نسخه چاپی

آتش سوزی زندان شهركرد، عمدی بود

آتش‌ افروزی دو اعدامی فاجعه‌ای هولناك را در زندان شهركرد كلید زد و 11 هم‌ بندی آنان به كام مرگ فرو رفتند.

به گزارش نما به نقل از ایران، عاملان این آتش‌سوزی زنده مانده‌اند و در برابر اتهام قتل 11 زندانی قرار دارند.



از سوی دیگر رئیس قوه قضائیه با صدور حکمی ناصر سراج را مأمور تحقیق و بررسی و رسیدگی به حادثه آتش سوزی زندان شهر کرد کرد. ساعت 16 عصر دوشنبه هفته جاری آتش‌سوزی از بند دو زندان شهرکرد کلید خورد که پایان تلخی داشت و 11 نفر از زندانیان تسلیم سرنوشت مرگبار شده‌اند.


به گفته نیروهای آتش‌نشانی که در مصاحبه اختصاصی با شوک بیان شد ساعت 16 و 40 دقیقه دوشنبه آتش‌سوزی زندان به نیروهای آتش‌نشانی شهرکرد اطلاع داده شد و با توجه به این‌که زندان در خارج از شهر واقع شده و فاصله آن با نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها حدود 6 یا 7 کیلومتر است، 20 مأمور آتش‌نشان همراه 9 خودرو به محل اعزام شدند و حدود چهار دقیقه پس از اعلام زندان، در آنجا حضور پیدا کردند و بلافاصله هفت نفر از آتش‌نشانان وارد محوطه زندان شده و اقدام به خاموش کردن آتش و خارج کردن زندانیان گرفتار در آتش و فضای دودآلود کردند.به گفته آتش‌نشانی با گذشت بیش از 20 ساعت از آتش‌سوزی هنوز این هفت آتش‌نشان در محوطه زندان حضور داشته و به ایمن‌سازی محیط پرداختند.


«سیدعبدالله موسوی» رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری نیز اعلام کرد ساعت 16 دوشنبه در زندان شهرکرد آتش‌سوزی به وقوع پیوست که باعث خفگی و مرگ 11 زندانی شد. وی با بیان این‌که وقوع آتش‌سوزی در این زندان سابقه نداشته، گفت: تحقیقات درباره علت آتش‌سوزی ادامه دارد و به محض روشن شدن موضوع اطلاع‌رسانی بیشتر خواهد شد.


مدیرکل پزشکی قانونی استان چهارمحال و بختیاری نیز با تأیید مرگ 11 زندانی گفت: اجساد زندانیان برای تعیین هویت و صدور جواز دفن به پزشکی قانونی ارجاع شده است و خانواده آن‌ها می‌توانند برای تحویل اجساد به مرکز پزشکی قانونی استان مراجعه کنند.


آتش‌افروزی دو زندانی اعدامی
«سید سعید زمانیان» نماینده شهرکرد در مجلس نیز به شوک گفت: در بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته مشخص شد دو زندانی که به جرم قتل عمد در زندان به سر می‌بردند و احکام اعدام آن‌ها نیز تأیید شده بود به دنبال ایجاد حاشیه و دردسر بودند تا بتوانند از فضای نامناسبی که ایجاد می‌‌کنند به نفع خود استفاده کنند.



وی افزود: ابتدا مأموران با آن‌ها برخورد کرده و با آرام کردن فضا از بند خارج می‌شوند تا تصمیم مناسبی برای این دو زندانی بگیرند که این دو قاتل از فرصت استفاده کرده و با آتش‌ زدن پتوها و با استفاده از شلوغی بند توانسته‌اند آنجا را ترک کنند که به نظر می رسد در مدیریت این صحنه زندانبانان بهتر می توانستند عمل کنند و در همان نخستین بار 2 زندانی را از بند خارج و تحت کنترل قرار دهند که ابعاد این قصور نسبت به شرایط تحت پیگیری است.


وی در ادامه گفت: متأسفانه 11 زندانی که در این حادثه هیچ نقشی نداشتند دچار خفگی شده و 30 تا 40 زندانی نیز دچار آسیب تنفسی ناشی از دودزدگی شده‌اند. رئیس سازمان زندان‌ها نیز گفت: آتش‌سوزی زندان شهرکرد عمدی بود و عاملان آن که زنده هستند دستگیر شده‌اند. علی‌اصغر جهانگیر افزود: دوربین‌ها لحظه وقوع آتش‌سوزی در زندان شهر کرد را ثبت کرده‌اند که بر اساس آن یک نفر به طور عمدی اقدام به ایجاد آتش در زندان کرده است.


رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در پاسخ به این سؤال که آیا زندانیان زندان شهرکرد شورش کرده‌اند یا خیر؟ گفت: این امر در دست بررسی است. بنابر این گزارش، تیم‌های بازرسی ویژه‌ای در زندان حضور یافته‌ و تحقیقات پیرامونی را انجام داده‌اند و همزمان زندانیان مصدوم در بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد تحت معاینات پزشکی قرار دارند.

۱۳۹۳/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...