نسخه چاپی

بانك جهانی به كمك دریاچه ارومیه آمد

در پی خشك شدن بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه و حساسیت‏های بین‏ المللی در خصوص از بین رفتن این زیست بوم ارزشمند نماینده بانك جهانی نیز با سفر به آذربایجان غربی آمادگی خود را برای نجات دریاچه ارومیه اعلام كرد.

به گزارش نما به نقل از پورت پرس نماینده بانک جهانی در سفر خود به آذربایجان غربی در دیدار با مسؤولان استانی ضمن بررسی راه‏های همکاری این بانک جهانی خبر از کمک مالی برای اجرایی شدن طرح‏های احیای دریاچه ارومیه خبر داد.

نماینده بانک جهانی و عضو هیأت مدیره و مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان روز گذشته در جریان دیدار با معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: بانک جهانی با اطلاع از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بررسی ابعاد این موضوع را در اولویت کاری خود قرار داده است.

عمر بوگارا افزود: تلاش‏های دولت جمهوری اسلامی‏ایران برای مهار بحران دریاچه ارومیه قابل توجه است و نشان می‏دهد عزم جدی در این خصوص در دولت وجود دارد که این امر، دارای نقش مهمی‏در احیای دریاچه ارومیه است.

وی ادامه داد: با تکمیل اطلاعات مربوط به پروژه‏های مورد نظر برای احیای آن، نحوه ارائه کمک‏های مالی و فنی را در دستور کار خود قرار می‏دهیم.

نماینده بانک جهانی و عضو هیأت مدیره و مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای این سازمان اظهار امیدواری کرد که این دریاچه از بحران خارج شده و وضعیت آن بهبود یابد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی و نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه نیز در این دیدار گفت: بحران این دریاچه، بحرانی منطقه‏ای است و کشورهای همجوار نیز از آسیب‏های زیست محیطی آن در امان و دور نیستند.

هادی بهادری افزود: دریاچه ارومیه در حال حاضر در شرایط بسیار بحرانی قرار دارد و با تشدید آن بخش وسیعی از جغرافیای منطقه و کشورهای همجوار در معرض تهدید جدی زیست محیطی قرار می‏گیرند.

وی با قدردانی از توجه نهادهای بین‏المللی به این بحران زیست محیطی، اضافه کرد: بسیاری از مجموعه‏های بین‏المللی در این خصوص اعلام آمادگی کرده‏اند که این امر مایه خرسندی است.

وی اظهارداشت: توجه ویژه بانک جهانی نیز می‏تواند بسیار در این خصوص مثمرثمر باشد و امیدواریم همکاری لازم در راستای احیای دریاچه ارومیه از سوی این سازمان نیز صورت گیرد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: با تلاش دولت تدبیر و امید و همراهی متخصصان داخلی و خارجی، 24 راهکار اساسی برای حل این بحران اندیشیده شده و عملیات اجرایی آن نیز با دستور رییس جمهوری اسلامی‏ایران در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‏ای آذربایجان غربی نیز در این دیدار، با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: این پهنه آبی در حال حاضر کمتر از دو میلیارد مترمکعب آب دارد.

کیومرث دانشجو اضافه کرد: شرایط بحرانی دریاچه ارومیه زندگی جمعیتی بیش از شش میلیون نفر از ساکنان روستاها و شهرهای اطراف دریاچه را تهدید می‏کند.

دانشجو گفت: از مجموع منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه 92 درصد در بخش کشاورزی، شش درصد در بخش شرب و دو درصد نیز در حوزه صنایع مصرف می‏شود که با توجه به سهم بسیار بزرگ بخش کشاورزی در مصرف آب موجود اجرای راهکارهای مرتبط با بهینه‏سازی مصرف و کاهش حداقل 50 درصدی آن از اولویت‏های اجرایی دولت جمهوری اسلامی‏ایران است و در قالب طرح‏های کوتاه و درازمدت برنامه ریزی‏های لازم انجام گرفته است.

دریاچه ارومیه در حال حاضر کمتر از دو میلیارد مترمکعب آب دارد در حالی که این دریاچه در وضعیت پرآبی حدود 32 میلیارد مترمکعب آب داشته و در وضعیت اکولوژیک حدود 14 میلیارد متر مکعب آب باید داشته باشد.

دریاچه ارومیه، دومین دریاچه شور جهان به شمار می‏رود و از زمان تشدید بحران این دریاچه، نمایندگان سازمان ملل و سازمان‏های بین المللی برای بررسی وضعیت آن به آذربایجان غربی سفر کرده اند.

۱۳۹۳/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...