نسخه چاپی

ورود خودروهای بنزینی به این جزیره مطلقا ممنوع!

وی درباره برنامه های سازمان منطقه آزاد كیش برای توسعه و آبادانی جزیره "هندورابی" و تبدیل این جزیره به قطب گردشگری با رویكرد اكوتوریسم، افزود: یك‌هزار هكتار پوشش گیاهی در سطح جزیره هندورابی و 12 هكتار نخلستان درحاشیه روستای هندورابی ایجاد می شود.

به گزارش نما، ورود خودروهای بنزینی به این جزیره مطلقا ممنوع!شاید نقطه بکری باشد و جمعیت کمی در آنجا ساکنند اما جزیره پاک بودن امری جدا از پاک ماندن است. این جزیره نیز مانند بقیه کشور پتانسیل آن را دارد تا ظرف چند ماه آلوده شود اما گویا عزم جدی برای حفاظت از آن وجود دارد. قرار است هندورابی با قرارگرفتن درطرح جامع، به زودی درقالب نخستین جزیره پاک کشور معرفی می شود.

جزیره هندورابی سرزمینی هموار و تقریباً بدون عوارض طبیعی است که با ۲۲٫۸ کیلومتر مربع مساحت در حد فاصل بین دو جزیره کیش و لاوان و در ۲۸کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته و فاصله آن تا بندر لنگه۱۳۳ کیلومتر است. درطرح جامع این جزیره از تجربه موفق جزایر سبز دنیا به عنوان الگو بهره گرفته شده و بومی سازی فرایندها ازجمله مراحل تبدیل هندورابی به جزیره پاک است.

علی اصغر مونسیان ، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: براساس طرح جامع قرار است برای تردد درهندورابی فقط از خودروهای برقی و سوخت های غیرکربنی استفاده شود و اجازه ورود خودروهای بنزینی و آلاینده به جزیره امکان پذیرنیست . همچنین پیش بینی شده است که دربخش تجهیزات و تاسیسات از امکاناتی با آلاینده های پایین استفاده شود.

وی درباره برنامه های سازمان منطقه آزاد کیش برای توسعه و آبادانی جزیره "هندورابی" و تبدیل این جزیره به قطب گردشگری با رویکرد اکوتوریسم، افزود: یک‌هزار هکتار پوشش گیاهی در سطح جزیره هندورابی و 12 هکتار نخلستان درحاشیه روستای هندورابی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: ایجاد پوشش گیاهی یکی از مصوبات جلسه شورای راهبردی جزایر اقماری سازمان منطقه آزاد کیش است که بزودی مشاور متخصص برای اجرای آن انتخاب می شود.

مونسیان در رابطه با پوشش گیاهی این جزیره، اظهار کرد: در حال حاضر پوشش گیاهی جزیره هندورابی را درختزارهای نیمه ‌گرمسیری در هفت منطقه و مراتع ضعیف و کم ‌تراکم تشکیل می‌دهد و در نواحی مختلف نیز درختان پراکنده مشاهده می‌شود و در مجموع 582 اصله درخت با تراکم نسبی 25/0 اصله در هکتار شامل درختان لور، کنار، کهور ایرانی و گز در گستره این جزیره وجود دارد.

۱۳۹۳/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...