نسخه چاپی

آخرين برآورد اطلاعاتي آمريكا منتشر شد

توان سایبری ایران چقدر است؟

عکس خبري -توان سايبري ايران چقدر است؟

در این میان اما توان سایبری ایران هم كم نبود. صدها جوان ایرانی روزانه حتی برای تفریح و سرگرمی با هزینه های شخصی آموزش های پیشرفته حتی در حوزه هك می بینند و هر كدام از آنها را می توان به صورت بالقوه مانند موشك اسكادی دانست كه می تواند تخریب بزرگی را برای هر هدفی بوجود آورد.

شفاف نوشت:

از همان روز كه تاسيسات هسته اي بوشهر هدف ويروس استاكس نت قرار گرفت، مشخص شد كه در جنگ ما و غربي ها ديگر خون ريزي و كشتار گسترده جايي ندارد. ديگر ضرب المثل مشهور «شمشيرها از رو بسته شده»، معناي خود را از دست داده و در پس خنده هاي ديپلمات ها اتفاقاتي روي مي دهد كه ضرر و زيان آن بسي سهمگين تر از جنگ هاي «عهد قديم» است.

تب و تاب ويروس استاكس نت كه خوابيد آرام آرام اين باور در برخي محافل به وجود آمد كه ايران بسيار بيش از حد و اندازه هاي يك ويروس مي تواند در معرض خطر حملات سايبري باشد. حملاتي با دايره وسعت نيروگاههاي برق و هسته اي گرفته تا منابع گاز، بانك ها و... .

اگرچه هيچ گاه رسما اعلام نشد كدام دولت در پس ويروس استاكس نت بوده است اما با آدرس هايي كه منابع غربي جسته و گريخته منتشر كردند، تقريبا رد پاي اسرائيل و آمريكا در اين ميان مشهود شد.

در اين ميان اما توان سايبري ايران هم كم نبود. صدها جوان ايراني روزانه حتي براي تفريح و سرگرمي با هزينه هاي شخصي آموزش هاي پيشرفته حتي در حوزه هك مي بينند و هر كدام از آنها را مي توان به صورت بالقوه مانند موشك اسكادي دانست كه مي تواند تخريب بزرگي را براي هر هدفي بوجود آورد.


گزارش هاي متعددي در يكسال گذشته از توان سايبري ايران منتشر شده است. جالب ترين اظهار نظر در اين باره از سوي رئيس شركت بزرگ «گوگل» بود كه چندي پيش اعلام كرد ايرانيان در عرصه سايبر داراي توانايي هاي خارق العاده اي هستند.

يك ماه پيش هم «ایلان برمن» معاون رئیس مرکز تحقیقات شورای سیاست خارجی آمریکا گفت: «در سه سال اخیر ايران سرمایه گذاری کلانی برای تقویت توانایی های تهاجمی و همچنین دفاعی خود در شبکه اینترنتی و دنیای مجازی آن انجام داده است. آنها بیش از پیش از جنگ سایبری به عنوان راهکاری بالقوه برای حمله به آمریکا یاد می کنند.»

روايت سرويس هاي اطلاعاتي از توان سايبري ايران اگرچه همواره همراه با تلاش براي كوچك كردن توانايي حريف بوده، اما همان هم نشان از نبردي سخت ميان ايران با غرب دارد.

یووال دیسکین، فردی که در سال‌های اخیر ریاست شاباک، تشکیلات امنیت داخلی اسرائیل (سازمان موسوم به شین بت ) بود و جايگاه خود را پانزدهم مي به يورام كهن ايراني تبار داد، در آخرين سخنراني خود به حملات سايبري به تاسيسات كليدي در سرزمين هاي اشغالي اعتراف كرد. اين اولين باري بود كه يك مقام رسمي صهيونيست از هدف قرار گرفتن تاسيسات اين رژيم آن هم با حملات سايبري سخن گفت.

اين در حالي است كه ژنرال عاموس یادلین، هنگامی که ریاست سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را بر عهده داشت، گفته بود که رژيم اسرائيل به یک "ابرقدرت‌" در نبرد سایبری تبدیل شده است. حال يكي ديگر از مقامات اين رژيم از حملات گسترده به تاسيسات كليدي سخن مي گويد. اگرچه هيچ گاه نام كشور حمله كننده به تاسيسات كليدي اسرائيل معلوم نشد اما اكثر رسانه هاي صهيونيست در همان برهه اينگونه تحليل كردند كه ايران به دنبال انتقام استاكس نت است و بيشترين انگيزه را در اين زمينه دارد.

آخرين تحليلي كه درباره توان سايبري ايران در رسانه هاي غربي منتشر شد، گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی «ورلد نت دیلی» بود كه به نقل از كارشناسان امنيتي نوشت ایران قابلیت‌های جنگ سایبری خود را افزایش داده و اکنون می‌تواند در برابر هر گونه حمله سایبری به تأسیسات هسته‌ای این کشور سیستم‌های زیرساختی آمریکا را مورد هدف قرار دهد.

این پایگاه خبری نوشته است غیر از ایران کشورهای چین و روسیه نیز توانایی حمله به سیستم‌های کنترل صنعتی آمریکا ـ که هم از پیچیدگی خاصی برخوردارند و هم امنیت خاصی در برابر حملات سایبری دارند ـ را دارند.

بر اساس اين گزارش، یک شرکت آزاد اطلاعاتی، موسوم به «لیگنت» (شرکتی متشکل از افسران سابق سازمان سیا و مقامات امنیتی آمریکا برای انجام تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های اطلاعاتی) اعلام كرد توان سایبری ایران بعد از حمله سایبری آمریکا با ویروس استاکس‌نت به زیرساخت‌های تأسیسات هسته‌ای این کشور از سطح دفاعی به سطح هجومی افزایش یافته است.

اين گزارش در ادامه نوشت: بعضی‌ها معتقدند ایران ممکن است با مهندسی معکوس ویروس استاکس‌نت موفق به تولید سلاح‌های سایبری خاص خود شده باشد. این پایگاه خبری به نقل از یک منبع امنیتی افزود ایران در حال حاضر جدی‌ترین خطری است که سیستم شبکه قدرت آمریکا را تهدید می‌کند.

گزارش برآورد جديد اطلاعاتي آمريكا از توان سايبري ايران دو وجه دارد. يكي همان اعتراف به توان سايبري تهران در مقابله با حملات و ديگري اهميت اين جنگ براي طرف ديگر است. جنگي كه در آن خوني از بيني كسي نمي چكد اما دهها برابر جنگ هاي متعارف كشته دارد.

۱۳۹۱/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...