نسخه چاپی

خواستگاران كلیه ایرانی زیادند!

ایران همواره در صادرات بسیاری از كالاها در جهان حرف اول را می زند، شكی نیست كه نفت ، گاز، زعفران، فرش، پسته، خاویار و بسیاری از موارد دیگر در دنیا با پسوند ایرانی شناخته شده است.اما امروزه با كمال تاسف صادرات از ایران تنها به كالاهای اساسی بسنده نكرده است و بسیاری اقلام دیگر نیز جزو موارد صادراتی به حساب می آیند.

به گزارش نما، ایران همواره در صادرات بسیاری از کالاها در جهان حرف اول را می زند، شکی نیست که نفت ، گاز، زعفران، فرش، پسته، خاویار و بسیاری از موارد دیگر در دنیا با پسوند ایرانی شناخته شده است. اما امروزه با کمال تاسف صادرات از ایران تنها به کالاهای اساسی بسنده نکرده است و بسیاری اقلام دیگر نیز جزو موارد صادراتی به حساب می آیند. فروش اعضای بدن و بخصوص کلیه به اتباع خارجی کشورهای دیگر این روزها بدجور سر و صدا کرده است. تا جایی که مسئولان امر نگران از بین رفتن آبرو و حیثیت ایران و ایرانی هستند.
از زمانی که پیوند اعضای بدن رسمیت پیدا کرد موقعیتی خاص برای بسیاری از سودجویان فراهم کرد. به طوریکه بازار خرید و فروش کلیه را بسیار داغ کرد و حتی این کار به جایی کشید که بازار را تنها منحصر به عده ای خاص کرد و سود کلانی را از این راه نصیب دلالان کلیه کرد.
تب بازار انقدر داغ شد که حتی به کشورهای همجوار و عرب زبان نیز رسید و آنان را نیز برای خرید کلیه به این وادی کشانید. مشکلات مالی افراد را به جایی می رساند که حاضرند برای ادامه زندگی تکه ای از جان خود را به دیگری بسپارند حال اگر آن دیگری فردی خارجی باشد که برای جان آنها بهای بیشتری بپردازد استقبال هم می کنند.
این در حالیست که طبق آماری که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است در حال حاضر ۲۳ هزار و ۲۰۰ بیمار دیالیزی در کشور وجود دارد که از این تعداد فقط ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در سال گذشته موفق به انجام عمل پیوند شده‌اند. این در حالی است که با افزایش شیوع بیماری دیابت و فشار خون به عنوان عاملان اصلی بیماری‌ و نارسایی کلیه سالانه چیزی در حدود ۳ هزار بیمار کلیوی به این آمار اضافه می‌شود. با وجود چنین حجمی از بیماران کلیوی روز به روز به نیاز پیوند کلیه در کشور افزوده می‌شود.
بی شک نمی توان این مسئله را انکار کرد که تجارت کلیه در ایران صورت می گیرد، عده ای نیازمند حاضرند در ازای دریافت مبلغی جان خود را اهدا کنند. اما در اینجا این مسئله وجود دارد که پرداخت مبالغ بالاتر از اتباع خارجی دیگر فروشندگان کلیه را راضی به دریافت مبالغی پایین تر از شهروندان خود نمی کند؟! حقیقتی تلخ که ممکن است به فاجعه ای تبدیل شود.
طبق قانون اهدای کلیه ایرانی به غیرایرانی ممنوع است اما چندین سال است که عواملی بهعنوان دلال و واسطه با جعل اسناد، کارت ملی و شناسنامه، خود را بهعنوان افراد ایرانی معرفی میکنند و عده ای از پزشکان بدون بررسی مدارک، با دریافت دستمزدهای کلان، کلیه ایرانی را به آنها پیوند میزنند و مسئولان بیمارستان نیز همکاری های لازم را با آنان انجام می دهند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در خصوص اخبار منتشر شده به فارس گفت: به تازگی دو بیمار عربستانی برای انجام پیوند کلیه به ایران آمدند که متأسفانه یکی از آنها فوت شده است و در نتیجه از سوی سفارت عربستان این موضوع در حال پیگیری است و چند نفر از تیم پزشکی را در این پرونده دستگیر کرده اند .
قاسمی ادامه داد: متأسفانه برخی از پزشکان برای بررسی مدارک بیماران سهل انگاری می کنند در حالی که بیمار خارجی کاملاً مشخص است که عرب یا افغانی است. در واقع برخی پزشکان پای بند به قانون نیستند و به راحتی مدارک جعلی را دریافت می کنند.
وی تصریح کرد: از 20 سال پیش زنگ خطر اهدای کلیه ایرانی به خارجی را زده ایم. به همین دلیل قانون آن تصویب شد اما می بینیم که از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، جمهوری آذربایجان و افغانستان برای انجام پیوند کلیه ایرانی به کشور می آیند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: در قانون آمده نباید شرافت ایرانی به دلیل دریافت پول برای اهدای کلیه به افراد خارجی از بین برود در حالی که متأسفانه همین عمل جراحی روی بیماران عربستانی 300 میلیون تومان هزینه داشته است در واقع پول های کلانی رد و بدل می شود و پیوند کلیه در هر بیمارستانی قابل انجام است و پزشکان دستمزدهای بالا می گیرند و این خطر وجود دارد که آبروی ایران در زمینه انجام پیوندهای بالای کلیه خدشه دار شود.
بدون شک مسئول مستقیم رسیدگی به این تخلفها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اما به نظر میرسد این وزارتخانه پاسخگوی خوبی برای این مشکل نیست!
گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۳/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...