نسخه چاپی

صدای بلند ایران درسكوت جهان

در پی آغاز دور جدید تجاوزات رژیم اشغالگر قدس به مردم مظلوم غزه ، جمهوری اسلامی ایران در چارچوب مواضع اصولی و انسانی خود، از ساعات اولیه این جنگ تلاش ها و رایزنی های دیپلماتیك خود را برای حمایت از مردم فلسطین و جلوگیری از جنگ نابرابر به عمل آورده است.

به گزارش نما به نقل از مهر ، هر چند كه سياست كشتار و جنايت از اصول اوليه و اصلی رژیم صهيونيستی است، اما حمله جديد این رژيم به نوار غزه با این وسعت بيانگر شکل گیری ائتلافي منطقه‌ای و بين‌المللی براي تضعيف هر چه بيشتر دولت قانوني حماس ، مقاومت فلسطين و اجرای طرح كشتار بي رحمانه ملت مظلوم غزه است.

رژیم صهیونیستی از روز 22 خرداد ماه به بهانه کشته شدن 3 صهیونیست، به صورت گسترده به باریکه غزه حمله هوایی و زمینی کرده است؛ حمله هایی که تاکنون بیش از 1900 شهید و 10000 زخمی، بر جای گذاشته است.

توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله فلسطین و جایگاه مقاومت و دستور ایشان برای کمک به تجهیز مردم فلسطین ، اظهارات و نگراني های جدی رئيس جمهور درخصوص وضع انسانی فلسطين در همان آغاز روزهای جنگ و ارسال پيام برای رؤسای کشورهای اسلامی و رایزنی در خصوص تحولات غزه در چند هفته اخیر محور فعالیت ها و اقدامات مقام سیاسی کشور بوده است.

تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در تحولات مربوط به غزه، آشکارا نشان داد که تهران عزمی جدی برای استقرار آرامش در منطقه دارد، در طول محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، جمهوری اسلامی ایران تلاش های دیپلماتیک خود را برای شکستن محاصره آغاز کرد و با شروع حملات هوایی اسراییل ، تهران تمام کوشش خود را برای برقراری آرامش و نجات مردم بی گناه غزه که مورد آماج حملات سنگین رژیم صهیونیستی بودند، مصروف کرده است.

پیام روحانی به سران کشورهای اسلامی و تاکید بر مسئولیت مسلمانان در قبال فلسطین

در اولین اقدام، حجت اسلام روحانی رئیس جمهوری با محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در پیامی به روسای کشورهای اسلامی خواستار بکارگیری همه توان جهان اسلام برای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم مظلوم فلسطین شد. روحانی در بخشی از این پیام کمک به مردم مظلوم فلسطین و جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، مسئولیت مشترک همه نهادهای بین المللی و کشورهای آزادیخواه جهان دانست و تاکید کرد: در این میان کشورهای اسلامی بویژه با توجه به قرار داشتن در ماه مبارک رمضان، مسئولیت مضاعفی را بر دوش دارند. لازم است جهان اسلام همه توان خود را برای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و کمک به مردم فلسطین بویژه با توجه به قرار داشتن در ماه پرفیض و برکت رمضان، بکار گیرد . وحدت و انسجام کشورهای اسلامی بر علیه دشمنان بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد.





دستور ویژه رییس جمهور به ظریف درخصوص کمک به غزه

همچنین رییس جمهور طی تماس تلفنی با محمد جواد ظریف وزیرامورخارجه که برای انجام مذاکرات هسته ای در وین حضور داشت ، از وی خواست تا كلیه امكانات جنبش عدم تعهد برای محكومیت و مقابله با جنایات صهیونیست ها درحمله نظامی بیرحمانه به نوارغزه بكارگرفته شود.

روحانی از وزیرخارجه خواست تمامی توان غیرمتعهدها برای خاتمه فوری درگیری، ارسال كمك های انساندوستانه به مردم بیگناه فلسطین، امداد و رسیدگی به مجروحان، ارسال دارو و موادغذایی، و سایر اقدامات لازم بكارگرفته شده و زمینه برای اقدامات فوری شورای امنیت سازمان ملل دراین رابطه فراهم آید.

انتشار بیانیه روحانی در سازمان ملل

در ادامه رایزنی های دیپلماتیک دولت رئیس جمهور و رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه این جنبش در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک منتشر شد ضمن محکومیت شدید جنایات سازمان یافته صهیونیستها علیه فلسطینیان، از همه نهادها و مجامع مسئول منطقه ای و بین المللی خواست تا در اسرع وقت به وظایف قانونی و انسانی خود، در راستای لغو فوری و کامل محاصره نوار غزه و ارسال کمک های انساندوستانه به مردم فلسطین عمل نمایند.

رایزنی روحانی با پوتین برای توقف فوری حملات صهیونیستها و رفع محاصره غزه

در همین راستا روحانی به دنبال اوضاع تاسف بار غزه به ویژه پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی و کشتار مردم بیگناه و مظلوم فلسطین، در گفتگوی تلفنی با ولادیمیرپوتین رییس جمهور روسیه، آخرین تحولات مربوطه و اقدامات ضروری در این خصوص را مورد بررسی قرار داد.

حسن روحانی در این مکالمه تلفنی با اشاره به ضرورت اقدام فوری مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل در توقف کشتار و سرکوب مردم بی گناه ، خواستار توقف فوری تجاوز این رژیم و محکومیت اقدامات جنایتکارانه و لغو فوری محاصره غزه برای کمک رسانی به مردم به ویژه مجروحین این جنایات شد.

پوتین نیز در این گفتگو درخصوص جنایات غزه با اشاره به اقدامات پیشگیرانه خود برای جلوگیری آن کشور به ویژه از آغاز حمله زمینی ، اوضاع غزه را نگران کننده و غیر قابل تحمل خواند و اظهار داشت: کشورهای مؤثر می بایست تمام تلاششان برای آتش بس فوری و رسیدگی به مردم بیگناه را به کار بندند.

تماس تلفنی روحانی با اردوغان درباره فلسطین/ پیشنهاد ایران به ترکیه برای کمک به غزه

روحانی علاوه بر رایزنی های و تماس های تلفنی با سران کشورهای اسلامی و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز درباره حوادث غزه گفتگو کرد. رئیس جمهور در این مکالمه تاکید کرد: اگر قاهره زمینه همکاری و کالارسانی را فراهم کند، تهران و آنکارا می توانند برای جمع آوری و ارسال کمک های انسان دوستانه منطقه و جهان اسلام جهت یاری رساندن به مردم مظلوم غزه برنامه ریزی نمایند.

رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نیز در این تماس تلفنی، ضمن استقبال از برگزاری اجلاس وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران بر ادامه همکاری با ایران برای رایزنی و حل معضلات منطقه تاکید کرد.

رایزنی های وزیر امور خارجه و وزیر دادگستری

در ادامه رایزنی های دیپلماتیک مقامات کشورمان درباره حوادث غزه، وزیر دادگستری و وزیر امور خارجه کشورمان به همتایان خود نامه نوشتند و تلفنی مذاکره کردند. پورمحمدی وزیر دادگستری در نامه‌ای به خطاب به وزرای دادگستری در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی تأکید کرد که کشورهای مسلمان بیش از دیگران در قبال آن‌چه امروز در غزه اتفاق می‌افتد، مسئولیت دارند. وی در نامه به همتایان خود اورده است: ما به‌عنوان کشورهای مسلمان، بیش از دیگران در قبال آنچه امروز در غزه می‌گذرد، مسئولیم و لازم است همان‌گونه که از روزه‌داری این ماه عبادت سربلند بیرون آمده‌ایم، با استفاده از ظرفیت سازمان همکاری‌های اسلامی و دولت‌های متبوع خود در محدود کردن جنایات این رژیم در این آزمون بزرگ‌تر نیز پیروز گردیم.






محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز بطور جداگانه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه مالزی، احمد داود اوغلو وزير امور خارجه ترکيه ، مقامات کشورهاي خارجي و سازمانهاي بين المللي ، دبير کل سازمان همکاري اسلامي، دبير کل اتحاديه عرب، دبیرکل سازمان ملل، شيخ خالد العطيه وزير امور خارجه قطر، وسف بن علوي وزير امور خارجه عمان، شيخ صباح الخالد الصباح وزير امور خارجه کويت و سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب الله لبنان درباره آخرین تحولات و اوضاع در غزه گفت و گو و تبادل نظر کرد. همچنین همزمان با مذاکرات هسته‌اي در وين، ظریف در ديدار با دبيرکل سازمان ملل متحد اقدام جدي و فوري دبيرکل و استفاده از همه ظرفيت‌هاي سازمان ملل متحد را در حمايت از مردم فلسطين و جلوگيري از کشتار مردم غزه خواستار شد. همچنین ظریف در گفتگوي تلفني با کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در باره آخرين تحولات باريکه غزه بحث و تبادل نظر کرد.

ظریف در اين تماس‌ها ضمن تشريح مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران درخصوص قضيه فلسطين و راه‌هاي کمک به مردم بي‌دفاع غزه، بر ضرورت تحرک فوري براي توقف تجاوزات رژيم صهيونيستي و نگراني‌هاي جدي درمورد شرايط انساني و خطر وقوع فاجعه انساني به‌خصوص پس از حملات زميني ارتش صهيونيستي تأکيد شده است.

همچنين سفير و سرپرست نمايندگي کشورمان در نيويورک در جايگاه نماينده رئيس غيرمتعهدها با دبيرکل سازمان ملل متحد ديدار کرد و ديدگاه‌هاي اين جنبش را براي تحرک فوري در جلوگيري از ادامه کشتار مردم غزه تبيين کرد.

در همین راستا سفير و نماينده کشورمان نزد سازمان همکاري اسلامي با استفاده از ظرفيت رياست کشورمان بر جنبش غيرمتعهدها در نشست کميته وزراي خارجه اين سازمان حضور يافت که اين نشست به تصويب و صدور بيانيه وزراي خارجه سازمان همکاري اسلامي (در 19 تير در جده) منجر شد و بر اساس اين بيانيه، زمينه مشترکي براي همکاري‌هاي عملي ميان سازمان همکاري اسلامي و جنبش غيرمتعهدها براي توقف جنايات صهيونيست‌ها شکل گرفت.

برگزاری نشست یک روزه فلسطین جنبش عدم تعهد

در ادامه تلاش های دیپلماتیک دولت جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از جنگ غزه ، وزارت امور خارجه متعاقب دستور و مسئوليت محول ازجانب رئيس جمهور ، مبنی بر بکار گیری ظرفیت جنبش عدم تعهد برای مقابله با رژیم صهیونیستی، نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد به منظور بررسی وضعیت بحرانی‌ای که مردم فلسطین به ویژه در غزه با آن مواجه هستند به ویژه تجاوز نظامی اسرائیل در ماه‌های ژوئیه و اوت 2014 میلادی علیه جمعیت غیرنظامی فلسطین در باریکه غزه که منجر به قتل بیش از 1857 فلسطینی شامل صدها کودک و زن و جراحت بیش از 8500 فلسطینی و انهدام هزاران خانه، املاک تجاری، زیرساخت های حیاتی شهری، مساجد، مدارس، بیمارستان ها، مؤسسات دولتی، مزارع فلسطینی ها و چندین ساختمان متعلق به سازمان ملل متحد شد در تاریخ 4 اوت 2014 (مطابق با 13 مرداد 1393) در تهران برگزار شد.



50 کشور عضو جنبش عدم تعهد در بیانیه پایانی اجلاس خود در تهران بر حمایت کامل از ملت و رهبری فلسطین در مقابل تجاوزات اسرائیل تاکید کردند. در بحشی از این بیانیه وزرا بر ضرورت اقدام فوری، جدی و معتبر شورای امنیت برای پایان دادن به بی‌کیفری و مجازات گریزی اسرائیل و اقدام دسته جمعی برای وادار نمودن اسرائیل به پذیرش مسؤولیتش در قبال نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی تأکید و حمایت خویش از ابتکار الجزایر برای برگزاری نشست فوری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص تهاجم نظامی اسرائیل علیه مردم فلسطین و بسیج جامعه بین المللی را اعلام کردند.

همچنین وزرا از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواستند به مسؤولیت های خود طبق مفاد منشور ملل متحد عمل کند و نسبت به برآوردن انتظارات جامعه بین‌المللی درباره وضعیت فلسطین اشغالی که به صورتی آشکار منجر به تهدید صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی گردیده است اقدام نماید. آنها از شورای امنیت خواستند برای وادار کردن رژیم اشغال‌گر اسرائیل جهت پایان دادن به تجاوز نظامی علیه مرم فلسطین و عمل به تعهداتش طبق حقوق بشردوستانه به ویژه چهارمین کنوانسیون ژنو و سایر قطعنامه‌های مربوط سازمان ملل متحد اقدامات لازم را به عمل آورد.

بنابراین گزارش به دنبال دیپلماسی فعال دولت تدبیر و امید، آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای هیات دولت در بخشی از سخنان خود با اشاره به حوادث تاسف بار غزه و کشتار بیرحمانه ی مردم بویژه زنان و کودکان فلسطینی، موضع گیری رییس جمهوری و اقدام های دولت را بسیار مناسب و بجا دانستند و تاکید کردند: مسایل غزه واقعا مصیبت بار است و رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از غفلت دنیای اسلام، این فجایع را مرتکب می شود.

امروز جمهوری اسلامی ایران با همه توان و امکانات در پی ایجاد ثبات و امنیت و جلوگیری از کشتار و خونریزی و بازگشت صلح عادلانه به منطقه است و دربرابر کسانی که خواب تضعیف اسلام و مسلمین را دیده اند ایستادگی خواهد کرد تا این آرزوی آنان در گور دفن شود. (حسن روحانی- نشست کمیته فلسطین کشورهای عدم تعهد- مهرماه 1393 )

۱۳۹۳/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...