نسخه چاپی

نقش تعیین كننده توپخانه ارتش دردرگیری های اینده

جانشین فرمانده كل ارتش گفت: خوشبختانه توپخانه و منابع غنی و قوی از گذشته در اختیار داریم كه می‌توانیم هنوز به آنها تكیه كنیم و توپخانه ما می‌تواند در درگیری‌های آینده، نقش تعیین‌كننده خود را داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم ، امیر سید عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش در همایش تبیین نقش توپخانه در دفاع مقدس که صبح امروز در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش برگزار شد با اشاره به فجایعی که در غزه در حال وقوع است، گفت: این روزها فجایع دردناک و عجیبی در غزه در حال جریان است به نحوی که چشم همه جهان، امروز به غزه دوخته شده است.

وی ادامه داد: جنایاتی که رژیم نحس و نجس صهیونیستی با حمایت‌های وقیحانه آمریکای جنایتکار در غزه انجام می‌دهد، برگ دیگری به پرونده سیاه آنها و لکه ننگ جدیدی به چهره شوم و خبیث آمریکای جنایتکار و رژیم نامشروع صهیونیستی است.

جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به ایستادگی نیروهای مقاومت گفت: در طرف دیگر تیز مقاومت و ایستادگی عجیب و شگفت‌آور مدافعان غزه جلوه دیگری از كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ را به نمایش گذاشته است.

امیر موسوی با بیان اینکه اگرچه این جنایت‌های رژیم صهیونیستی برای اولین بار نیست و برای آخرین بار هم به احتمال زیاد نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که سرانجام باطل در برابر حق زانو خواهد زد و مظلوم، ظالم را منکوب خواهد کرد و سرانجام زمین میراث مظلومان خواهد بود اما این حوادث و وقایعی که در دنیا اتفاق می‌افتد بیش از پیش به ما ثابت می‌کند که قدرت و قدرتمند بودن از لوازم اولیه حیات است.

وی با بیان اینکه برای قدرت، مؤلفه‌ها و عوامل متعددی را می‌شمارند، تأکید کرد: در کنار همه موارد، مؤلفه نظامی قدرت همواره از عوامل اصلی است و درست است که مؤلفه‌های گوناگون قدرت بر هم تأثیر متقابل و خطی دارند اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند تعیین‌کننده باشند و در بین همه آنها، مؤلفه نظامی مهمتر به چشم آمده است.

جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: اگر سایر مؤلفه‌ها نتوانند اراده را تحمیل کنند و یا از تحمیل اراده طرف مقابل جلوگیری کنند، این مؤلفه نظامی است که سرنوشت‌ساز می‌شود.

امیر موسوی با اشاره به ظهور و بروز مؤلفه نظامی در جنگ گفت: دانشگاه فرماندهی و ستاد، بالاترین سطح برای تولید علم و نظریه‌پردازی علم جنگ است و درست است که در مورد جنگ عناصر متعددی دخیل هستند اما علم و هنر، کاربرد بهینه همه آنهاست که شرط لازم و کافی است و در این موضوع، دانشگاه جنگ مرجع علم و هنر جنگ است.

وی، دوران دفاع مقدس را یک مقطع بی‌نظیر در تاریخ کشور عنوان کرد و افزود: علاوه بر همه برجستگی‌هایی که این مقطع وجود دارد، جنگ در واقع یک دانشگاه تمام عیار بود و یکی از مهمترین درس‌های این دانشگاه، هنر جنگ است و فرماندهان و استادان و نظریه‌پردازان این دانشگاه، عمل کنندگان در این حوزه بودند و آن چیزی را که سال‌ها آموخته بودند در میدان عمل اجرایی کردند و در بوته تجربه بر قناع آن افزودند و به نسل جوان نیز منتقل کردند.

جانشین فرمانده کل ارتش در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشینه نقش توپخانه اظهار داشت: از حدود ۲ دهه پیش فکر‌هایی در بین آدم‌های ذیربط نیروهای مسلح ایجاد شد که نقش توپخانه را ضعیف می‌دیدند و با استدلال‌هایی که داشتند این فکر خود را به یکسری دیگر از افراد می‌قبولاندند اما اتفاقاتی که این روزها در جهان و خصوصاً در منطقه ما در حال وقوع است و همچنین تغییری که نحوه درگیری‌ها وجود داشته و علاوه بر آنها، موضوع توپوگرافی‌ای که مرزهایمان می‌بینیم، نشان می‌دهد که ضعیف دانستن نقش توپخانه فکر درستی نبوده است.

موسوی خاطرنشان کرد: ما نیاز داریم که در سلاح و تجهیزات توپخانه‌ای، فکرهای به‌روزی داشته باشیم و خوشبختانه توپخانه و منابع غنی و قوی از گذشته در اختیار داریم که می‌توانیم هنوز به آنها تکیه کنیم و توپخانه ما می‌تواند در درگیری‌های آینده، نقش تعیین‌کننده خود را داشته باشد.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: با امیر ولی‌وند فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش که صحبت می‌کردم اشاره داشت که اولین دوره مشترک و مرکب در دانشگاه دافوس در حال اجرا و رو به پایان و دوره دوم آن نیز از اول مهرماه انشاءالله آغاز خواهد شد.

۱۳۹۳/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...