نسخه چاپی

شیوع گسترده ویروس مرگبار در سطح جهانی

ویروس مرگبار «ابولا» (Ebola) هم‌اكنون به جنجالی‌ترین پدیده ضد بشری تبدیل شده و پزشكان جهان را نگران كرده است.

به گزارش نما به نقل ازفارس، سازمان بهداشت جهانی در آخرین گزارش خود وضعیت شیوع گسترده این ویروس را بی‌سابقه اعلام کرده و به‌رغم تلاش‌های پزشکی جهان، ابولا تاکنون 729 نفر در نقاط مختلف جهان قربانی گرفته است.



ویروس ابولا از خانواده فیلو ویروس‌ها است که پس از ورود به بدن انسان‌ها و حیوانات نوعی تب و خونریزی ایجاد می‌کند. این ویروس مهلک 50 تا 90 درصد مبتلایان خود را براحتی از پای درمی‌آورد. متأسفانه ابولا ویروسی چهارگونه‌است که فقط در یک مورد به مرگ منجر نخواهد شد.



تاریخچه ویروس ابولا
این ویروس نخستین بار در سال 1976 میلادی (1354 هجری شمسی) در منطقه‌ای در مجاورت «زئیر» کنگو کشف شده که در همان سال حدود 284 تن به این ویروس مبتلا شدند و از جمع بیماران 151 نفر جان باختند.


نام این ویروس برگرفته از اسم رودخانه‌ای در کشور زئیر است و پژوهشگران و محققان امریکایی بر این باورند که ابولا از طریق حیوانات نیز به انسان سرایت می‌کند. مرگ 80 درصدی مبتلایان به ابولا در سال 1373 هجری شمسی نخستین موج نگرانی‌ها را در میان ساکنان قاره آفریقا برانگیخت.



نحوه ابتلا به ویروس مرگ
تلاش برای تشخیص نوع بیماری و یافتن ابزارهای پیشگیرانه از آن از مهم‌ترین اقدامات مجامع علمی و سازمان بهداشت جهانی بوده که هنوز نیز به‌طور قطعی روشی همه‌گیر برای مبارزه با آن تعیین نشده است. از سوی دیگر تماس با خون یا دیگر مایعات بدن افراد آلوده به ابولا، از جمله راه‌های انتقال این ویروس مرگ شناخته شده‌است. در یک تحقیق روشن شده افراد در معرض تماس با بیماران یا مأموران کفن و دفن نیز به‌طور وحشتناکی در دام این ویروس افتاده‌اند.


برخی از پزشکان، پرستاران و بهیاران بیمارستان‌ها پس از دو تا 21 روز نخستین علائم مرگبار ویروس ابولا را در خود مشاهده کرده‌اند.


آغاز فاجعه
بروز تب و ضعف شدید، دردهای عضلانی، سردرد، گلودرد به همراه تهوع، اسهال، ایجاد زخم‌های شدید پوستی، اختلال در عملکرد کبد، کلیه و درنهایت خونریزی‌های داخلی و خارجی رفته‌رفته جسم مبتلایان به ویروس ابولا را ضعیف می‌کند و در نهایت تا مرگ پیش‌می‌برد. افت تعداد گلبول‌های سفید، پلاکت‌ها و افزایش آنزیم‌های کبدی از یک‌سو و وحشت از مرگ و ناتوانی پزشکان در علاج این پدیده مرگبار قرن حاضر، از سوی دیگر همه کوشش‌ها و تلاش‌های ذهن پویای بشر امروزی خصوصاً محققان را ناکام گذاشته است.


اما آنچه بسیار هولناک‌تر به نظر می‌رسد، ابتلای برخی از پزشکان معالج است که مظلومانه هنگام مداوای بیماران در کام ابولا فرو می‌روند. با این حال کارشناسان می‌گویند در تماس نبودن با حیوانات ناقل از جمله میمون و شامپانزه تا حدودی از عمق بروز این فاجعه خواهد کاست.


بررسی مزارع، ضد عفونی کردن حیوانات با استفاده از هیپوکلریت سدیم و همچنین قرنطینه کردن افراد مشکوک به ابتلا نیز می‌تواند از گسترش این بیماری جلوگیری کند. آمار مرگ در کشورهای مختلف
در جدیدترین آمار سازمان بهداشت جهانی هزار و323 نفر مبتلا به ابولا هستند که از این تعداد 729 تن جان خود را از دست داده‌اند.


شهروندان نیجریه، سیرالئون، گینه و لیبریا از جمله کشورهایی هستند که تاکنون قربانی این ویروس شده‌اند. در همین رابطه تاکنون 60 پزشک و پرستار هم براثر ابتلا به ابولا جان خود را از دست داده‌اند.


«مارگارت شان» مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ملاقات با رؤسای جمهوری چهار کشور آفریقایی خواستار مقابله جدی با این معضل جهانی شده همچنین اختصاص 75 میلیون یورو برای ریشه‌کن کردن این ویروس از جمله اقدام‌های سازمان بهداشت جهانی بوده است. در جدول زیر آخرین اطلاعات افراد مبتلا و فوت شده در خصوص ویروس ابولا تشریح شده است.
کشور مرگ ابتلا
گینه 339 460
سیرالئون 233 533
لیبریا 156 329
نیجریه 1 1



در همین خصوص 150 پزشک و کارشناس از امریکا و سایر کشورها برای بررسی این ویروس به آفریقا اعزام شده‌اند.
در اوهایوی امریکا نیز مأموران وزارت بهداشت به شهروندان هشدار داده‌اند فقط از آب‌های معدنی موجود در فروشگاه‌ها استفاده کنند.

۱۳۹۳/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...