نسخه چاپی

تشكر لاریجانی از كاندیداتوری حداد عادل

عکس خبري -تشکر لاريجاني از کانديداتوري حداد عادل

لاریجانی با بیان این كه رقابت‌هایی برای ریاست مجلس وجود داشت از حداد عادل و همه‌ی دیگرانی كه با كاندیداتوری برای ریاست مجلس باعث سرزندگی آن شدند سپاسگذاری كرد و گفت: چنین رونده‌هایی نشان می‌دهد كه مجلس ما یك مرام دموكراتیك دارد و همه می‌توانند خود را در آن عرضه كنند.

رييس موقت مجلس نهم، با بيان اينكه استقلال مجلس به معني ستيز با هيچ قوه‌اي نيست،‌ اظهار داشت: مجلس خود را يك نهاد مستقل و برادر با قواي ديگر مي‌داند. اما برادري كه قدرتمند است نه ذليل.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني كه به عنوان رييس موقت مجلس نهم در جايگاه رياست سخن مي‌گفت، اظهار داشت: در ابتدا بايد از دكتر مرندي كه بسيار خوب جلسه را اداره كردند و اعضاي هيات رييسه سني مجلس صيميمانه سپاسگزاري كنم. اگر ما در اجراي سوگندنامه مشكل كُر داشتيم ولي ايشان اين مشكل را نداشت و با صداي رسا و خوب مجلس را اداره كرده و در تلاطم‌هايي كه بود با طمانينه عمل كرد.

وي از حسن نظر و اعتماد منتخبان مجلس نهم نسبت به خود و اعضاي هيات رييسه تشكر كرده و گفت: خدايي را سپاس مي گوييم كه اين قلوب شما را به نحوي منعطف كرد كه بعضي از عيوب ما را نبينند وگرنه شايد راي شما طور ديگري بود.

لاريجاني خاطر نشان كرد: احساس مي‌كنم مسئوليت سنگيني بر دوش بنده و هيات رييسه گذاشته شده است و با توجه به انتظاري كه مردم از مجلس نهم دارند مخصوصا در حل مسائل مهم كشور، ما با بضاعت اندكي در خدمت شما هستيم ولي به شما قول مي‌دهيم كه همه توان را خرج كنيم كه آبروي مجلس و حيثيت كشور به نحوي حفظ شود كه نيات ملت ايران در حفظ حقوق شما در مجلس نهم به خوبي رقم خورد.

رييس موقت مجلس نهم اظهار داشت: تلاش ما اين است كه ساماندهي مجلس به سمتي باشد كه مرضي رضاي الهي و همچنين توجهات امام زمان(عج) و اجراي رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب بوده و به نحوي باشد كه اين آرا و نظرات حضرات به خوبي در كارنامه شما در مجلس نهم منعكس باشد.

لاريجاني ادامه داد: تلاش خواهيم كرد با همكاري شما در ابتدا از استراتژي مدوني براي مجلس نهم برخوردار شويم، خوشبختانه در مجلس نهم افراد صاحب نظر در شئونات مختلف بسيار هستند و اين يك ظرفيت خوب نخبگي در كشور است و پاسداشت اين ظرفيت خوب اين است كه ابتداي كار تلاش كنيم استراتژي مدوني براي مجلس نهم تدوين شود و سپس اولويت‌هاي كميسيون‌ها مشخص گردد تا مجلس نهم داراي يك نقشه راه مشخص در چهار سال باشد. قطعا مركز پژوهش‌ها و ساير بخش‌هاي تحقيقي همراه با كميسيون‌ها مي‌توانند در اين زمينه كمك‌كننده باشند.

وي ابراز اميدواري كرد: در اين زمينه پافشاري داريم كه مجلس نهم از حواشي پرهيز كند و بر روي مسائل اصلي و متن مشكلات ملت تمركز كند در واقع يكي از مسائل مهم براي كشور ما اين است كه نهادهاي حكومتي وظيفه اصلي خود را به درستي بشناسند و همان را محقق كنند.

رييس موقت مجلس نهم با اشاره به جايگاه مجلس اظهار داشت: جايگاه مجلس در قانون اساسي جايگاه رفيع و بي‌بديلي است و به تعبير رهبر معظم انقلاب، مجلس است كه ريل‌گذاري مي‌كند براي ساير قوا و به تعبير ديگري كه وجه ديگري از مجلس را مشخص كردند در ابتداي مجلس هشتم فرمودند مجلس بايد مظهر حكمت نظام باشد.

لاريجاني خاطر نشان كرد:‌بنابراين مجلسي كه در اين مستوي(سطح) قرار دارد بايد هم شان خود را بشناسد و هم در اين تراز، تعاملات خود را تعريف كند و بر اساس نص قانون اساسي موضوع استقلال مجلس را به جديت دنبال مي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: استقلال مجلس به معني ستيز با هيچ قوه‌اي نيست در واقع استقلال مجلس به معناي اين است كه مستقل تصميم بگيرد يعني شرايط كشور را تجزيه و تحليل كرده، با مجموع مقدورات كشور و تمام استعداد خود بتواند تصميم مستقل بگيرد.

رييس موقت مجلس نهم تصريح كرد:‌راهنمايي ما اين است كه مصالح عامه حفظ شود. لذا وظيفه مجلس اين است كه از حقوق ملت صيانت كند و اين وظيفه كوچكي نيست. در طول ادوار مختلف مجالس ايران كه تا به امروز به 33 مجلس ختم شده دوره‌هاي بسيار طلايي و دوره‌هاي سياه در مجالس ايران وجود داشت. به عنوان نمونه از دوره اول مجلس تا ششم يك دوره طلايي را شاهد هستيم، همچنين دوره طلايي ديگري نسبتا زماني است كه از سال 1320 شروع مي‌شود تا كودتاي 28 مرداد و اين دوره در مجالس ما افراد بانفوذ، ‌بافرهنگ و نخبه وجود داشت و دوره طلايي ديگر بعد از پيروزي انقلاب است كه امروز نهمين دوره مجلس را آغاز مي‌كنيم كه هم در آن عنصر آزادي و هم وظيفه‌مندي براي تحقق شعائر ديني و در تمام ادوار پس از انقلاب اين ويژگي را شاهد بوده‌ايم.

لاريجاني يادآور شد: اما دوران تاريك نيز در تاريخ پارلمان ايران وجود داشته است چه در دوره محمدرضا شاه و چه در دوره رضاشاه. در واقع از دوره هفتم تا سيزدهم كه تقريبا رضاشاه حكومت داشت و از دوره هفدهم تا بيست و چهارم كه محمدرضا شاه روي كار بود، در واقع دوره سياهي بود؛ مجلس ساكت و صامت بود.

وي افزود: البته نمي‌شود گفت كه در مجالس قانون خوب نوشته نشده، در همين مجالس بي‌خاصيت و بي‌روح در اين دو دوره سياه قانون خوب هم نوشته شده است اما چرا امروز تجزيه و تحليل ما از اين دوره، دوره تاريك پارلمان ايران است زيرا در اين دوران از حقوق ملت صيانت نشد، يك مجلس فرودست بود و مجلسي بود كه مستبد دستور مي‌داد و آنها آلت فعل بودند.

رييس موقت مجلس نهم تاكيد كرد: بنابراين عزتمندي مجلس در گرو اين است كه ابتدا استقلال خود را حفظ كند و سپس از حقوق ملت صيانت نمايد. همچنين در تقنين توجه داشته باشد به تعبير رهبر معظم انقلاب، همه‌جانبه‌نگري داشته باشد و به روز تقنين صورت گيرد.

لاريجاني با اشاره به توجه به بحث نظارتي مجلس، پيام اخير رهبر معظم انقلاب به آغاز به كار نهمين دوره مجلس را يادآور شد و گفت: از پيام اخير رهبر معظم انقلاب براي مجلس نهم نهايت سپاسگزاري را دارم، كلام نافذ ايشان براي اينكه ما چه طريقي را به درستي طي كنيم بسيار براي مجلس نهم راهگشا خواهد بود، چگونه تقنين صورت بگيرد كه از سر خردمندي باشد و چگونه نظارت كنيم كه هم استقلال مجلس حفظ شود و روحيه برادري با قواي ديگر محقق شود.

وي تصريح كرد: اين نكته را عرض كرده‌‌ام، امروز نيز عرض مي‌كنم. مجلس خود را يك نهاد مستقل و برادر با قواي ديگر مي‌داند اما برادري كه قدرتمند است، نه برادري كه ذليل باشد و در مقام برادري وقتي مي‌توان به برادر ديگر كمك كرد كه از قدرت برخوردار باشد لذا ما اين طريق را دنبال مي‌كنيم و مي‌دانم كه اين امر براي امروز ايران خوب است.

به گزارش ايسنا،‌لاريجاني در ادامه سخنانش با اشاره به مجموعه تحولات داخلي و خارجي گفت: بايد گزينش اولويت‌ها با دقت صورت گيرد، فلش اصلي دشمن در حال حاضر به سمت بنيه‌هاي اقتصادي است، فريادهاي آنها همه در اين موارد است، فشار آنها به سمت ضعيف كردن اقتصاد است، مشاهده كرديد كه در جريان مذاكرات بغداد هم اين مساله ادامه پيدا كرد و وزارت خارجه‌ي آمريكا اعلام كرد كه ضمن مذاكرات بغداد تحريم‌ها را همچنان دنبال مي‌كنيم، با رصد حوادث بين‌المللي به ايالات متحده و بقيه زور‌گوها مي‌گوييم كه تصور نكنند فريب‌كاري آنها مورد توجه ما نيست.

رئيس موقت مجلس نهم ادامه داد: مذاكرات هسته‌يي بايد روراست باشد نه اين كه در راستاي وقت تلف كردن انجام شود، يك حس بي‌اعتمادي در ملت ايران نسبت به اين نوع مذاكرات به وجود آمده است، ما بايد هم بر مساله هسته‌يي و هم بر تحولات منطقه تمركز كنيم، انقلاب‌هاي اخير كشورهاي مسلمان سرمايه‌ي مسلمانان است، برخي نگاه سطحي به اين انقلابات دارند اما رهبري از ابتدا از اين تحولات با نام بيداري اسلامي نام بردند.

لاريجاني با اشاره به تحولات منطقه گفت: آنچه در مصر، تونس و ليبي رخ داده است و در حال پيشرفت است، سرمايه‌ تحول ساز است؛ مجلس از ابتدا در مورد اين تحولات پيشتاز بوده است، ما از اين سرمايه صيانت مي‌كنيم در داخل با توجه به برخي مسائل و رفتارهاي مسئولان بايد نگاه ما به بهبود شرايط كسب و كار باشد.

وي ادامه داد: در حال حاضر رنجش ملت از گراني و بيكاري است كه ريشه اين مسائل بايد شناخته شود، همانطور كه تدبير رهبري در زمينه‌ي نامگذاري امسال به نام توليد ملي و حمايت از سرمايه‌ي داخلي است.

رئيس موقت مجلس نهم، با اشاره به اقدامات مجلس هشتم اظهار كرد:‌ در مجلس گذشته قدم‌هاي نيكويي در اين زمينه برداشته شد، از جمله لايحه حمايت از سرمايه‌ي داخلي و بسته‌ي حمايت از توليد و سرمايه كه در بودجه ديده شد، در مجلس نهم بايد گام‌هاي مبتكرانه تري برداشته شود، بنابراين بهتر است با سرعت از مقدمات مجلس رد شويم و از حواشي‌ها عبور كنيم.

لاريجاني تصريح كرد: من شخصا موافق مجلس زنده و پرشور هستم و اين را هراسي براي كشور نمي‌دانم بلكه اين يك نقطه قوت است كه مسائل مختلف در مجلس مطرح شود، اما بهتر است از بگو مگوهاي حاشيه‌اي صرف نظر شود.

لاريجاني با ياد آوري مراحل تصويب قانون هدفمندي يارانه‌ها گفت: هدفمندي يارانه‌ها از ابتدايي كه به مجلس آمد تا تبديل شدن به قانون يك روند يك سال و چند ماهه را طي كرد، اما در نهايت يك قانون همه جانبه تصويب شد كه دست دولت را هم چندان محدود نمي‌كرد.

رئيس موقت مجلس نهم ادامه داد: ما نبايد در كار اجرايي دخالت كنيم اگر قانون‌گذاري صحيح و نظارت درست انجام دهيم وظيفه‌مان را طبق قانون اساسي به درستي انجام داديم، انتظار اين است كه سريعتر از تشريفات مقدماتي مجلس عبور كنيم .

وي در ادامه با اشاره به نقش كميسيون‌ها در روند كار مجلس گفت: كميسيون‌ها بايد هر چه سريعتر تشكيل شود و تلاش شود كه از مشاوران و همچنين مركز پژوهشها در اين نهادها كمك گرفته شود، مشاوران كميسيون‌ها بايد توسط همكاران پيشنهاد داده شوند تا هيات رئيسه راي بدهد، تلاش مي‌كنيم كه نخبگان حوزه‌ي انتخابيه را در تجمعي داشته باشيم كه وقتي همكاران در زمينه‌اي نظر مي‌دهند به پشتوانه‌ي حضور آنان باشد به اين ترتيب ارتباط بين نخبگان ملي و محلي ايجاد شود.

لاريجاني با بيان اين كه رقابت‌هايي براي رياست مجلس وجود داشت از حداد عادل و همه‌ي ديگراني كه با كانديداتوري براي رياست مجلس باعث سرزندگي آن شدند سپاسگذاري كرد و گفت: چنين رونده‌هايي نشان مي‌دهد كه مجلس ما يك مرام دموكراتيك دارد و همه مي‌توانند خود را در آن عرضه كنند.

رئيس موقت مجلس نهم تصريح كرد: ممكن است چه در زمان انتخابات و چه در حال حاضر براي انتخابات رياست مجلس بحث‌ها و تخريب‌هايي صورت گرفته باشد كه اينها چيز خوبي نيست، رقابت‌ها در جمهوري اسلامي بايد در تراز مشخصي باشد، ضمن اين كه گذشت را خداوند خلق كرده است تا در چنين مواقعي به كار آيد.

لاريجاني از نمايندگان خواست آنچه را كه در گذشته رخ داده است با ذكر يك صلوات ختم كنند و دلها را با همين صلوات به هم نزديك كنند و ادامه داد: همه‌ي ما در يك كشتي نشسته‌ايم و به يك سو حركت مي‌كنيم و پيشواي ما يكي است كمبودي نداريم و بهتر است با رفاقت و دوستي از ظرفيت‌هاي يكديگر استفاده كنيم.

رئيس موقت مجلس نهم، گفت: براي بهبود وضعيت چند نكته را ياد آوري مي‌كنم يكي از آنها در مورد كار شعب است يكي از كارهاي شعب اين است كه نفر اصلي و علي البدل به عنوان نماينده در كميسيون تحقيق مشخص شود با همين قيد دوستان تلاش كنند كه نماينده‌ي خود را مشخص كنند، طبق ماده 31 يك نفر بايد به عنوان نماينده در كميسيون آيين‌نامه انتخاب شود، در مجلس هشتم در ابتدا و انتهاي مجلس آيين‌نامه تغيير كرده است و در مجلس نهم انتظار مي‌رود با ابتكارات جديد آيين‌نامه تحرك بيشتري داشته باشد.

وي افزود: در ماده 46 آيين‌نامه آمده است كه به منظور آشنايي نمايندگان با اعضاء بايد سوابق نمايندگان ارائه شود، همچنين در ماده 47 در مورد نحوه‌ي كار شعب در انتخاب اعضاي كميسيون‌ها مواردي مشخص شده است.

لاريجاني با تاكيد بر نقش كميسيون‌ها در فعاليت مجلس ادامه داد: تخصص تجربه و سابقه‌ي عضويت در كميسيون براي عضويت در كميسيون‌ها مورد توجه است، دوستان تلاش كنند بر حسب اولويت‌ها در اين مورد اقدام كنند و اين اقدامات اسباب دلتنگي فراهم نياورد، شرايط ماده 47 با دقت رعايت شود، همچنين در ماده 65 مساله‌ي اعتبارنامه‌ها مورد توجه است كه انتظار مي‌رود دوستان به آن توجه كنند.

وي افزود: نكته‌ي ديگري كه در رسيدگي به اعتبارنامه‌ي نمايندگان حائز اهميت است اين است كه رسيدگي بر اساس مستندات واقعي باشد و شنيده‌ها و به گزارش‌هاي بي‌نام و نشان و بي‌اساس توجه نشود، چرا كه در رسيدگي، آبروي افراد كه نماينده‌ي مردم و منتخب مردم هستند در اولويت قرار دارند، لذا دوستان اين موضوع را مد نظر قرار دهند كه اول اعتبار و آبروي نمايندگان در ميان است و دوم اين كه اين افراد برگزيده مردم هستند.

رئيس موقت مجلس نهم شوراي اسلامي تصريح كرد: نكته‌ي ديگري كه در روند رسيدگي به اعتبارنامه‌ها لازم است مورد توجه باشد اين است كه اگر نسبت به شخصي ايرادي گرفته شد و يا اعتبارنامه‌ي آن رد شد، افراد به دنبال تلافي نباشد؛ چرا كه همه‌ي سعي بر اين است كه ايرادات بر اساس سند و دليل مستدل باشد و ميدان رسيدگي به اعتبارها ميدان نبرد و جنگ نيست، ضمن اين كه در رسيدگي به اكثر قريب به اتفاق نمايندگان نيز هيچ مشكلي وجود ندارد.

وي در پايان اظهار داشت: اميدواريم روند رسيدگي به اعتبارنامه‌ها تا روز چهارشنبه صبح به پايان برسد و جلسه‌ي بعدي مجلس شوراي اسلامي روز چهارشنبه راس ساعت 9 صبح تشكيل خواهد شد تا در آن موضوع اعتبارنامه‌ها را مطرح كرده و هر چه سريعتر كميسيونهاي تخصصي نيز تشكيل شود تا بتوانيم كارهاي مرتبط با مجلس نهم را به سرعت پيش ببريم، ضمن اين كه برنامه‌ي حضور نمايندگان در خدمت مقام معظم رهبري نيز بايد به موقع انجام شود.

۱۳۹۱/۳/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...