نسخه چاپی

بهشت هم بدون كنكور راه نمی دهند!

گمان نكنیم مشكلات و سختی ها و محرومیت ها و تحریم ها و كمبودها و... مختص ماست و بدانیم كه انتظار بهشتی شدن بدون تحمل سختی تصور باطلی است!

به گزارش نما به نقل از تراز هنگامى که در جنگ احزاب ترس و وحشت شديد بر مسلمانان غالب شد و در محاصره قرار گرفتند، آيه ۲۱۴ سوره بقره نازل شد و آنان را به صبر و استقامت دعوت نمود و وعده يارى نصرت به آنها داد. آری انسان، از ابتدای خلقت تاکنون با سختی ها و دشواری هایی زندگی گذرانده ولی پیروز آن افراد و ملت هایی هستند که در مواجهه با مشکلات سر خم نکنند و با پیشه کردن صبر به وعده های حقه الهی ایمان بیاورند.
در آيه ۲۱۴ سوره بقره می خوانیم:
«أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ.»
«آيا (شما مؤمنان) گمان كرده ‏ايد كه داخل بهشت مى‏ شويد و حال آنكه هنوز حالات كسانى كه پيش از شما در گذشته ‏اند براى شما نيامده! آنها را زيان‏هاى مالى و بدنى رسيد، و متزلزل و مضطرب شدند تا جايى كه فرستاده خدا و كسانى كه با او ايمان آورده بودند مى‏ گفتند: نصرت و يارى خدا كى مى ‏رسد؟ (گفتيم) آگاه باشيد كه حتما نصرت خدا نزديك است.»


سه نکته کوتاه:
* از آيه فوق چنين بر مى آيد كه جمعى از مؤمنان مى پنداشتند عامل اصلى ورود در بهشت تنها اظهار ايمان به خداست و به دنبال آن نبايد ناراحتى و رنجى را متحمل شوند و بى آنكه تلاش و كوشش به خرج دهند خداوند همه كارها را روبراه خواهد كرد و دشمنان را نابود خواهد ساخت.
قرآن در برابر اين تفكر نادرست به سنت هميشگى خداوند اشاره كرده مى فرمايد: «آيا گمان كرديد داخل بهشت مى شويد بى آنكه حوادثى همچون حوادث سخت گذشتگان به شما برسد!؟»


** «بأساء» سختى هايى است كه از خارج به انسان تحميل مى‏شود، مثل جنگ و سرقت. و«ضرّاء» سختى هاى درونى است، مانند بيمارى، زخم و جراحت.
اين آيه يادآور تحمل سختى از سوى مؤمنان گذشته و هشدار و تسلاّيى براى مسلمانان است. حوادث سخت، آزمايش الهى است و مشكلاتى همچون حوادث تلخ مالى و جانى همه براى ساخته شدن انسان هاست.
هر بلايى را عطايى با وى است‏
هر كدورت را صفايى در پى است
زير هر رنجى، گنجى معتبر
خار ديدى، چشم بگشا گل نگر


*** در روايتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى ‏خوانيم: بهشت با سختى‏ها پيچيده شده است. و در روايت ديگرى آمده: براى مؤمنان گرفتار در دنيا، چنان پاداشى است كه ديگران مى‏ گويند: اى كاش اين سختى ‏ها با سختى بيشترى براى ما بود.
گمان نکنیم مشکلات و سختی ها و محرومیت ها و تحریم ها و کمبودها و... مختص ماست و بدانیم که انتظار بهشتی شدن بدون تحمل سختی تصور باطلی است و حتی برای ورود به بهشت باید در کنکور حوادث و مشکلات و سختی های دنیا نمره قبولی صبر و استقامت بگیریم!
آرى، صبر در برابر مشكلات، عامل رشد و قرب و راه ورود به بهشت است.

۱۳۹۳/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...