نسخه چاپی

شكست پروژه اختلاف افكنی میان روحانی و سپاه

موسسه امریكن اینترپرایز اذعان داشته كه رهبری ایران با موفقیت توانسته از اصطكاك‌های میان روحانی رئیس جمهور و فرماندهان سپاه، جلوگیری كند و در نتیجه این مدیریت رهبری، آنها (دولت و سپاه) هم اینك به طور یكپارچه از راهبردهای جمهوری اسلامی در عراق، مذاكرات هسته‌ای و اصلاحات اقتصادی پیروی می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، موسسه امریکن اینترپرایز در گزارشی درباره تیم تصمیم گیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی، با مرور مواضع اخیر ایران در حوزه سیاست خارجی، هسته ای و تحولات منطقه، از هماهنگی کامل میان رهبری، فرماندهان نظامی و رئیس جمهور خبر داده و آن را نشانه شکست راهبردهای آمریکا بر مبنای اختلاف میان روحانی با سایر ارکان قدرت در ایران خوانده است.

این گزارش که توسط فردریک کاگان نوشته شده، اذعان دارد که رهبر انقلاب اسلامی ایران به خوبی توانسته گروه های سیاسی رقیب داخل ایران را در موضوعات کلان سیاست خارجی و امنیتی کشور، متحد سازد.

امریکن اینترپرایز، مواضع ایران در برابر بحران داعش در عراق و مذاکرات هسته ای را مصادیق مدیریت رهبری ایران در همسو ساختن گروه های رقیب داخلی ایران در مسائل راهبردی سیاست خارجی معرفی کرده است.

این اندیشکده آمریکایی اذعان داشته که رهبری ایران با موفقیت توانسته از اصطکاک‌های میان روحانی رئیس جمهور و فرماندهان سپاه، جلوگیری کند و در نتیجه این مدیریت رهبری، آنها (دولت و سپاه) هم اینک به طور یکپارچه از راهبردهای جمهوری اسلامی در عراق، مذاکرات هسته‌ای و اصلاحات اقتصادی پیروی می‌کنند.

امریکن اینترپرایز نوشته است: بدون توجه به این که هماهنگی میان گروه های رقیب داخلی در عرصه راهبردهای سیاست خارجی، ادامه پیدا کند یا خیر، اما تاکنون این هماهنگی بیانگر اثربخش بودن تدابیر رهبری ایران است.

کاگان با بیان این که روابط میان روحانی و رهبری ایران، نقش محوری در تمامی تحلیلهای غرب درباره سیاست خارجی و هسته ای ایران داشته است، تصریح کرده که تا دو ماه پیش این تصور وجود داشت که روحانی قطعا یک اصلاح طلب است که به دنبال مقابله با فشارهای تندروها است. اظهار تمایل روحانی به بهبود روابط با جهان نیز بر این فرضیه می افزود.

کاگان نوشته است: اما تحولات دو ماه اخیر، نشان داد قصه آنطور نیست که تاکنون تصور می شد. نفوذ داعش در عراق و اشغال موصل توسط این گروه، سبب شد انتقادات سپاه و روحانیون از دولت روحانی، فروکش کند که به نظر می رسد در نتیجه تدابیر رهبری ایران بوده که روابط جدیدی میان رئیس جمهور و سپاه، ایجاد کرده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به این تحولات آمده است: در کنار جلسات مسئولان سپاه با مسئولان دولتی در شورای عالی امنیت ملی، دیدار صمیمانه فرماندهان سپاه با روحانی در مراسم افطاری اخیر در ماه رمضان و اظهار حمایت سرلشگر فیروزآبادی از دولت، نشان از هماهنگی و یکپارچگی رهبری، رئیس جمهور و سپاه در عرصه اهداف کلان ایران دارد. رهبری قویا از دولت روحانی حمایت می کند و در مقابل، روحانی نیز مشتاقانه از اظهارات و سیاست های رهبری پشتیبانی می کند و سپاه نیز از هر دوی آنها حمایت می کند.

امریکن اینترپرایزر می افزاید: بنابر حقایق فوق، تمامی راهبردهای آمریکا که تاکنون بر مبنای وجود تنش شدید میان روحانی با رهبری ایران و سپاه در حوزه های سیاست خارجی، دفاعی یا هسته ای بوده، شکست خورده محسوب می شود. آمریکا باید از این پس سیاست های خود در برابر ایران را بر مبنای رهبری مقتدارانه آیت الله خامنه ای و انسجام رئیس جمهور و فرماندهان نظامی آن در پیگیری سیاست هایی که علیه منافع آمریکا در منطقه و جهان است، تنظیم کند.

امریکن اینترپرایز در ادامه گزارش خود، نمودار ساختار تصمیم گیری سیاسی و نظامی در ایران را به شرح ذیل اعلام کرده است:

۱۳۹۳/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...