نسخه چاپی

پرده ای جدید از اقدامات خرابكارانه آمریكا

یك سال پس از مشخص شدن اقدامات خرابكارانه یك گروه آمریكایی در كوبا كه در پوشش گروه های ارائه دهنده كمك های انسان دوستانه به هاوانا سفر كرده بودند، تحقیقات جدید نشان می دهد كه ایالات متحده در پوشش كمك برای مبارزه با بیماری ایدز در حال انجام عملیات براندازانه دركشورهای آمریكای لاتین بوده است.

به گزارش نما، مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف نوشت: بر اساس یک برنامه محرمانه دولت آمریکا در حال آموزش جوانان در کشورهای آمریکای لاتین با هدف ایجاد تغییرات سیاسی در این کشورها بوده است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که آمریکا در پوشش ارائه کمک برای مبارزه با بیماری ایدز کارشناسانی را به کشورهای آمریکای لاتین اعزا می کرد و این کارشناسان وظیفه داشتند تا در محل ماموریت خود جوانان را برای ایجاد تغییرات سیاسی تحت آموزش قرار دهند.

این برنامه که از اوایل اکتبر ۲۰۰۹ آغاز شده پروژه ای است که در ظاهر توسط آژانس توسعه بین الملل (USAID) انجام می شود. این آژانس گروه هایی را به ونزوئلا، کاستاریکا، پرو و کوبا اعزام کرده است.

آمریکا امید داشت که از طریق آموزش جوانان کشورهای آمریکای لاتین این کشورها را برای ایجاد تغییرات سیاسی بر اساس خواسته واشنگتن آماده کند. افرادی که به این کشورها اعزام می شدند تحت پوشش افرادی همچون گردشگر و یا ارائه دهندگان کمک های پزشکی به نقاط مختلف کشورهای محل ماموریت سفر کرده و به دنبال افرادی بگردند که بتوان از آنها به عنوان فعال سیاسی استفاده کرد.

برای مثال در یک مورد، گروه اعزامی به کشورهای آمریکای لاتین اقدام به تشکیل کارگروهی برای پیشگیری و مقابله با بیماری ایدز کرده و در این کارگروه اقدام به ارائه درس هایی در خصوص فعالیت های سیاسی به جوانان آمریکای لاتین ارائه می کردند.

بر اساس این گزارش، آنچه موجب لو رفتن ماهیت اصلی این افراد شده پرس و جوهایی بوده که نیروهای امنیتی کوبا از اعضای تیم آمریکایی در مورد هزینه های مالی و تامین کننده این هزینه داشته اند.

این نخستین بار نیست که آمریکا در پوشش ارائه کمک های انسان دوستانه اقدام به انجام فعالیت های خرابکارانه و براندازانه در کشورهای مختلف می کند. این پروژه محرمانه در حالی افشا شده که تنش های بوجود آمده میان واشنگتن و کشورهای آمریکای لاتین به واسطه جاسوسی ایالات متحده از رهبران این کشورها هنوز حل نشده است.

۱۳۹۳/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...