نسخه چاپی

ناگفته‌های فدك از زبان آیت الله ملكوتی

كتاب ناگفته‌های فدك حاوی مطالب و گفتار آیت‌الله مسلم ملكوتی(ره) با گردآوری و تدوین حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری منتشر شد.

به گزارش نما به نقل از رسا، حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری، نویسنده و پژوهشگر مسائل دینی از انتشار کتاب ناگفته‌های فدک خبر داد و گفت: بخشی از این اثر حاوی مطالب و گفتار آیت‌الله ملکوتی(ره) است که در مدت دو سال با نظارت ایشان نگاشته و راهی بازار نشر شده است.

این نویسنده و پژوهشگر مسائل دینی افزود: این اثر در دو بخش تنظیم شده است که در بخش نخست جریان فدک با نگرش و سیر تطور تاریخی بحث می‌شود و در بخش دوم، فقراتی از خطبه فدکیه شرح داده شده است.

وی گفت: در بخش نخست کتاب مکان فدک، مقدار درآمد فدک و ماجراهایی که در آن اتفاق افتاده و چگونگی خارج کردن آن از دست اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در 180 صفحه مورد بررسی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در ادامه بخش نخست کتاب بررسی و ثابت می‌شود که فدک آنچنان که عرف فکر می‌کند تنها یک باغ نبوده بلکه منطقه‌ای با درآمدهای هنگفتی بوده که در آن زمان داشته است و در بخش دوم نیز به شرح خطبه فدکیه در 150 صفحه پرداخته‌ایم.

حجت‌الاسلام غفاری با اشاره به فلسفه تدوین کتاب ناگفته‌های فدک و دلایل نظارت آیت‌الله ملکوتی بر این اثر نیز توضیح داد: ماه مبارک رمضان بود که از آیت‌الله ملکوتی درخواست کردیم پس از نماز مغرب و عشا درسی را آغاز کنند که ایشان پذیرفتند و مطالبی را درباره فدک بیان کردند.

وی با بیان اینکه مطالب مورد نظر در دو ماه رمضان طی دو سال ارائه شد، اظهار داشت: دو سال پیش به آیت‌الله ملکوتی پیشنهاد کردم که بحث فدک را به جامعه علمی ارائه دهیم که ایشان موافقت کردند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: در این مدت مجموعه یادداشت‌های خود و مجموعه یادداشت‌های آیت‌الله ملکوتی را بررسی کردم که حدود 120 صفحه شد و نیاز به تکمیل منابع داشت، از این‌رو با مطالعه بیشتر بر روی این موضوع در مدت دو سال بیش از 70 درصد مطالب را گردآوری کردم.

وی با بیان این که آیت‌الله ملکوتی در واپسین روزهای حیات دنیوی مطالب کتاب فدک را مورد تأیید قرار دادند، افزود: در این اثر افزون بر تنقیح و تبویب مطالب استاد، به ویرایش علمی و مستندسازی آن‌ها و در بسیاری موارد به تکمیل تحقیق یا افزودن پژوهش جدید اقدام شده است.

حجت‌الاسلام غفاری تصریح کرد: از آنجا که در مواردی برخی از یادداشت‌های استاد به دست نیامد و از سوی دیگر بررسی همه‌جانبه موضوع برای تکمیل کار، امری اجتناب‌ناپذیر بود، بخش فراوانی از این تحقیق، پژوهش‌هایی است که نگارنده انجام داده و ضرورتی برای جداسازی آن دیده نشده است.

گفتنی است، کتاب ناگفته‌های فدک اثر حجت‌الاسلام ابوالحسن غفاری طی دو سال با نظارت آیت‌الله مسلم ملکوتی (ره) در قطع وزیری و 365 صفحه تدوین و از سوی انتشارات شاکر به تازگی منتشر شده است.

۱۳۹۳/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...