نسخه چاپی

حذف قبوض كاغذی در دستور كار توانیر

صدور قبوض كاغذی برق در حالی ماهانه حدود 18 میلیارد تومان هزینه روی دست دولت می‌گذارد كه یك مقام مسئول در توانیر از برنامه‌ریزی برای حذف قبوض كاغذی برق در بلند مدت خبر داد و اعلام كرد: سامانه دریافت و پرداخت الكترونیكی قبوض برق راه‌اندازی شده است.

به گزارش نما به نقل از مهر، در شرایط فعلی به طور متوسط ماهانه بیش از 30 میلیون قبض کاغذی برق برای مشترکان در استان های سراسر کشور قرائت، محاسبه، منتشر و توزیع می شود.

بر اساس محاسباتی که در سطح وزارت نیرو انجام شده است به طور میانگین هزینه قرائت، محاسبه، چاپ، نگهداری و توزیع هر قبض کاغذی برق بیش از 600 تومان برآورد شده است.

به عبارت دیگر برای یک دوره 30 تا 31 روزه وزارت نیرو و شرکت های توزیع برق هزینه ای حدود 18 میلیارد تومانی برای قرائت، محاسبه، چاپ، نگهداری و توزیع قبوض کاغذی برق متحمل می شوند.

بر این اساس مسئولان برقی کشور از تمامی مشترکان به منظور صرفه‌جویی در هزینه ها، کاهش مصرف کاغذ و در نظر گرفتن ملاحضات زیست محیطی خواستار استفاده مشترکان از سامانه‌های الکترونیکی برای پرداخت و دریافت قبوض برق شده اند.

محمد جواد شریفی با اشاره به راه‌اندازی سامانه 1521 به‌منظور پرداخت الکترونیکی قبوض برق، از پوشش 60 درصدی مشترکان با این سامانه خبر داد و گفت: هم ‌اکنون سامانه 1521 در 20 شرکت توزیع برق راه‌اندازی شده و به مشترکان خدمت‌رسانی می‌کند.

معاون هماهنگی و نظارت بر خدمات مشترکان توانیر، افزود: هدف توانیر این است که در مناطقی که امکان دارد، پرداخت قبوض به‌صورت الکترونیکی انجام شود و بر این اساس، سامانه 1521 در فاز نخست در شش کلان‌شهر و در فاز دوم در 14 مرکز استان دیگر راه‌اندازی شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه با وجود این که در تهران و سایر مناطق اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است، اظهار داشت: روزانه بیش از هفت هزار مشترک با سامانه 1521 فقط در تهران تماس گرفته و نسبت به پرداخت قبوض خود اقدام می‌کنند که به مرور زمان با اطلاع‌رسانی گسترده‌تر، اعتماد مردم به این سامانه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه با توجه به راه‌اندازی این سامانه در کلان‌شهرها و مراکز استان‌های بزرگ 60 درصد مشترکان زیرپوشش این سامانه قرار گرفته‌اند و همزمان برای آنان قبوض کاغذی صادر شده است، تبیین کرد:

شریفی با بیان اینکه مشترکان می‌توانند با شماره‌گیری 1521، با این سامانه ارتباط برقرار کنند، تاکید کرد: مشترکانی که شماره تلفن همراه‌شان در سامانه ثبت شود، اطلاعات مربوط به قبض مصرفی از طریق پیامک 100001521 به اطلاع آنان می‌رسد.

معاون هماهنگی و نظارت بر خدمات مشترکان توانیر در پایان خاطرنشان کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه‌ها حذف قبوض کاغذی در بلند مدت است اما در حال حاضر از نظر قانون موظف هستیم که همچنان قبوض کاغذی را برای مشترکان ارسال کنیم.

۱۳۹۳/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...