نسخه چاپی

سرنوشت كشتی تفریحی صدام

مدیر مركز علوم دریایی دانشگاه بصره اعلام كرد كشتی تفریحی كه صدام دیكتاتور معدوم عراق به جا گذاشته به مركز پژوهش های علمی تبدیل شده است.

به گزارش نما به نقل از شبکه العالم، "مالک حسن الربیعی" روز دوشنبه به شبکه عراقی سومریه نیوز گفت: طبق دستور نوری مالکی نخست وزیر برای استفاده علمی از کشتی، این کشتی به مالکیت مرکز علوم دریایی دانشگاه بصره درآمده است.

وی افزود که این کشتی به مرکز پژوهش های علمی تبدیل می شود و در آینده نزدیک از آن برای اولین سفر علمی عراق به اقیانوس هند استفاده خواهد شد.

الربیعی اظهار داشت: با این کشتی می توان به مسافت های دور و به مدت طولانی سفر کرد در نتیجه این مرکز می تواند فعالیت علمی خود را در سراسر خلیج فارس انجام دهد. این درحالی است که پیش از این فعالیت این مرکز از مرزهای آب های سرزمینی عراق فراتر نمی رفت زیرا همه قایق ها و کشتی هایی که این مرکز از آن ها در سفرهای خود استفاده می کرد قدیمی و با امکانات محدود بود.

بنابراین گزارش، شرکت صنایع دریایی کانادا در سال 1981 این کشتی تفریحی را با هزینه ای بالغ بر 25 میلیون دلار مخصوص صدام ساخت.

صدام از این کشتی استفاده نکرده و حتی بدون آنکه این کشتی را ببیند آن را به خاندان حاکم در عربستان سعودی هدیه داد. خاندان حاکم در عربستان نیز به نوبه خود آن را به خاندان حاکم در اردن داد. سپس شرکت حمل و نقل دریایی مغرب آن را خرید و از آن برای جابجایی بازرگانان بین فرانسه و مغرب استفاده کرد. پس از آن عراق به سختی توانست در اواخر سال 2010 آن را بازپس بگیرد.

طول این کشتی 82 متر و عرض آن 13 متر است.

این کشتی 13 اتاق با وسایل و لوازم لوکس و 3 سالن همایش ها و یک باند فرود بالگرد دارد.

۱۳۹۳/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...