نسخه چاپی

ابهام در تعداد قربانیان حادثه زندان شهركرد

با گذشت ٣ روز از حادثه آتش‌سوزی زندان شهركرد آمار قربانیان این حادثه عمدی هنوز دقیق نیست. درحالی‌كه خبرهای روز سه‌شنبه حاكی از آن بود كه علت آتش‌سوزی در بند ٢ زندان شهركرد به صورت معما درآمده است. یك نماینده مجلس ابعاد تازه‌ای از حادثه را بیان كرد.

به گزارش نما، روزنامه شهروند نوشت: «سیدسعید زمانیان» نماینده شهرکرد در مجلس با اشاره به بازبینی فیلم دوربین‌های مداربسته توسط تیم تحقیق کارآگاهان گفت: ٢ زندانی که به جرم قتل عمد در زندان به سر می‌بردند و احکام اعدام آنها نیز تأیید شده بود به دنبال ایجاد حاشیه و دردسر بودند تا بتوانند از فضای نامناسبی که ایجاد می‌‌کنند به نفع خود استفاده کنند.

این حادثه زمانی رخ داد که مأموران برای آرام کردن فضا از بند خارج می‌شوند تا تصمیم مناسبی برای این ٢زندانی بگیرند اما ناگهان این ٢ قاتل از فرصت استفاده کرده و با آتش‌ زدن پتوها و با استفاده از شلوغی بند موفق به خروج می‌شوند. اما با هوشیاری ماموران زندان دوباره بازداشت می‌شوند. آن سوی بند اما زندانیان در نمایش آتشینی که هم‌بندی‌هایشان ترتیب داده بودند گرفتار می‌شوند.

آتش زندان را محاصره کرده بود. ثانیه‌های وحشت آغاز شده بود اما هیچ‌کس از حادثه مرگباری که قرار بود رخ دهد خبر نداشت. چند زندانی در سلول آتشین خود حبس شده بودند و آتش درحال سرایت به سلول‌های دیگر زندان بود. زندانیان هراسان به در خروجی پناه برده بودند و از ماموران تقاضای کمک می‌کردند.

اداره آتش‌نشانی شهرکرد با دریافت خبر آتش‌سوزی در یکی از بند‌های زندان بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند. امدادگران از همان دقایق نخست دست به امداد و نجات زدند. دود غلیظ و انتشار گاز منوکسیدکربن در فضای بسته زندان خبر از حادثه هولناکی می‌داد. این درحالی بود که آتش‌نشانان با ماسک‌های اکسیژن وارد فضای دود‌زده بند ٢ شدند. آتش‌نشانان درحال خاموش کردن آتش بودند و از طرفی دیگر عملیات برای پیدا کردن زندانیانی که در آتش گرفتار شده بودند کلید خورد. سرانجام امدادگران با مهار آتش توانستند ٢٦ نفر را از میان دود و آتش بیرون بکشند. اما این همه ماجرا نبود چرا که اورژانس حاضر در محل، مرگ ١١ زندانی را در اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن تأیید کرد و ١٥ مصدوم دیگر به بیمارستان‌های شهرکرد منتقل شدند.

محاکمه در انتظار آتش‌افروزان

٢مرد متهم حادثه آتش‌سوزی عمدی که شنیده می‌شود دوران محکومیت خود را در انتظار طناب دار در بند ٢ زندان شهرکرد سپری می‌کردند حالا جرمی تازه به جرایمشان اضافه شده است. با شناسایی عاملان اصلی آتش‌سوزی عمدی زندان ماجرای عجیبی پیش روی پلیس قرار گرفت. این مردان زندانی که با آتش زدن زندان باعث مرگ ١١ هم‌بندی خود شده بودند بعد از تحقیقات تکمیلی محاکمه خواهند شد. هرچند هنوز انگیزه ٢ زندانی محکوم به اعدام که حالا در برابر پرونده جدید آتش زدن عمدی زندان نیز قرار گرفته‌اند در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما قطعا باید در برابر مراجع قضایی پاسخگوی رفتار عجیبشان باشند.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری در رابطه با حکم مقصران این حادثه گفت: «موضوع این پرونده حادثه‌ای کم‌سابقه است که باید با دقت آن را بررسی و پیگیری کرد. با شناسایی مقصران حادثه آتش‌سوزی عمدی زندان نباید قصور نگهبان‌ها را نیز نادیده گرفت. در هر حال نظریه کارشناسان در این امر بسیار اهمیت دارد و بررسی قبل و بعد صحنه حادثه که توسط دوربین‌های مداربسته ضبط شده است می‌تواند کمک زیادی به تعیین مقدار قصور متهمان کند. با مشخص شدن تمام زوایای پرونده کسانی که به‌طور عمدی آتش افروخته‌اند حتی اگر رضایت اولیای دم کشته‌شدگان حادثه را داشته باشند از طرف دادستان محاکمه و به پرداخت دیه به خانواده‌های زندانیان فوت‌شده و بعد از آن محکوم به اعدام خواهند شد.

از دیه تا اعدام

قاضی حسینی قاضی محاکم کیفری استان تهران نیز در رابطه با قصور احتمالي نگهبانان و جرم ٢ زندانی گفت: «پس از شناسایی عاملان حادثه باید علت این آتش‌سوزی بررسی شود. اگر متهمان به قصد قبلی و با نیت کشتن هم‌بندی‌هایشان این آتش را به راه انداخته باشند محکوم به پرداخت دیه تک‌تک آنها چه فوت‌شدگان و چه مصدومان حادثه خواهند شد. در مواردی هم که محکومان قادر به پرداخت دیه نباشند این پول از بیت‌المال به خانواده‌های قربانیان پرداخت خواهد شد. در مرحله بعد از پرداخت دیه اولیای دم کشته‌شدگان می‌توانند برای مسببین حادثه از دادگاه تقاضای قصاص کنند. مسئولان زندان هم به نوبه خود در وقوع حادثه مسئولیت داشته‌اند که در آیین‌نامه سازمان زندان‌ها مسئولیت هر بخش و هر مقامی به تفکیک مشخص شده است. به همین دلیل نگهبانان و مسئولان زندان نیز مسئولیت کیفری و مدنی در برابر حادثه‌دید‌گان و خانواده‌های آنها خواهند داشت.

۱۳۹۳/۵/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...