنده است که باید به این‌ها نیروهای داوطلب بسیجی را اضافه کرد . در مجموع ایران یک میلیون نفر نیروی زمینی آماده دارد.

*یک میلیون نظامی آماده در کنار ادوات توپخانه‌ای قابل توجه

نیروی زمینی ایران همچنین دارای 1600 فروند تانک ذوالفقار و 480 تانک روسی «تی 72» و تعداد کمی تانک «توسن» است. این کشور همچنین 3200 واحد توپخانه دارد.

*قابلیت دفاع مناسب از کیان ایران

این اندیشکده در گزارش خود تاکید می‌کند که ارتش ایران به خوبی قابلیت دفاع از تمامیت ارضی در دفاع مقابل بیگانه را دارا است.

*نیروی قدس سپاه ستون نبرد نرم ایران علیه آمریکا

در ادامه این گزارش به توان عملیاتی نیروی قدس سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی اشاره شده است. بنابر این گزارش، این واحد نخبه نظامی ایران توانایی انجام عملیات نظامی قابل توجه برون مرزی و جمع آوری اطلاعات نظامی علیه دشمنان ایران به ویژه آمریکا را دارد.

در واقع این واحد نظامی اساس جنگ نرم ایران و راهبرد نظامی این کشور را تشکیل می دهد.

*تنوع موشک‌های زمین به هوا و ده‌ها فروند پهپاد

اندیشکده زوریخ در ادامه این گزارش به نیروی هوایی و توان هجومی، دفاعی آن پرداخته و البته مدعی شده که هواپیماهای جنگی ایران قدیمی است ولی درباره توان دفاعی نیروی هوایی ایران می‌نویسد: ایران در این زمینه به موشک‌های هوا به هوای روسی و سطح به هوا و سامانه های متحرک کوتاه برد متکی است. البته این کشور تغییراتی را در سامانه راداری خود ایجاد کرده و آن را تقویت کرده است.

از نقاط قابل توجه دیگر در نیروی هوایی ایران چه ارتش و چه سپاه وجود ده‌ها فروند هواپیمای بدون سرنشین است که البته از توانایی و قابلیت عملیاتی آن‌ها اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

*توانایی قابل توجه موشکی ایران

این اندیشکده می نویسد:‌ و اما ایران بر قابلیت‌های موشکی بالستیک بعد از نبرد با عراق در دهه 80 میلادی و ماجرای جنگ شهرها به شدت سرمایه گذاری کرده است.

ایران امروزه بیشترین توان موشکی بالستیک در خاورمیانه را دارد که تحت نظارت سپاه پاسداران ایران و دارای انواع گوناگونی از موشک‌های برد بلند و کوتاه است.

ایران در ابتدا این فناوری را از کره شمالی بدست آورد و بتدریج قابلیت افزایش برد موشک ها را پیدا کرد. این کشور هم اکنون دارای موشک‌های قاره پیما نیست

۱۳۹۳/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...