نسخه چاپی

دمكراسی پشت‌پرده ؛ تكرار مدل یمن در مصر

عکس خبري -دمکراسي پشت‌پرده ؛ تکرار مدل يمن در مصر

منابع خبری از قصد "عمر سلیمان"، رئیس سابق سرویس اطلاعات و امنیت مصر مبارك دیكتاتور این كشور برای كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مصر خبر دادند.


به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، یک منبع نزدیک به عمر سلیمان اعلام کرد که معاون سابق رئیس جمهور مصر طرف 4 روز آینده تصمیم قطعی خود جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام خواهد کرد.

این منبع در ادامه افزود: در صورت موافقت قطعی سلیمان با کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مصر وی با حضور در کنفرانسی مطبوعاتی این موضوع را اعلام خواهد کرد.

وی گفت: عمر سلیمان تمایل بسیاری به شرکت در انتخابات دارد، اما وی از واکنش تند مردم بسیار بیمناک است.

سلیمان از سال 1995 در حلقه بسیار دوستان بسیار نزدیک رئیس جمهور مصر قرار گرفت و از آن زمان در بسیاری از سیاست‌های دولت مصر نقش اساسی ایفا کرده است. او از مخالفان اخوان المسلمون، بزرگ‌ترین گروه مخالف در مصر به شمار می‌رود.

در مصر از وی به عنوان "مرد آهنین" یاد می‌کنند که یکی از مهمترین دلایل آن بی‌رحمی و سنگدلی آن در زمان تصدی پست ریاست سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی مصر بود.

هنگامی که "نایف عبد العزیز"، شاهزاده سعودی به ولی‌عهدی عربستان سعودی انتخاب شد، رسانه‌ها ، خبری مبنی بر اینکه نایف او را به عنوان مشاور خود انتخاب کرده است، منتشر کردند.


اخیرا تحرکاتی برای روی کار آوردن افراد نزدیک به رژیم سابق برای انتخابات آینده ریاست جمهوری مصر صورت گرفته است که نمونه‌ای کاملا شبیه به مدل یمن است یعنی حفظ حاکمیت رژیم حاکم با یک سری تغییرات جزئی در ساختار حکومت.


همچنین برخی از منابع خبری مصری اخیر اعلام کردند که برخی از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی این کشور به همراه شورای عالی نظامی مصر درباره کاندیداتوری "نبیل العربی"، دبیرکل اتحادیه عرب در انتخابات ریاست جمهوری این کشور به توافقاتی دست یافته‌اند.


حتی این منابع در ادامه اخبار منتشره در این‌باره تاکید کردند که هم اکنون جماعت اخوان المسلمون در این‌باره به دو گروه موافق و مخالف تقسیم شده و شکاف‌ها و اختلافاتی در این جنبش به وجود آمده است.


کارشناسان سیاسی نسبت به تکرار مدل یمن در مصر هشدار داده و تاکید کرده‌اند جریانهایی در تلاش هستند تا با مصادره انقلاب و دور زدن انقلابیون اهداف خود را در این کشور پیاده کنند و افراد مورد نظر خود را که هیچ همخوانی با دموکراسی و رای مردم بر مردم ندارد در این کشور پیاده کنند.

۱۳۹۰/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...