نسخه چاپی

«شیرهای علف‌خوار» و «غازهای گِل‌خوار»

شرایط نگهداری حیوانات در باغ‌وحش بابلسر بسیار نامناسب است به طوری كه در یك گشت روزانه از این باغ وحش شیرهایی را می‌بینید كه علف می‌خورند و غازهایی كه غالبا گِل‌خوار شده‌اند.

به گزارش نما به نقل از فارس، باغ‌ وحش محلی برای نگهداری حیوانات (اهلی و وحشی) است، در باغ‌ وحش برای هر حیوان قفس یا زیستگاه مصنوعی ایجاد می‌شود و این قفس یا زیستگاه باید براساس استاندارد باشد که با رعایت قوانین مربوط به شرایط نگهداری حیوانات در قفس‌ها یا زیستگاه‌های طبیعی باغ ‌وحش می‌تواند فرصت خوبی را برای انجام بسیاری از مطالعات زیست‌شناختی و آموزشی ایجاد کند.

با اینکه در سال‌های اخیر دستورالعمل استانداردسازی باغ‌وحش‌ها به مراکز ابلاغ شده است اما بسیاری از این مراکز تا به حال حتی به شرایط استاندارد نیز نزدیک نشده‌اند.

در کشور ما شرایط نگهداری از حیوانات در باغ وحش‌ها به گونه‌ای است که وقتی افراد به این مراکز مراجعه می‌کنند بعد از بازدید به دلیل شرایط بد نگهداری حیوانات افسوس می‌خورند.

جالب ماجرا این است که صاحبان باغ‌وحش‌ها مدعی کمک به حفاظت از حیوانات محیط زیست و در معرض خطر هستند اما متاسفانه آنچه در باغ وحش بابلسر مشاهده می‌شود این است که این باغ‌ وحش مکان مناسبی برای نگهداری این حیوانات نیست و تنها مکانی برای درآمدزایی است اما به چه قیمتی!

*شیرهایی که علف می‌خورند؛ غازهایی که گل

داستان باغ‌ وحش بابلسر داستان بسیار غم‌انگیز و نگران‌کننده‌ای است بد نیست بدانید این باغ وحش چندی پیش به دلیل اینکه در رسانه‌ها از نحوه بد نگهداری خرس عنوان شده بود با تعطیلی موقت روبرو شده بود اما مجددا بازگشایی شد و این بازگشایی در حالی بود که تغییر و تحول زیادی در وضعیت فیزیکی و نحوه نگهداری حیوانات زبان بسته که در وضعیت بدی هم هستند، انجام نشد.

باغ وحش بابلسر اگر چه به عنوان تنها باغ‌ وحش این شهرستان و شهرستان‌های حومه است اما حیوانات و پرندگان زیادی در آن به چشم نمی‌خورند و حیوانات موجود نیز در شرایط خیلی سختی هستند.

در این باغ‌ وحش شترهایی را می‌بینید که به شدت ضعیف و نحیف هستند و شیرهای با بی‌ابهتی که با آنکه جلوی قفس آنها پلاکت حیوانات گوشت‌خوار نوشته شده از شدت گرسنگی به جای گوشت علف می‌خورند.

در یک مکان دیگر غاز و اردکی مشاهده می‌شود که جلوی آنها ظرفی با آب و گل مخلوط شده است و حیوانات گرسنه به جای خوراک که بنا به سرشت طبیعی باید بخورند، با آب، علف و گل شکم خود را سیر می‌کنند.

یکی از شهروندان بابلسری که برای بازدید به این باغ ‌وحش آمده بود وقتی با وضعیت علف خوردن شیر مواجه شد، به خبرنگار فارس گفت: اغلب اوقات این شیرها گرسنه‌اند.

شهروند دیگر بابلسری می‌گوید: شیرهای این باغ‌ وحش در هنگام شب از شدت گرسنگی نعره می‌کشند و آسایش را از مردم اطراف باغ وحش سلب کرده‌اند.

*هشدار مدیرکل محیط زیست مازندران

چندی پیش ناصر مهردادی مدیرکل محیط زیست مازندران در یکی از گزارش‌های خود درباره شرایط وحشتناک نگهداری خرس قهوه‌ای که در حال حاضر به مکان دیگری انتقال داده شده است، بیان داشت: زمانی که علیه مسئولان این باغ‌ وحش شکایت کردیم، دو نکته مد نظرمان قرار داشت، یکی شرایط بسیار نامطلوب نگهداری از خرس قهوه‌ای و دیگری کمبود فضای مجموعه برای نگهداری از گونه‌های مختلفی که در آن گرد آمده است.

*وضعیت نگهداری حیوانات در باغ وحش روبه بهبود است

رئیس محیط زیست بابلسر نیز درباره وضعیت نگهداری حیوانات در باغ وحش بابلسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: باغ ‌وحش بابلسر تنها باغ‌ وحش این شهرستان است که فعالیت آن بالای 20 سال است.

ناصر کیایی با بیان اینکه در این باغ ‌وحش نزدیک به 12 گونه پستاندار و 23 گونه پرنده وجود دارد، افزود: مساحت این باغ ‌وحش حدود یک هکتار است.

رئیس محیط زیست بابلسر و فریدونکنار با اشاره به اینکه این باغ‌ وحش دارای مجوز اولیه است، در پاسخ به خبرنگار فارس در مورد اینکه بعد از جلوگیری موقت از فعالیت باغ‌ وحش بابلسر آیا دستور ادامه فعالیت این باغ‌ وحش اعلام شده است، تصریح کرد: اقدامات بعدی برای فعالیت این باغ‌ وحش انجام شده است و تا زمان دریافت جواب استعلام آن نمی‌توانیم تصمیمی درباره فعالیت یا عدم فعالیت این مرکز داشته باشیم و در حال حاضر این باغ‌ وحش فعالیت خود را انجام می‌دهد.

کیایی در پاسخ به اینکه آیا فضای در نظر گرفته شده برای نگهداری حیوانات مناسب است یا خیر، خاطرنشان کرد: در گذشته وضعیت نگهداری از حیوانات در این باغ‌ وحش به شکل ناهنجاری بوده اما در حال حاضر وضعیت آن رو به بهبود است.

*خوراک روانه حیوانات 500 هزار تومان است؛ما نداریم

در ادامه مالک این باغ‌ وحش نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: هزینه خوراک این حیوانات روزانه به 500 هزار تومان می‌رسد در حالی که درآمد ما کمتر از این مقدار است.

وی افزود: با وجودی که باغ‌ وحش می‌تواند نقش مهمی برای جذب گردشگر داشته باشد اما هیچ حمایتی از سوی مسئولان شهری نمی‌شود.

اما حال نکته اینجاست که این حیوانات زبان بسته چه گناه و چه جرمی را مرتکب شده‌اند که باید در این باغ وحش و بااین شرایط سخت زندگی کنند آیا این موارد یاد شده توسط مسئولین دلیل موجهی برای زندگی در این باغ وحش با سابقه و البته با اعمال‌شاقه است، آیا این مواردی که به عینه در این تصاویر می‌بینیم دلیلی بر بی لیاقتی مالک و همینطور دلیلی برای عدم نگهداری این موجودات که خلق شده خداوند باری تعالی هستند در این شهر و یا باغ وحش نیست؟ بهتر است مسئولان ذی ربط به جای علاج موقتی و تعطیلی لحظه‌ای این مجموعه فکری به حال درمان و علاج همیشگی موجودات نیمه جان آن بکنند.

۱۳۹۳/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...