نسخه چاپی

نامگذاری تونلی در پایتخت به نام غزه

در جلسه امروز شورای شهر تهران اعضا برای اعزام به غزه اعلام آمادگی كرده و یك هفته از حقوق خود را برای كمك به مردم غزه اختصاص دادند.

به گزارش نما به نقل از مهر ، در اولین جلسه علنی شورای شهر تهران پس از تعطیلات تابستانی، احمد مسجدجامعی رئیس شورا با اشاره به فعالیتهای ماه مبارک رمضان ضمن تقدیر از شهرداری تهران، گفت: در این ماه وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و سایر دست اندرکاران اجرای نمایشگاه قرآن، با تلاش مشترک خود رمضان امسال را به نحوی قاعده مند در پشتیبانی از یکدیگر با فضای قرآنی عطرآگین ساختند.

وی ادامه داد: این نخستین تجربه مدیریت مشترک این فعالیت ها در کنار یکدیگر بود. شهرداری تهران هر سال فعالیت هایی را به مناسبت ماه رمضان انجام می داد، وزارت ارشاد، اوقاف، خبرگزاری قرآنی، سازمان تبلیغات و... نیز برنامه ها و فعالیتهای مختلفی را متناسب با این ماه داشتند، اما آنچه در این دوره اتفاق افتاد، از همزمانی ایام فاطمیه و نوروز آغاز شد؛ به نحوی که کارها از یکدیگر پشتیبانی می کرد.

مسجدجامعی افزود: در برنامه ماه مبارک رمضان نیز به همین شکل بود و ساختار برنامه را به نحوی طراحی کردیم که وزارت ارشاد در فضای ملی فضا را ساماندهی کرده و در فضای محلات نیز شهرداری در ۳۷۴ محله برنامه ها را ساماندهی کرده و الگوی نمایشگاه قرآن را احیا کرد. علاوه بر این فضای شبانه تهران احیا شد و الگوی مناسبی برای استفاده از اوقات فراغت مهیا شد و خوشبختانه ادامه پیدا کرد.

رئیس شورای شهر تصریح کرد: در این دوره از فعالیتها، دستگاهها از همدیگر مچ گیری نمی کردند. سازمان اوقاف مسائل مربوط به اماکن مذهبی را به خوبی اداره کرد، وزارت ارشاد نقش ملی و شهرداری نقش محلی خود را ایفا کرد. سازمان تبلیغات نیز رابط بین روحانیون و این بخش ها شد، مجموعه این کارها به یک رمضان پرطراوت و ماندگار در ذهن و سابقه ایران منجر شد.

وی اضافه کرد: این همکاری خوب بین دولت، صدا و سیما، خبرگزاری قرآنی، اوقاف، ارشاد، سازمان تبلیغات و شهرداری را پیش از این نداشتیم و حرکت نویی بود. خواهشمندم ستاد فعالیت های قرآنی تعطیل نشود و از امسال برنامه ریزی کرده و در قالب لایحه ای پیش بینی این موضوع برای سال آینده را داشته باشیم.

مسجدجامعی خاطرنشان ساخت: در این ماه ۳۷۴ سرای محله برای حمایت از مردم مظلوم فلسطینی فعال شد و با همکاری شورایاری ها برنامه ای ریخته اند تا کمک های مردمی در حمایت از مردم غزه را جمع آوری کنند. در همین راستا روند این برنامه با عنوان «قرآن؛ پناه فلسطین» باید تداوم یابد.

جنایات غزه و کشتار کودکان و مردم بی‌دفاع آن، جلسه علنی شورای شهر تهران را تحت تاثیر قرار داد، به گونه‌ای که اعضا با چفیه در جایگاه خود حضور یافتند. اعضا همچنین طی نامه‌ای آمادگی خود را برای اعزام به غزه اعلام نمودند.

مسجدجامعی در سخنانی با اشاره به امضا شدن پرچم فلسطین توسط اعضای شورا در آخرین جلسه شورا پیش از تعطیلات تابستانی، گفت: این پرچم را در دیداری به سفیر فلسطین هدیه کردم و مذاکراتی برای همکاری با شهرهای در معرض آسیب با سفیر فلسطین داشتم.

وی با بیان اینکه سفیر فلسطین تصویری از این کشور و یک نمونه چفیه به شورا هدیه داد، افزود: چفیه‌هایی که امروز بر گردن اعضای شورای شهر است، نشانه همدلی و همکاری شورای شهر با مردم غزه و فلسطین و احترامی است به هدیه‌ای که سفیر فلسطین به ما داده است.

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورای شهر نیز اعلام کرد: کنسرتی برگزار خواهد کرد و عواید آن را به مردم غزه اختصاص خواهد داد. همچنین قرار بر این شد که تونلی در تهران به نام غزه نامگذاری شود .

در این جلسه رحمت‌الله حافظی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) اظهارداشت: حضرت امام (ره) فرموده بودند من از عموم مسلمانان جهان و دولتهای اسلامی می‌خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب (اسرائیل) و پشتیبانان آن به هم بپیوندند.

وی تصریح کرد: این جمله که «هر ملتی تاریخ خود را فراموش کند، لاجرم یک بار دیگر باید آن را تکرار کند» شرح‌حال ملتهای خاورمیانه و بخصوص مسلمانان است. مضمون این جمله بارها و بارها در کتاب مقدس آسمانی ما، قرآن مجید، برای آگاهی و هشدار مسلمین تکرار شده است اما شعور و درایت و بینش در میان جهل و تعصب بازی‌های قدرت‌های بزرگ گنگ هستند و بسی غریب واقع شده‌اند.

حافظی تصریح کرد: البته این فراموش کاری نه فقط ویژگی انسان معاصر ساکن خاورمیانه بلکه ویژگی انسان جهان امروز در نقاط مختلف دنیاست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: انسانی که موضوع و سوژه استعمار و استثمار همه جانبه مناسبات ثروت و قدرت و و مقتضیات امپریالیسم در دنیای امروز است؛ در دنیای امروز شاهد صحنه‌های زشت و درد آوری فراوانی از این دست هستیم که در گوشه‌ای از کره خاکی انسان‌هایی، زنان ، کودکان و مردمانی از خون، زیر غرش ناشی از گلوله‌های توپ، بمب و موشک تکه پاره می‌شوند و در گوشه‌ای دیگر از دنیا مردم در بازی‌های کامپیوتری با این موجودات به عنوان دشمن بازی می‌کنند؛ دشمنی که او را نمی‌شناسند و هویت واقعی او را لمس نکرده‌اند، دشمن خطرناکی که بواسطه تصویری که رسانه‌ها ارائه می‌دهند، بازسازی شده‌اند.

وی اضافه کرد: صنعت فرهنگ و امپراطوری رسانه‌ها قادر است هرگونه واقعیتی را قلع کند، وارانه جلوه دهد و به خورد جهانیان بدهد.

حافظی ادامه داد: آری، خاورمیانه سرشار از ثروت‌های طبیعی و خدادادی، خاورمیانه سرشار از منابع انرژی، نفت و گاز و خاورمیانه مهد تمدن‌ها و ادیان بزرگ الهی یکی از این عرصه‌هاست؛ عرصه‌ای که بارها و بارها تاریخ در آن تکرار شده است، هنوز در حال تکرار شدن هستند و با این روند جاری نیز همچنان تکرار خواهد شد و در این بین حافظه‌ها که کوتاه مدت شده است و مردم چه فراموشکار!

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بیان داشت: فجایع غزه دل هر انسان آزاده‌ای را فارغ از هر رنگ، قوم، مذهب و مسلکی آزرده می‌سازد، کودکان و زنان و مردمانی که مظلومانه و در سکوت سنگین حاکمان زر و زور و اعمال منطقه‌ایشان، وحشیانه پرپر می‌شوند.

حافظی گفت: کافی است نیم‌نگاهی به تحولات چند دهه اخیر و بخصوص سال‌های اخیر بیندازیم، فجایعی که توسط تروریست‌های ظاهراً تندرو و بنیادگرا در عراق و سوریه رخ می‌دهد، جنایاتی که بواسطه فرزند زشت و ناخلف سرویس‌های اطلاعاتی رژیم آل‌سعود و اربابان فرامرزی‌اش تحت عنوان حکومت اسلامی عراق و شام «داعش» رخ می‌دهد، تفرقه‌ای که بین شیعه و سنی راه می‌اندازد؛ بازی کثیفی که قدرت‌ها و دولت‌های منطقه خواه آگاهانه و خواه ناآگاهانه درگیر آن می‌شوند.

وی گفت: آیا وقت آن نرسیده کشورهایی مثل ترکیه، قطر، امارات و عربستان به خود بیایند و متوجه بازی خردنشان بشوند؟! آیا همه این ماجراها، بخش‌ها و پازل‌هایی از یک سناریوی بزرگ نیست؟! سناریویی که زمانی از آن تحت عنوان خاورمیانه بزرگ یاد می‌کردند و هدف آن ظاهراً صلح و ثبات و امنیت در منطقه بود و در عمل کشتار و جنایات و ویرانی و خرابی و ناامنی و تفرقه و اختلاف نصیب مردم منطقه شد! داستان چیست؟

حافظی اضافه کرد: چرا اغلب دولتمردان کشورهای به ظاهر مسلمان، علما و پیشوایان مذهبی به ظاهر دین‌دار، حتی روشنفکران همه و همه درگیر این بازی شده‌اند و هرکدام آتش‌بیار این معرکه شده‌اند و تا کی غفلت؟! به راستی از ناامنی منطقه چه کسانی سود می‌برند؟ چه کسانی منابع انرژی را به بهانه سازندگی غارت می‌کنند؟

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این فجایع تا به کجا باید ادامه پیدا کند تا ملتها و دولتهای منطقه به خود بیایند و از خواب سنگین بیدار شوند؟!

حافظی گفت: مثل روز روشن است که در گوشه‌ای، داعش را اَلَم می‌کنند که مثلاً توحش انسان مسلمان را در معرض دید جهانیان بگذارند، داعشی که معلوم است بواسطه چه قدرت‌هایی مسلح شده است، داعش و امثال داعشی که بسترهای جهل، خواب و تفرقه مسیر خود را بیابند و همزمانی شگفت‌انگیز این موضوع با کشتار مردم مسلمانی که اغلب آنان زنان و کودکان هستند در نقطه‌ای به نام غزه و این چنین بیان می‌کنند که این مسلمان، تروریست ،خطرناک بمب گذار را باید کشت! و چیزی که این وسط گم است حقیقت و عدالت.

وی ادامه داد: فریادهای مظلومانه مادر مظلوم و کودکی آواره، آیا اینها سناریوهای از پیش طراحی شده نیستند؟ واقعاً این ماجراها به نفع کیست؟! آیا وقت آن نرسیده که همگی درس بگیریم و دولت‌ها و ملتهای منطقه به یکدیگر نزدیکتر شوند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه نطق خود اضافه کرد: خوشبختانه در این دنیای جهل، تعصب، جنگ و فساد اربابان ثروت و قدرت هستند، وجدان‌های بیدار و نیمه بیداری که هر از چندگاه گام‌های موثری در این راستا بر می‌دارند. در این شرایط دردآور و ملال‌آور دنیای امروز لازم است که افکار عمومی زل زده شوند، لازم است مقاومت‌های منفی، حساسیت‌ها و مقابله با اربابان ثروت و قدرت در گوشه و کنار دنیا افزایش پیدا کند.

حافظی تصریح کرد: لازم است مردم دنیا نه به واسطه حاکمان و رسانه‌هایشان، همدیگر و فرهنگ همدیگر را بهتر بشناسند. لازم است سازمانهای غیر دولتی در گوشه و کنار دنیا، ابتکار عمل را در دست گیرند، لازم است دولت‌های منطقه به بلوغ برسند و همکاری‌های منطقه‌ای توسعه یابد.

وی گفت: لازم است در مقابل صنعت فرهنگی حاکم در دنیا کار فرهنگی صورت گیرد، خلاء های فرهنگی پر شود و فرهنگ‌های اصیل منطقه، الهی و انسانی بودنشان را به رخ جهانیان بکشد ولی اینها اقدامات بلند است و در کوتاه مدت مردم غزه به غذا و دارو نیاز دارند.

حافظی ادامه داد: در شرایطی که در سایه سکوت حاکمان بی غیرت و خائن برخی کشورهای عربی و سکوت غیر موجه مدعیان حمایت از حقوق بشر و حمایت مالی و تسلیحاتی جانیان کروات بسته و اتوکشیده قرن ۲۱ و با رفتارهای نژاد پرستانه از حمله به آمبولانس‌ها، بیمارستان‌ها و حتی مدارس تحت پوشش سازمان ملل نیز دریغ نمی‌کنند و حاصل این جنایتها غریب به ۱۹۰۰ شهید و ده‌ها هزار زخمی که بیش از ۸۰ درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، آنچه که تسکین دهنده این آلام است انسجام و حمایت مردم عدالت‌خواه و آزاد کشورهای مختلف غربی و شرقی و مطالبه توقف کشتار بی‌رحمانه زنان و کودکان توسط این موج عظیم انسانهاست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان گفت: باید اختلافات و کینه‌ها را کنار گذاشت و از این فرصت‌هایی که در شرایط جانسوز فعلی شکل گرفته‌ان برای نزدیکی اقوام و ملت‌های منطقه استفاده کرد، باید وجدانهای بیدار چه در منطقه و چه در گوشه و کنار دنیا در یک صف مقابل جنایتکار آشکار و پنهان بایستند.

۱۳۹۳/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...