نسخه چاپی

تبلیغ‌های وسوسه انگیز در سایت‌ها و ...

كلمات شما برنده جایزه شده اید یا برنده 90 تخفیف خرید یك كالا شدن هیجان انگیز و وسوسه كننده است، حال برخی از افراد سودجو با استفاده از این ترفند اقدام به فروش محصولات جعلی و بی ارزش خود به نام برندهای جهانی می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ شاید کلمه پاپ آپ به گوش شما آشنا نباشد، ولی کسی که با اینترنت و به ویژه سایت‌ها و وبلاگ‌های ایرانی سر و کار داشته باشد آن را هزاران بار تجربه کرده است، بله پاپ آپ به صفحاتی گفته می‌شوند که وقتی وارد یک سایت یا وبلاگ می‌شوید و با اولین کلیک در آن سایت در تب جدید یا در صفحه‌ای جدید سایتی دیگر باز می‌شود، در واقع می‌توان باز شدن صفحات پاپ آپ را گونه‌ای دزدی آی‌پی دانست، زیرا کاربر بدون اراده خود از آن سایت‌ها بازدید می‌کند، در شرایط عادی این مشکل می‌تواند قابل تحمل باشد، زیرا هدف از ایجاد سایت یا وبلاگ در اکثر اوقات کسب درآمد یا تامین هزینه‌های جاری یک سایت باشد. استفاده از کدهای پاپ آپ تازگی خاصی ندارد و می‌توان گفت چند سالی است که اکثر سایت‌ها و وبلاگ‌های ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند، البته مشکل فقط مختص به سایت‌های ایرانی نیست!، زیرا سایت‌های خارجی هم از این کدها نیز استفاده می‌کنند.

تا سال گذشته هدف مدیران سایت‌ها برای استفاده از پاپ آپ افزایش رتبه جهانی سایت در الکسا و گوگل بود، زیرا با باز شدن صفحه، یک آی پی یا کاربر به صورت ناخواسته از آن سایت بازدید می‌کردند و این کار سبب افزایش اعتبار سایت در گوگل و الکسا می‌شد.


اما امروزه پاپ آپ تبدیل به وسیله‌ای برای کلاهبرداری شده است، تعجب نکنید، زیرا اگر کمی دقت کنید و حرفه‌ای‌تر به مسئله توجه کنید، متوجه خواهید شد برخی از افراد سودجو از بی سوادی برخی از افراد در استفاده از اینترنت درآمد میلیونی برای خود کسب می‌کنند، در این روش آن‌ها اقدام به فروش کالا می‌کنند، ولی نه به صورت عادی و مرسوم، زیرا آن‌ها از حقه و کلمات وسوسه انگیز استفاده می‌کنند، برخی از آن‌ها عبارتند از: شما برنده جایزه شدید، فروش کالا با 90 درصد تخفیف، بهترین کالا در سال 2014 و ... .


اول بهتر است بدانید که کدهای پاپ آپ قابل تنظیم هستن و می‌توان تنظیمات آن را به گونه‌ای تعیین کرد که در روز چند بار برای هر آی پی باز شوند، ولی در این روش تنظیمات این کدها به گونه تنظیم شده‌‌اند، که روزانه فقط یک بار برای هر آی پی باز شوند. برای مثال یک کاربر مبتدی وارد یک سایت دانلود نرم افزار می‌شود و مشاهده می‌کند که صفحه برای او باز شده است، با این عبارت؛ شما برنده جایزه شده‌اید، در این جا کاربر با خود این فکر را می‌کند این کار کلاهبرداری است و صفحه را می‌ببندد و در آن سایت چندین بار به گشت و گذار می‌پردازد و مشاهده می‌کند که دیگر آن صفحه برای او باز نمی‌شد، پس با خود فکر می‌کند، عجب اشتباهی کرده است و چه فرصتی را از دست داده است، برای همین مدام به آن سایت وارد می‌شود، بعد از گذشت 24 ساعت دوباره آن صفحه کلاهبرداری برای او باز می‌شود و او فکر می‌کند، بار دیگر شانس در خانه‌اش را زده است و سریعا اقدام به خرید می‌کند. پس از خرید و تحویل کالا خواهید دید که این کالا با آن چیزی که تصورش را می‌‌کردید متفاوت است و هیچ راهی هم برای بازگشت یا شکایت از آن سایت وجود ندارد، زیرا کالا و مراحل خرید به صورت قانونی و طبق روال انجام شده است.



پلیس فتا به صورت واقعی در فضای مجازی کشور فعالیت نمی‌کند، زیرا هیچ منطقی نمی‌تواند پاسخگو باشد که یک کالا را با 90 درصد تخفیف فروخت، زیرا تخفیف را باید نسبت به بهای تمام شده یک کالا تعیین کرد نه به واسطه یک کالای دیگر، این سایت‌ها با مقایسه محصول خود با برندهای جهانی و معروف سعی دارند که کیفیت کالای خود را با محصول آن‌ها مقایسه کنند یا این که محصول خود را مشابه و همانند آن برند جهانی بدانند، پس این گونه تبلیغات وسوسه کننده است و می‌تواند کاربران مبتدی و شاید حرفه‌ای رو هم به چالش بکشاند. ولی پلیس فتا هیچ گونه نظارت بر روی این امر ندارد، اگر این اتفاق فقط در سایت‌های کوچک با بازدید کم اتفاق می‌افتاد قابل تحمل بود و نباید هیچ گونه تقصیری را متوجه پلیس فتا کرد، ولی این اتفاق در سایت‌های بزرگ کشورمان رخ می‌دهد برای مثال در سایت‌هایی که در بین 80 سایت برتر ایران هستند، این صفحات باز می‌شوند، هر چند شاید مدیران سایت‌ها دخالتی در این تبلیغات نداشته باشند اما آن‌ها باید با توجه به این مسئله که سایت‌هایشان هزاران بازدید کننده دارد و امکان تضعیف حقوق کاربران وجود دارد از پذیرش چنین تبلیغاتی صرف نظر کنند، اما متاسفانه مدیران سایت فقط به فکر درآمد خود هستند.


نتیجه گیری
هر چند عملکرد پلیس فتا در مقابله با این مشکل فوق العاده ضعیف بود است، اما باید با دارا بودن اطلاعات کافی از کلاهبرداری و از دست دادن اموالمان جلوگیری کنیم، بله تخفیف یا ارزانی تا یک حدی می‌تواند قابل قبول باشد، اما این نکته را فراموش نکنید که هیچ ارزانی پیش از حدی بی دلیل نیست و سعی کنید در هنگام خرید از ویژگی‌های خود محصول مطلع شوید و نسبت به تبلیغات و سوء استفاده از برندهای جهانی خرید نکنید. در دنیایی که به سوی الکترونیکی و مجازی شدن حرکت می‌کند، سواد مجازی ضروری است و اشتباه در خرید سبب می‌شود که فرد به دنیای مجازی بی اعتماد شود، در حالی که سایت‌هایی معتبر در زمینه فروش کالا و انواع خدمات وجود دارند، فقط باید برای یک خرید خوب، تحقیق کرد.

۱۳۹۳/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...