نسخه چاپی

ماجرای جذب 3 هزار بیكار !

طرح استاد - شاگردی نوین كه در سال 90 به تایید دولت دهم و مجلس رسیده بود، تنها امكان جذب 3 هزار متقاضی شغل را فراهم كرد، در صورتی كه مقامات دولت سابق مدعی بودند این طرح می تواند زمینه مناسبی برای تحقق 2.5 میلیون فرصت شغلی باشد. براساس اعلام جدید مقامات وزارت كار، استاد - شاگردی تنها در صنایع دستی به صورت موقت اشتغال زایی داشته كه آن هم به صورت قرارداد موقت بوده است. این روزها عملا با متوقف شدن استاد - شاگردی؛ مهارت آموزی فارغ التحصیلان به عنوان سیاست و طرح جدید وزارت كار دنبال می شود.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، دولت سابق در جلسه اول آبان ماه سال 90 هیئت وزیران طرحی را به منظور ایجاد فرصت های جدید شغلی در کشور به تصویب رسانده بود که موسوم به استاد -شاگردی و تلاش برای احیاء روش سنتی اشتغال زایی در کشور بوده است.

کارشناسان بازار کار می گویند دولت های نهم و دهم شعاری ترین اقدامات را در مورد بازار کار کشور انجام داده و از طریق برگزاری نشست های شورای عالی اشتغال، ادعاهای فراوانی را درباره امکان اشتغال زایی میلیونی و حل ریشه ای معضل بیکاری در کشور مطرح کردند.

آنچه که مقامات ارشد دولت سابق از آن به عنوان گفته های منتقدان دولت یاد می کردند، بعدها از طریق آمارهای رسمی مراجعی مانند مرکز آمار ایران رنگ واقعیت به خود گرفت و نشان داد که تمامی مباحث مطرح شده پیرامون اشتغال زایی میلیونی و موفقیت های پی در پی دولت های نهم و دهم در امر اشتغال، بی پایه بوده است.

استاد - شاگردی نوین و احیاء روش سنتی جذب نیرو توسط صاحبکاران، فروشندگان و مغازه داران با عنوان شاگرد؛ از آن طرح های عجیبی بود که دولت دهم توانست مُهر تایید آن را در سال 90 از مجلس هم بگیرد.

حتی بعدها از سوی مقامات ارشد دولت دهم اعلام شد اجرای این طرح می تواند زمینه ایجاد 2.5 میلیون شغل در طول یکسال را در کشور فراهم کند؛ اتفاقی که حتی مرکز پژوهش های مجلس نیز با استناد به نرخ منفی رشد اقتصادی، آن را غیرعملی دانسته بود.

حال این روزها خبر می رسد طرح استاد - شاگردی که در یکی دو سال اخیر به دلیل وجود مغایرت های فراوان با قانون کار، مورد انتقادات شدید برخی گروه های کارگری قرار گرفته است، در عمل موفقیت چندانی نداشته و تنها در مقاطعی 3 هزار نفر از این طریق جذب بازار کار شده اند که آن هم با اتمام پروژه، متوقف شده است.

پیش تر و در زمان فعالیت دولت سابق آمارهایی مبنی بر جذب تا 120 هزار نفر در طرح استاد - شاگردی عنوان شده بود. برخی مقامات وزارت کار به تازگی اعلام کرده اند مجموع اشتغال زایی که بتوان به طرح استاد - شاگردی نسبت داد، فقط اشتغال 3 هزار نفر بوده است.

در دولت تدبیر و امید، طرحی از سوی نمایندگان کارگران ارائه شد که از طریق ارائه آموزش های مهارتی به فارغ التحصیلان دانشگاهی می تواند جایگزین مناسبی برای طرح استاد - شاگردی باشد.

ارائه کنندگان طرح معتقدند از این طریق علاوه بر ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به کارجویان جوان، می توان زمینه جذب دستکم بخشی از آنها را در بازار کار فراهم کرد، ضمن اینکه باید ترتیبی اتخاذ شود تا افراد در حین مهارت آموزی نیز از مزایای قانون کار برخوردار شوند.

از سویی مطرح شده است دولت با ورود به این موضوع، بخشی از تعهدات این طرح از جمله کمک به کارفرمایان برای تامین هزینه بیمه مهارت آموزان را بر عهده گیرد. گفته می شود این طرح مورد تایید علی ربیعی؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قرار گرفته و قرار است در اینباره اقدامات موثری نیز انجام شود.

فرامرز توفیقی با بیان اینکه به تازگی گفتگوهای جدیدی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره طرح استاد - شاگردی صورت گرفته است گفت: برخی مقامات ارشد وزارت کار اعلام کردند کل جذب صورت گرفته از طریق استاد - شاگردی فقط 3 هزار شغل بوده است.

رئیس کارگروه تخصصی مزد و بهره وری وزارت کار اظهارداشت: همچین بر این موضوع تاکید شد که کارها در قالب طرح مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی دنبال شود.

توفیقی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت کار اعلام کرده اند 3 هزار جذب صورت گرفته از طریق استاد - شاگردی در قراردادهای موقت صنایع دستی بوده که آن هم به سرانجام رسیده و در حال حاضر، اشتغال زایی در این حد نیز نداشته است.

وی افزود: طرح مهارت آموزی نیروی کار که به عنوان جایگزین استاد - شاگردی پیشنهاد شده نیازمند تصویب است که در اینصورت می تواند به ایجاد فرصت های جدید شغلی کمک کند.

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر اینکه طرح مهارت آموزی نیازمند آسیب شناسی است تاکید کرد: این طرح بارمالی برای دولت ندارد اما می تواند امنیت شغلی ایجاد کند.

به گفته توفیقی، همچنین می توان از طریق مهارت آموزی نیروی کار، تکنولوژی های جدیدی را نیز وارد صنعت کرد و از آنسو با ایجاد اشتغال واقعی، از مشاغل دلالی و واسطه گری کم کرد./

۱۳۹۳/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...