نسخه چاپی

پس از یوز، چتر حمایت فوتبال به «گاندو» رسید

پس از یوز ایرانی، چتر حمایت فوتبال به «گاندو» رسیدپس از كار قابل توجه فدراسیون فوتبال ایران در حمایت از یك گونه در حال انقراض ایرانی و تبدیل آن به نماد تیم ملی ایران در جام‌جهانی فوتبال، هم‌اكنون یك باشگاه لیگ برتری نیز در اقدامی چشمگیر، یكی دیگر از گونه‌های در حال انقراض محیط زیستی ایران را ‌نماد باشگاهش ‌كرده است؛ ذوب‌آهنی‌های اصفهان اعلام كرده‌اند كه «گاندو»، تمساح پوزه كوتاه ایرانی را به‌ عنوان نماد باشگاهشان برگزیده‌اند.

به گزارش نما به نقل از تابناک، تیم‌های فوتبال در سرتاسر دنیا از نمادهای گوناگونی برای معرفی خود بهره می‌برند و این مسأله منحصر به تیم‌های باشگاهی و ملی نمی‌شود؛ از خروس‌های فرانسوی تا فیل‌های ساحل‌عاجی و گورخرهای تورینی.

در این باره باید گفت که علت انتخاب این عنوان‌ها هم دلایل گوناگونی داشته است؛ برای نمونه، یوونتوسی‌ها به دلیل رنگ خاص پیراهنشان در کنار صفت‌هایی که دارند، با نماد گورخر هم شناخته می‌شوند، یا در هلند به دلیل مزارع گسترده لاله، تیم ملی این کشور را با نماد لاله می‌شناسند. این پدیده در فوتبال ایرانی، بسیار کمتر رایج بوده و تنها تیم فوتبال ملوان بندر انزلی را با نماد «قو» در فوتبال ایران می‌شناسند.

بنا بر این گزارش، در سال‌های اخیر اما با گسترش فعالیت‌های محیط زیستی و با آگاهی بخشی عمومی نسبت به وضعیت گونه‌های در حال انقراض حیوانی در ایران، استفاده از نمادهای محیط زیستی در فوتبال ایران گسترش یافته است که مهم‌ترین آن، اقدام خوب حمایت از یوز ایرانی در حال انقراض توسط تیم ملی فوتبال کشورمان در جام‌جهانی بود که حتی تصویر آن روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران هم نقش بست و کم‌کم «یوزپلنگان» به صفت تیم ملی فوتبال ایران تبدیل شد و در ترانه‌ها و تیتر یک روزنامه‌ها، جای خود را بازکرد و همین ‌موجب شد تا توجه جهانی نسبت به این گونه در حال انقراض ایرانی جلب شود و یوز ایرانی افزون بر نماد تیم ملی ایران، جایی در رسانه‌های جهانی هم پیدا کند.

این گزارش می‌افزاید، هم‌اکنون و پس ‌از تیم ملی فوتبال ایران،‌ تیم باشگاهی دیگری در لیگ بر‌تر فوتبال ایران، در اقدامی جالب توجه، گاندو، تمساح پوزه کوتاه ایرانی را‌ نماد باشگاه خود ‌کرده است.

سعید آذری، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن، تصمیم گرفته است، «گاندو» را در حکم نماد باشگا‌هش انتخاب کند. گاندو تمساح سبز پوزه کوتاه ایرانی است که مثل یوز ایرانی در خطر انقراض است. به همین دلیل، باشگاه ذوب‌آهن در حمایت از این جانور در حال انقراض، این نماد را برگزیده است؛ البته از نگاه ذوب‌آهنی‌ها، گاندو نمادی از مقاومت، سرسختی و جنگندگی است.

به هر روی، باشگاه اصفهانی که این لقب را برای حمایت از محیط زیست برگزیده، سفارش عروسک‌های گاندو را داده و قرار است در نخستین بازی خانگی خود در لیگ بر‌تر چهاردهم (پنجشنبه، هفدهم مرداد ۹۳) از این نماد رونمایی کند؛ رونمایی از «تمساح سبز». البته در این روز، تصمیم گرفته شد که از لباس جدید تیم هم رونمایی شود؛ لباسی که قرار بود،‌ چند روز پیش‌ در مراسمی با حضور پیشکسوتان و مسئولان باشگاه، رونمایی شود، ولی به دلایلی لغو شد تا باشگاه ذوب‌آهن‌ تصمیم بگیرد از این لباس در اولین بازی خانگی‌اش و بدون تشریفات، رونمایی کند.

ناگفته نماند که پیش از این در لیگ بر‌تر فوتبال ایران نیز تیم‌هایي چون سایپا و سپاهان اقدامات قابل توجه زیست محیطی انجام داده ‌بودند؛ اما بی‌‌گمان تا کنون مهم‌ترین اقدام زیست محیطی در لیگ بر‌تر فوتبال ایران همین انتخاب «گاندو» ‌نماد باشگاه ذوب‌آهن است.

باشگاه سایپا که سابقه چشمگیری در حمایت از محیط زیست و ‌فعالیت‌های زیست محیطی دارد، پیشتر‌ها آهوی ایرانی را ‌نماد خود کرده بود، ولی این نماد هیچ‌گاه در میان فوتبال‌دوست‌ها جا نیفتاد و سپاهانی‌های اصفهان نیز در اقدامی جالب، شیر منقرض شده ایرانی را ‌نماد خود برگزیده بودند که البته اقدامشان چندان در راستای حمایت از این گونه نبود.

اما هم‌اکنون پس ‌از جا افتادن نماد یوزپلنگ برای تیم ملی ایران، باشگاه ذوب‌آهن در اقدامی جالب «گاندو» را‌ نماد خود کرده است. گاندو یا تمساح پوزه‌ کوتاه، بزرگ‌ترین خزنده ایران است که در ناحیه بلوچستان دیده می‌شود. این تمساح، تنها تمساح ایران است. زیستگاه اصلی‌اش ۳۸۰ هزار هکتار مساحت دارد که بخشی از آن در چابهار و بخش دیگر آن در شهرستان ایرانشهر است. بیشتر این تمساح‌ها در برکه‌های میان راسک و باهوکلات و باتلاق‌های دلگان و کلانی متمرکز هستند. طول این جانور تا چهار متر است. این خزنده بازمانده خزندگانی است که حدود ۲۶۵ میلیون سال پیش می‌زیسته‌اند.

گاندو یکی از ثروت‌های طبیعی و خدادادی منطقه بلوچستان است که می‌تواند منبع مهمی برای توسعه صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان باشد. این خزنده نادر روی زمین به آرامی حرکت می‌کند؛ اما در آب شناگری ماهر و صیادی خشن است. شمار زیادی از این خزنده در دهه‌های گذشته در برکه‌ها و آبگیرهای منطقه بلوچستان زیست می‌کردند که متأسفانه به سبب وقوع خشکسالی چندین ساله اخیر، شمارشان ‌کاهش یافته و دستخوش تغییراتی شده است.

همچنین بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، به ‌طور کلی اکنون حدود ۳۰۰ تمساح پوزه کوتاه در تالاب‌ها و آبگیرهای منطقه سرباز و چابهار بلوچستان زیست می‌کنند و گویا با توجه به باور قدیمی بومیان منطقه، مبنی بر تقدس گاندو، خشکسالی و در نتیجه تنگ‌تر شدن دایره زیست و از میان رفتن چرخه غذایی، از مهم‌ترین علت‌های انقراض نسل تمساح‌های پوزه کوتاه قلمداد شود.

۱۳۹۳/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...