نسخه چاپی

ایا مصر تحت فشار اعضا گذرگاه «رفح» را باز می‌كند؟

اجلاس اضطراری وزرای خارجه كمیته فلسطین جنبش عدم تعهد كه فردا در تهران برگزار می شود می تواند نتایج ارزشمندی نظیر بازگشایی گذرگاه رفح را درپی داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس ، بیش از 120 کشور جهان درو هم جمع شدند تا بزرگترین تشکل جهان بعد از سازمان ملل متحد شکل بگیرد.

«جنبش کشورهای عدم تعهد» از دهه 50 میلادی با هدف حفظ استقلال کشورهای جهان در تصمیم گیری، ایجاد صلح پایدار و گسترش همزیستی مسالمت آمیز میان انسان ها پا به عرصه بین المللی گذاشت و در مسیر خود نیز تا امروز توفیقاتی را داشته است.

از سال 1391 که ایران، ریاست این جنبش را در اجلاس تهران بدست گرفت، نگاه های داخلی و خارجی برای استفاده بهینه از این جایگاه به رئیس جدید دوخته شد.


ایران به عنوان یکی از مستقل ترین کشورهای جهان می توانست و می تواند از این فرصت تاریخی به بهترین شکل استفاده کند. کما اینکه طی 2 سال گذشته چندین قطعنامه پیشنهادی ایران به عنوان رئیس دوره ای اجلاس عدم تعهد با پشتیبانی کشورهای عضو جنبش در مجمع عمومی سازمان ملل رای آورده و بارها نظرات ایران مورد حمایت اعضای این جنبش بزرگ بین المللی قرار گرفته است.

بحران غزه؛ فرصتی برای قدرت‌نمایی جنبش عدم تعهد

با آغاز بحران غزه و حمله جنایت بار رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع این منطقه، مردم کشورهای مختلف جهان در برابر این جنایات موضع گیری کردند.

مسئولان برخی کشورهای جهان نیز این اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند ولی نهادهای بین المللی و در راس آنها سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان، تا مدت ها سکوت اختیار کرده و در نهایت نیز به اظهارنظرهای دوگانه و خنثی بسنده کردند.

در این میان رئیس جمهور ایران به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد از ابتدای بحران غزه تماس های مکرر تلفنی خود را با کشورهای روسای جمهوری کشورهای مختلف جهان و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد آغاز کرد و راهکارهای جلوگیری از کشتار مردم مظلوم غزه توسط رژیم اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.

حسن روحانی رئیس جمهور همچنین از جایگاه رئیس جنبش عدم تعهد بیانیه ای درباره حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به غزه، صادر کرد.

در بیانیه روحانی آمده بود: «تهاجم گسترده نظامی به نوار غزه در روزهای گذشته از جمله حملات هوایی به منازل مسکونی شهروندان که تا کنون به کشته شدن دهها فلسطینی از جمله زنان و کودکان و زخمی شدن صدها تن انجامیده است، بار دیگر تراژدی غمناک ملت فلسطین و نقض آشکار اصول و قواعد مسلم حقوق بین الملل توسط صهیونیستها را به جهانیان یادآور شده است.»

روحانی تصریح کرد: «اینجانب به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد، ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته، غیر قانونی و ضد انسانی علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه ای و بین المللی می خواهم در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک های انساندوستانه به مردم فلسطین، جلوگیری از تداوم اقدامات تجاوزکارانه و کشتار بیشتر مردم مظلوم فلسطین و تدارک مکانیسم موثر حقوقی بین المللی برای تعقیب و محاکمه جنایتکاران صهیونیست عمل نمایند.»

بنابر این گزارش، این بیانیه با استقبال گسترده کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در سازمان ملل قرار گرفت و نشان داد که ظرفیت جنبش عدم تعهد می تواند در راستای دفاع از حقوق ملت ها قرار گیرد.

در همین حال نیز کشورهای عضو جنبش عدم تعهد نظیر بولیوی و ونزوئلا و تعدادی دیگری از کشورهای آمریکای لاتین اقدام به اخراج سفرای رژیم صهیونیستی کرده و اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه مردم بی دفاع غزع را محکوم کردند.

البته کشور های جنبش عدم تعهد در سازمان ملل نیز با همراهی کشورهای گروه 77 و چین بیانیه مشترکی را در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی منتشر کردند که توسط دهقانی سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل قرائت شد.

کشورهای عضو کمیته هماهنگی با تاکید بر اینکه باید پیام محکمی به اشغالگران ارسال شود تا تجاوزات نظامی و نقض حقوق بشر توسط این رژیم پایان گیرد، بر مسئولیت سران این رژیم در قبال همه موارد نقض حقوق بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر توسط این رژیم تاکید کردند.

آیا مصر زیر بار می‌رود؟

در اوج جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ایران تلاش های بین المللی برای مقابله با این جنایات را با بهره گیری از ظرفیت های جنبش عدم تعهد ادامه داد.

از این رو مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از دعوت وزرای امور خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برای حضور در اجلاس یک روزه و اضطراری برای بررسی تحولات فلسطین از سوی ایران خبر داد، کمیته ای که الجزایر، بنگلادش، کوبا، مصر، هند، سنگال، آفریقای جنوبی، زامبیا، فلسطین، زیمبابوه، اندونزی و مالزی از اعضای آن هستند.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: طی نشست سفرای کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و به ریاست سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در سازمان ملل متحد برگزار شد ، مقرر شد به منظور بررسی آخرین وضعیت غزه و یافتن راهکارهای حل بحران و نیز کاهش آلام انسانی مردم بی گناه غزه ، نشست یک روزه کمیته فلسطین به میزبانی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو کمیته و همچنین تعداد دیگری از اعضای فعال این جنبش طی هفته آینده به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شود.

بنابر این گزارش، بر اساس هماهنگی های صورت گرفته وزاری خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد دوشنبه (فردا) در تهران گرد هم خواهند آمد تا راهکارهای نجات مردم مظلوم غزه را مورد بررسی قرار دهند.

حضور مصر به عنوان تنها کشور هم مرز با باریکه غزه که می تواند از طریق گذرگاه رفح کمک های انسان دوستانه را به این دست فلسطینیان برساند، فرصت خوبی برای رایزنی با این کشور در جهت کمک به مردم غزه خواهد بود.

بدون شک یکی از مهم ترین دستاوردهای کمیته اضطراری فلسطین قانع کردن مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح است.


گذرگاه رفح

ایجاد دبیرخانه برای جنبش؛ دغدغه ای که می‌توانست رفع شود

بدون شک امروز مصر به عنوان یکی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، در صورت هماهنگی بیشتر با دیگر اعضای جنبش می توانست نقش تعیین کننده ای را در تحولات غزه بر عهده گیرد.

اما نبود یک دبیرخانه قدرتمند برای پیگیری مصوبات جنبش و الزام اعضا به همراهی با این مصوبات یکی از مشکلاتی است که اگر دغدغه های مطرح شده درباره آن رفع می شد شاید امروز شاهد تاثیرگذاری بیشتر این جنبش در تحولات غزه بودیم.

دغدغه ای که هوشمندانه از سوی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی افتتاحیه شانزدهمین اجلاسیه این جنبش در تهران به آن پرداخته شد.

رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی سخنان خود در این اجلاس به مساله فلسطین و راه حل های آن اشاره کرده و جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین را یادآور شدند و در پایان نیز بر ایجاد دبیرخانه ای قوی برای جنبش عدم تعهد تاکید کردند.

ایشان فرمودند: بی‌شک تشکیل دبیرخانه‌ی فعال و پرانگیزه‌ای برای این تشکیلات، خواهد توانست به حصول این مقاصد کمکی بزرگ و پر تأثیر تقدیم کند.

بنابر این گزارش، حال امروز و با بروز بحران غزه ضرورت تشکیل این دبیرخانه بیشتر حس می شود.

البته جمهوری اسلامی نیز تاکنون تلاش های گسترده ای را برای بهره گیری از ظرفیت های جنبش عدم تعهد انجام داده است که می تواند در اجلاس فردای کمیته فلسطین با فشار بر مصر برای بازگشایی گذرگاه رفح میوه این تلاش ها را به نفع مردم مظلوم فلسطین بچیند.

۱۳۹۳/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...