نسخه چاپی

دستهای پنهان، دزدان دریایی را حمایت می‌كنند

عکس خبري -دستهاي پنهان، دزدان دريايي را حمايت مي‌كنند

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تداوم پدیده دزدی دریایی در آبهای آزاد جهان و بویژه خلیج عدن اظهار كرد: برخی دستهای پنهانی دزدان دریایی را حمایت می‌كنند.



به گزارش نما به نقل ازايسنا، امير دريادار غلامرضا خادم بي‌غم در گفت‌و‌گويي با آخرين شماره ماهنامه صف ارتش افزود: اين دستهاي پنهان به دزدان دريايي امكانات لازم را مي‌دهند تا آنها بتوانند نه تنها در آبهاي سومالي بلكه در ساير نقاط آبهاي آزاد جهان فعاليت كنند و در نتيجه كشورهاي بيشتري درگير اين پديده شوم شده‌اند.

وي با بيان اينكه "برخي از سر زور و برخي ديگر به دليل نياز به دزدي دريايي وادار مي‌شوند"، گفت: بازار كشاورزي و ماهيگيري در سومالي بسيار راكد شده است و كشتي‌هاي ماهيگيري كشورهاي پيشرفته نيز سهم عمده ماهي‌هاي اين منطقه را به خود اختصاص داده‌اند.

دامنه فعاليت دزدان دريايي گسترش يافته است

بي‌غم، فعاليت دزدان دريايي را رو به گسترش دانست و افزود: دزدان دريايي در سالهاي نخست بيشتر در حوالي خليج عدن، كه محل تردد بسياري از كشتي‌هاي تجاري و نفتكش دنياست، فعاليت مي‌كردند اما امروز دامنه فعاليت آنها گسترش يافته است. رئوس مثلث اقتصادي، واقع در شمال اقيانوس هند، تنگه هرمز، تنگه باب‌المندب و تنگه مالاگا است و تمام محموله‌هاي تجاري جهان كه از شرق به غرب منتقل مي‌شوند، ناگزير هستند از اين مثلث عبور كنند تا به بتوانند به درياي سرخ و كانال سوئز برسند و از طريق درياي مديترانه به كشورهاي اروپايي راه يابند.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي از منطقه، فقط افرادي قادر به انجام چنين اقداماتي هستند كه اشراف كامل به اوضاع منطقه داشته باشند و بر اين اساس اين‌گونه حملات از عهده يك كشاورز و يا دريانور ساده سوماليايي بر نمي‌آيد.

وي با اشاره به حضور ناوگروه‌هايي از نيروهاي دريايي برخي كشورها در خليج عدن، گفت: امروز با حضور ناوهاي جنگي كشورهاي مختلف جهان در منطقه، شرايط براي فعاليت دزدان دريايي ناامن‌تر شده است و به همين علت آنها حوزه فعاليت خود را گسترش داده‌اند، به‌طوري‌كه يك فروند كشتي تجاري ما در منطقه‌اي كه اصلا تصورش را نمي‌كرديم در شرق اقيانوس هند ربوده شد. اين موضوع نشان‌دهنده آن است كه دزدان دريايي كاملا سازماندهي شده عمل مي‌كنند و مورد حمايت دستهاي پنهان قرار دارند.

اين مقام ارشد نيروي دريايي ارتش با بيان اينكه "اگر جلوي اين پديده گرفته نشود در آينده شاهد گسترش بيشتر دزدي‌هاي دريايي در آبهاي آزاد خواهيم بود"، يادآور شد: باتوجه به اينكه ناوگان تجاري و نفتكش جمهوري اسلامي ايران جزو ناوگان‌هاي بزرگ دنيا محسوب مي‌شوند و از آنجا كه حراست از منافع دريايي ما از وظايف نيروي دريايي ارتش است، نسبت به اين موضوع حساسيت ويژه‌اي داريم.

از سال 88، حدود 1500 كشتي را اسكورت كرده‌ايم

وي با بيان اينكه "در حال حاضر تمامي كشتي‌هاي تجاري و نفتكش جمهوري اسلامي ايران تحت حمايت نيروي دريايي ارتش در درياهاي آزاد و بين‌المللي تردد مي‌كنند"، اظهار كرد: نيروي دريايي ارتش از سال 1388 كه نخستين ناوگروه خود را براي برقراري امنيت در موصلاتي دريايي به آبهاي آزاد و بين‌المللي اعزام كرد، تاكنون نزديك به يك هزار و 500 فروند كشتي تجاري و نفتكش را اسكورت و آنها را از منطقه تهديد خارج كرده است.

بي‌غم با اشاره به اينكه تاكنون 19 ناوگروه اين نيرو به آبهاي آزاد و بين‌المللي اعزام شده‌اند، اعلام كرد: ناوگروه بيستم نيروي دريايي ارتش نيز آماده است تا با پايان مأموريت ناوگروه نوزدهم، به آبهاي آزاد اعزام شود.

سال گذشته بيشترين درگيري را با دزدان دريايي داشتيم

وي همچنين گفت: ناوگروه‌هاي نيروي دريايي ارتش تاكنون نزديك به 100 مورد درگيري مستقيم با دزدان دريايي داشته است و فقط در سال گذشته (1390) با 44 مورد، شاهد بيشترين موارد درگيري با دزدان دريايي بوده‌ايم.

بي‌غم بر آمادگي نيروي دريايي ارتش براي حفاظت از كشتي‌هاي ايراني تاكيد كرد و افزود: نيروي دريايي ارتش امروز با بكارگيري تمرين‌ها و تاكتيك‌هاي مختلف توانسته است منطقه عبور كشتي‌هاي تجاري و نفتكش را، كه در تقسيم‌بندي بين‌المللي به طول يك هزار كيلومتر و عرض حدود 20 تا 30 كيلومتر است و حتي بيشتر از اين منطقه را تحت پوشش قرار دهد.

جانشين فرمانده نيروي دريايي ارتش در پايان، اظهار كرد: نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران امروز در بخش شرقي اقيانوس هند يعني در سواحل هندوستان و تنگه مالاگا نيز حضور دارد و توانسته است امنيت مطلوبي را در منطقه برقرار كند.

۱۳۹۱/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...